Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 354 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:34 | |
![]() | natriumglutamat Varför är det så farligt. Illi till exempel, kom med en analys. På vilket sätt skadar det kroppen? | |
| snorklan | 2009-02-22 12:35 | |
![]() | Testa att googla.. | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:36 | |
![]() | jaja tänkte om någon brann för ämnet men jaja i vanlig ordning då | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:38 | |
![]() | sitter här och tänkte äta nudlar, de smakar lätt av målarfärg. Ni vet att natriumglutamat är mer eller mindre förbjudet i asien numera i ätliga saker. Så jag tänkte, hur kan den lilla komponenten förstöra så mycket? | |
| pion ekrot | 2009-02-22 12:40 | |
![]() | Jag citerar ur boken Den hemliga kocken: (kända hälsorisker) "Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för små barn." | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:40 | |
![]() | tack men varför? | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:40 | |
![]() | nu kan jag inte äta nudlarna ju | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:41 | |
![]() | Förutom detta sv.wikipedia.org/wik...um glutamat har det diskuterats om förekomst av alzheimer pga natriumglutamat. | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:42 | |
![]() | oj då ja, jag får kasta dom | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:43 | |
![]() | tack för fint googlande :) | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:44 | |
![]() | Ingen av dessa effekter har kunnat bevisas. De som vittnar om "svettning, halsbränna och yrsel" dem har oftast samtidigt ätit rödcurry och wasabi... | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:46 | |
![]() | wasabi är gott natriumglutamat aktar jag mig för | |
| pion ekrot | 2009-02-22 12:46 | |
![]() | Bland det värsta man kan äta är nog förmodligen extra-tuggummin och dylikt - de tre största ingredienserna i de tuggummina och i olika halstablettsorter består av olika sötningsmedel varav minst ett av dem verkar vara starkt förknippat med utvecklingen av hjärncancer. | |
| betaguld | 2009-02-22 12:47 | |
![]() | Har man väl börjat bli uppmärksam på natriumglutamat och smakjämför med rätter utan tillsatsen blir det knepigt att gå tillbaka och äta den där färdigrätten eller vad det nu vara månde. Det smakar så artificiellt med en påträngande salt/mineralaktig smak. Igår på ICA när det skulle väljas rökt skinka till makaronilådan blev det knepigt att hitta en utan tillsatser. Hittade till slut en med endast konserverande ämnen, den fick funka. Varför natriumglutamat är farligt får farbror Google svara på. | |
| bodilp - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:47 | |
![]() | japp sockerfritt aktar jag mig för, det är värre än socker i sig | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:51 | |
![]() | www.matklubben.se/ar...g_ 601.html | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:54 | |
![]() | Ska ni googla på natriumglutamat så googla på MSG. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-02-22 12:58 | |
![]() | Jag tänker fortsätta äta natriumglutamat eftersom dess hälsoeffekter inte tycks vara värre än de från chillipeppar: In April 1968, Robert Ho Man Kwok wrote a letter to the New England Journal of Medicine, coining the term "Chinese restaurant syndrome": I have experienced a strange syndrome whenever I have eaten out in a Chinese restaurant, especially one that served northern Chinese food. The syndrome, which usually begins 15 to 20 minutes after I have eaten the first dish, lasts for about two hours, without hangover effect. The most prominent symptoms are numbness at the back of the neck, gradually radiating to both arms and the back, general weakness and palpitations...[5] In 1969 the Chinese restaurant syndrome was attributed to the flavor enhancer glutamate largely due to the widely-cited article "Monosodium L-glutamate: its pharmacology and role in the Chinese Restaurant Syndrome" published in the journal Science.[6] The syndrome is often abbreviated as CRS and also became known under the names Chinese food syndrome and monosodium glutamate symptom complex. Symptoms attributed to the Chinese restaurant syndrome are rather common and unspecific and have included burning sensations, numbness, tingling, feelings of warmth, facial pressure or tightness, chest pain, headache, nausea, rapid heartbeat, bronchospasm in people with asthma, drowsiness, and weakness.[7] While many people believe that monosodium glutamate (MSG) is the cause of these symptoms, an association has never been demonstrated under rigorously controlled conditions, even in studies with people who were convinced that they were sensitive to the compound.[8][9][10][11] Adequately controlling for experimental bias includes a placebo-controlled double-blinded experimental design and the application in capsules because of the strong and unique after-taste of glutamates.[8] | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-02-22 13:02 | |
![]() | Ät på du.....det är din kropp. | |
| Mr_Betapet | 2009-02-22 13:06 | |
![]() | video.google.com/vid...46 70692645 | |