Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 261 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2009-03-02 00:30 | |
![]() | Botox mot migrän fick syn på ett flummigt inlägg på en blogg idag om att botox kan hjälpa mot migrän. Nån här som vet om det finns en gnutta sanning i det hela, kanske nån som provat? /migränlisa med sprutskräck | |
| Tess 08 | 2009-03-02 00:32 | |
![]() | Botox kan man använda till massor med grejer (förutom ansikte för skönhet) så det funkar säker på något sätt. Fattar dock inte hur det ska gå till... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-03-02 00:36 | |
![]() | säkert,är inte botox ett slags nervgift?får väl nerverna att slappna av å huvudvärk/migrän kommer väl att av muskler å nerver är som spända? vet en som får botox i nacken för han har som muskelsammandragningar i nacken så hans huvud vrids ständigt av sej själv åt ett håll | |
| Tess 08 | 2009-03-02 00:45 | |
![]() | Jepp, myspruppen, det är troligtvis någon form av dystoni. Skelar man mycket kan man "bota" det genom att spruta Botox i den muskel som drar ögat inåt/utåt. Han man en överaktiv urinblåsa och alltså blir inkontinent av det kan man spruta in botox i muskelväggen och det verkar också funka.... Men frågan är ju vart man ska spruta det. Det måste ju bli i just rätt muskel | |
| Devilsweet | 2009-03-02 00:46 | |
![]() | "Botulinumtoxin används i en mycket försvagad form under namnen Botox, Xeomin, Dysport och Neurobloc för förlamning av till exempel muskler och svettkörtlar. Till exempel icke-kirurgiska skönhetsingrepp framförallt utslätning av rynkor, behandling vid ymnig svettning, hjärnskaderelaterade spasmer och även mot skelning." Hämtat från Wikipedia. Det är kanske möjligt att använda det mot migrän också, jag har ingen aning då jag inte hört nåt om det. Tycker dock det är lite kul, att 12 kg av giftet kan döda hela jordens befolkning, och det använder folk till att släta ut nyllet med, om än i kraftigt försvagad styrka... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-03-02 01:27 | |
![]() | tess 08:jaa,de är nog dystoni=)känner igen det då du skrev det! | |
| Mimikryp | 2009-03-02 06:30 | |
![]() | Jag har ingen aning om huruvida botox kan vara bra för migrän, men jag tycker att man borde kunna lägga BOTOX. :-P | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 09:05 | |
![]() | det låter ju bra, kanske de som tar bort rynkor med botox har mindre migrän? jag menar om man rynkar pannan/bekymmersrynkan/sk elar/kisar ofta så får iaf jag lättare migrän. Tycker det låter som en utmärkt idè. | |
| boffertomte | 2009-03-02 09:14 | |
![]() | Botox fungerar mot bruxism, dvs tandbitning, som i sin tur ju kan ge upphov till rejäl huvudvärk. Om ens migrän orsakas av muskelspänningar bör botox kunna funka, men då är det väl spänningshuvudvärk man lider av, inte migrän i eg mening. Det är isf viktigt ur ett diagnosperspektiv, även om det kan vara precis lika plågsamt. | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 09:21 | |
![]() | huvudvärken kan ju yttra sig som migrän tycker det låter bra med botox till det | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-03-02 09:27 | |
![]() | Jag tycker att man ska försöka bota orsaken till att man går runt och spänner sig/biter ihop tänderna, innan man sprutar in nervgift i ansiktet. | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 09:28 | |
![]() | jo det är klart | |
| susila | 2009-03-04 14:48 | |
![]() | Orsaken kan vara en ärftlig benägenhet. Migrän är synnerligen ofta familjärt förekommande, så även bruxism. Det är en myt att orsaken bakom migrän är psykisk, däremot förvärras snart sagt alla kroppsliga lidanden av stress. Stress är ett fysiologiskt fenomen. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-03-04 14:56 | |
![]() | I så fall faller hela diskussionen, då inte migrän är fysiologiskt och därigenom inte kan botas genom Botox-injektioner? | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-03-04 14:56 | |
![]() | ...eller missuppförstod jag dig nu? | |
| Mimikryp | 2009-03-04 17:56 | |
![]() | Är BRUXISM Scrabblegodkänt? *orkar inte kolla SAOL* | |
| vemvonhelst | 2009-03-04 18:22 | |
![]() | Om man implanterar Botox under svålen som en form av inbyggd hjälm, borde detta vara möjligt..Om inte annat skulle omgivningen direkt kunna se urskilja vilka som har tendens till migrän och i deras närvara sänka ljudnivån... | |
| Robbansknop - Ej medlem längre | 2009-03-04 19:58 | |
![]() | Mysprupp: Din vän har en åkomma som även går under namnet spasmodisk torticollis (den vanligaste förekommande av dystonier). Jag borde veta, ty jag "lider" av detta symptom själv. Vad gäller frågeställningen om Botox kan hjälpa vid migrän så är det så att det kan det visst göra. Här är en artikel ur Aftonbladet i ämnen. AB är väl inget sanningsvittne, men här verkar de vara ackurata i sin journalistiska gärning. www.aftonbladet.se/k...le 13241.ab | |
| Beardo - Ej medlem längre | 2009-03-04 21:49 | |
![]() | Lider själv av migrän och vet att det är ett rent helvete. Men att spruta in botox i skallen... Där går min gräns. Förutom att det rent logiskt känns sinnessjukt att spruta nervgift i nära anslutning till hjärnan räcker det med att titta på kända människor som gjort detta för att övertyga sig själv om olämpligheten. Och som andra varit inne på, säg att det inte hjälper. Och så sitter man där med migrän OCH stelbedövad panna. Då kan man lika bra ta nästa laddning intravenöst, så är problemet löst. | |