Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 261

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 12:10
Antal inlägg: 3069

Den värdelösa Arbetsmarknadsstyrelsen
Nu har jag gått arbetslös en längre tid, vilket i sig är trevligt för att jag har mycket fritid men det tär på det ekonomiska. Som tur är så har jag min lilla rörelse med friluftsprodukter som jag kan ägna mig åt som ger mig lite hopp om framtiden.
Eftersom att de flesta arbetsgivare inte svarar på en inskickad arbetsansökan så har jag börjat försöka ta till lite andra knep för att få ett jobb såsom t.ex. att söka upp företag som jag kan tänka mig att jobba på och besöka dem på plats för att ställa frågan om de kan ha ett jobb att förse mig med.

Jag läste även på DNs hemsida för ett tag sedan att kockyrket är ett av de få yrken som kommer att få ett uppsving då alla andra drar in på tjänster.
Med vetskapen om att AMS kan betala en utbildning inom ett specifikt område om man har löfte om anställning så kontaktar jag min kontakt på Arbetsförmedlingen för att kolla om en kockutbildning kan vara möjlig att finansiera, till svar får jag krasst tillbaka -det finns inga sådana utbildningar nu.
Jag trodde i min enfald att man skulle bli lite premierad för att man försöker skapa lite egna vägar istället för att bara söka på de annonser som är utlagda på AMS hemsida, men ack så fel jag hade.
Då tjejen min säger att hon har sett att Medborgarskolan just har startat en kockutbildning i Årsta så skickar jag ett nytt mejl och säger att här finns en utbildning, kan det finnas en möjlighet att få den sponsrad?
Vad blir svaret tror ni? nej såklart, men i dag onsdag så ska de på Arbetsförmedlingen bli uppdaterade utav EXPO-avdelningen om vad det finns för utbildningar och möjligheter för arbetssökande.

Så i dag ringer hon mig och säger att det ser mörkt ut för dig, du uppfyller inte kraven för att få hjälp med någon utbildning. Tydligen ska man vara handikappad, nyanländ invandrare eller på några andra sätt vara helt satt ur spel för att få ett jobb på befintliga meriter och det kunde hon inte ställa sig bakom.
Till saken hör att i princip alla arbetssökande bör vara "normala" och således falla ur ramen för att vara berättigade till att få hjälp, det är så jävla sjukt!

I vintras när jag hade sökt ett par olika jobb bla. ett på försvaret som handlade om informationsinsamling och spridning av densamma så var hennes svar på min fråga varför jag inte fick det jobbet och andra liknande jobb att jag kanske sökte jobb där jag är underkvallificerad, visst det kanske stämmer. I samma veva så har jag sökt jobb på någon guldaffärs-kedja och backar upp det med att jag har fyra års studier till guldsmed bakom mig, jag borde vara ett kap för Guldfynd etc. Jag frågar varför jag inte får ett sådant jobb och hon svarar att jag kanske är lite för överkvallificerad, vad i helvete är det för något? hon bara svarar och placerar mig i något jävla ingemansland där jag inte är bra för något alls.

AMS är ett jävla råttbo som borde brännas ut med diesel, det är min åsikt! De som jobbar där är så inkompetenta så jag inte finner ord för det, jag är helt övertygad om att de är placerade där bara för att de själva ska hållas utanför arbetslösheten.

Tur att jag har mitt tält säger jag bara!

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-04 12:42
Antal inlägg: 9141

Jag förstår inte riktigt nu. Vad hindrar dig från att söka guldsmedsjobbet, bara för att ams säger att du är överkvalificerad?

alfamarie - Ej medlem längre2009-03-04 12:43
Antal inlägg: 1003

Tyvärr är de nog så luttrade och trötta på livet, att de är glada att de har något att göra på AMS, över huvud taget.
För varje förslag du skickar in så kan de skicka ett nekande svar, vilket betyder att bara du håller dem med jobb i flera minuter. Positivt tycker jag.

Nej, jag tror faktiskt att de flesta där också försöker göra sitt bästa men att de får nya regler kastade på sig hela tiden, så de har fullt upp med att hålla reda på dessa och inte att hjälpa dem som verkligen vill och behöver det.

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 12:51

Nattravn, det var underförstått att jag inte fick det heller eller att de ens brydde sig om att svara på min ansökan.

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-04 12:52

Risotto: Men varför är du sur på ams när arbetsgivarna inte svarar på dina ansökningar?

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 12:57

Nattravn, det är inte det saken gäller utan det faktum att ams inte gör ett smack för att hjälpa till oavsett vad saken gäller. De har en massa fina floskler som inte gör en vanlig människa glad, man måste i princip komma från Mars med allt vad det innebär med så som språkproblem, bläckfiskarmar och speciell kost eller vad det nu kan vara för att de ska kunna hjälpa till.

Dalkullan2009-03-04 13:03
Antal inlägg: 1256

Jag förstår dig verkligen. Själv vill jag inte ha något mer med AF att göra då de inte hjälper till att skaffa en arbete, det får man göra själv. Nu för tiden fungerar de bara som poliser till a-kassan.

Nä, jag har gått ur a-kassan och tänker aldrig mer sätta min fot på AF, nu lever jag utan skyddsnät och än så länge fungerar det.

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-04 13:04

Risotto: Jag delar inte dina erfarenheter. De har varit så tillmötesgående och hjälpsamma de kan, då jag behövt hjälp. Så har jag misstankar om att jag är från en annan planet också.

MiniLudd2009-03-04 13:06
Antal inlägg: 309

Risotto - men det är ju så ni vänsterpartister vill ha det..

Dalkullan2009-03-04 13:09
Antal inlägg: 1256

Hur vill vänstern ha det miniludd?

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 13:11

MiniLudd, och vad kom det där ifrån? hur är det vi vill ha det? jag vill i alla fall ha en inkomst så att jag kan bjuda min tjej på restaurang lite nu och då.
Jag vill köpa ett objektiv för 3,500 spänn
Och jag vill slippa dåliga kommentarer likt din, fyll ut med substans istället.

Nattravn, det är bra att du har en annan bild av mig för din skull, kanske ska din AF-avdelning ge sig ut på turné och lära alla andra hur jobbet ska göras.

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 13:19

....än mig ska det vara.....

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-04 13:21

Risotto: Du får flytta helt enkelt. ;)

aikidokattit2009-03-04 13:27
Antal inlägg: 15

Nej AF gör hjälper inte det minsta. Mig har de i alla fall inte hjälpt, men jag är väl inte så intressant eftersom jag inte kostar samhället något eftersom jag inte kan få A-kassa då jag pluggat i 6 år och inte jobbat halvtid i sex månader i sträck under den tiden.

Skrev in mig på AF när jag slutade plugga, nu senast när det var dags att göra ny handlingsplan sket jag i det för det har ingen betydelse.

MiniLudd2009-03-04 13:29

Låter ju inte som du skulle satt i gång med jobbsökeriet om inte ekonomin trytit lite.
Tur vi har en borglig regering nu.

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 13:36

Jag har fått ett endaste jobb genom AF en gång och det var ett helgjobb som judotränare för barngrupper. Det jobbet fick jag genom att svara på en annons och således inget som en handläggare har varit inblandad i.

Starta egetbidrag är också undantaget Mars-människor, tydligen så har det skett förändringar på det planet nu men när en annan behövde det så var det tvärstopp. Så nu när jag har en liten rörelse igång som jag har finansierat med hjälp av lån från ALMI så är man återigen ute i kylan. Man ska inte låta dem veta för mycket om vad man pysslar med på sidan om för det kan de använda i sin kampanj mot dig som arbetssökande. Jag var livrädd ett år då jag stod på den lokala höstmarknaden hemma för några år sedan och sålde mina Tändstavar för att min kontakt på AF skulle komma förbi och se att jag gjorde pengar på sidan av, inga stora pengar var det men dock pengar.
Att försöka själv är en synd som de stävjer omedelbart om de kommer på en. Bäst är att hålla dem utanför så att de inget vet.

bizzzy - Ej medlem längre2009-03-04 13:40
Antal inlägg: 3169

Skrota Af.. Det enda de gör är att informera nya arbetssökande om reglerna och det gör de fortfarande med overhead! Sen agerar de som sagt också poliser och det är deras huvudsakliga sysselsättning. Sen om det är systemet det är fel på eller de som jobbar där som är inkompetenta det får var och en bilda sig en uppfattning om. De fyller inte någon funktion, varför ska de då få behålla sina jobb när alla andra får sparken när de inte längre fyller någon funktion..

MiniLudd2009-03-04 13:42

Och är det nåt vänsterpartister och dess gelikar vurmar för så är det att sätta oss vanliga Svensson/arbetare längst bak i kön.. Så vad gnäller du om?

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 13:43

....förbehåller Mars-människor......menar jag.

Risotto - Ej medlem längre2009-03-04 13:44

....förbehållet....många fel nu.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?