Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 261

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sangria2009-03-04 12:55
Antal inlägg: 504

Diplomaterna
Jag har som många andra tittat på SVT:s serie om svenska diplomater och jag är kräkfärdig. UD har fått tagit emot en ström av mail och även svarat på frågor i en chatt med anknytning av programmet och det är en massiv kritik mot dessa personer som medverkade i programmet och deras fruktansvärt pompösa, nonchalanta och direkt otrevliga uppförande. Det som folk har undrat mest över i chatten är hur UD har kunnat godkänna att programmet sändes men jag måste säga att det är väl inte det som är den stora frågan . Detär väl jättebra att vi har fått se hur dom beter sig några av dom sk diplomaterna iallafall. Jag tror säkert att det finns många som arbetar hårt och korrekt men av ett par tusen så finns det säkert fler än den lille grisen Klas som lever upp våra skattepengar genom att vältra sig i lyxliv. Att han dessutom är så ofantligt korkad att han beter sig och uttalar sig som han gör när han vet att hela svenska folket kommer kunna se det och inte ens verkar vara medveten om hur illa det är är ju direkt vansinnigt. Detta är en representant för sverige-inte undra på att vårt land inte är ett av dom mer kända utomlands. Vad hans mor måste vara stolt över honom!! För att inte tala om UD. Man kan ju bara hoppas att dom har vett att degradera honom och gärna placera honom i något avlägset outv ecklat hörn av världen där man varken får dricka ,äta gott och där det inte finns tillgång till pool och stränder.

nataber2009-03-04 12:56
Antal inlägg: 135

"tack alla svenska skattebetalare för all denna lyx" JAG KRÄKS. och håller med dig.

efrezina2009-03-04 13:01
Antal inlägg: 541

den där typen du tar upp påminde om en stor men outvecklad bäbis, man kan undra hur han fick detta jobb, hur intervjun såg ut.. skulle inte ens vilja ha me honom att göra om han så jobba i kassan på statoil..blää

nataber2009-03-04 13:05
Antal inlägg: 135

jag förstår det inte heller. själva syftet. kan man inte locka folk att köpa på hemmaplan? ÅÅÅH

tvesala2009-03-04 13:22
Antal inlägg: 21

Förstår ni inte ironin i det hela - Klas Ljungberg driver både med sig själv och den svenska bilden av UD. Herregud, ta det med en nypa salt. Till skillnad från flertalet ovetandes svenskar, blev min bild av UD än bättre än vad den tidigare varit.

Sangria2009-03-04 13:24

tvesala-jag kan inte se något ironiskt med det hela. Det är våra pengar han lever upp med en helt sjuk attityd. Jag tror inte för en sekund att han fattade vad han gjorde, karln är ju direkt korkad.

Sangria2009-03-04 13:41

Måste även fråga dig tvesala på vilket sätt din syn på UD har blivit bättre? Vad trodde du dom sysslade med innan du såg programmet?
Ingenting?

tvesala2009-03-04 14:01
Antal inlägg: 21

Sangria,

För det första måste tittaren vara införstådd i en ud-tjänstemans uppgifter - det gäller att knyta kontakter. Visst, jag förstår om vissa kan se det som fel att Ljungbergs tillbringar sin lediga tid i poolen, på stranden, tillsammans med damer etc. Men faktum kvarstår, det är inte arbetstid och vad han gör utanför jobbet, spelar mindre roll.

Min syn på UD har förbättrats i den mån att jag inte längre ser UD som en orörlig koloss som är oförmögen att "våga".

Sen får ni inte glömma att det är oerhört enkelt att vinkla ett TV-program. Min syn på UD har kanske inte förändrats - vem vet?

CD II2009-03-04 14:22
Antal inlägg: 253

nån sa det var göran perssons son eller dyl.

/e

Sangria2009-03-04 14:39

Jag är med på en hel del av det du säger tvesala men det jag vänder mig emot mest det är attityden hos denne man(eller vad man nu ska kalla honom). Det är en sak att han "måste" leva lyxliv och frottera sig med de rika men hans uttalande och nonchalens är direkt motbjudande. Han borde ha betett sig på ett mer korrekt sätt och inte som en bortskämd griskulting. Jag tror absolut att folk fattar att mycket av arbetet som diplomat handlar om just att mingla och knyta kontakter men jag hoppas att flertalet diplomater ändå uppför sig i enlighet med sitt uppdrag.

Fizken2009-03-04 14:41
Antal inlägg: 41

Har inte förstått vad det är för pengar som alla är så upprörda över, han får väl lön som alla andra statstjänstemän. Om han väljer att ligga i en pool på sin fritid är det väl upp till honom. Tror inte att han köpte drinkarna för offentliga medel men om han har gjort det så kan han gott få göra det. Vem har inte stulit en penna från jobbet?

Liisa-Pirjo2009-03-04 14:44
Antal inlägg: 55

man behöver nog skilja på arbetsliv och privatliv, det är säkert ett jobb där gränserna är ganska flytande och reglerad arbetstid inte finns. En del uttalanden kan nog väcka liv i "jantelagen!... jag skulle gärna jobba som diplomat..... skulle inte du?

Liisa-Pirjo2009-03-04 14:45
Antal inlägg: 55

ska titta på sjätte programmet nu över datorn... hoppas att det är lika roande som de tidigare

E Soul - Ej medlem längre2009-03-04 14:50
Antal inlägg: 813

Jag tycker att programmen är rätt roliga. Det är lite som James Bond, fast utan rätt att döda.

Sote2009-03-04 15:01
Antal inlägg: 3557

Fast han Klas får ju inget ligg i slutet av programmet.....skulle nog vara på gränsen till tidelag då han påminner starkt om en gris.

efrezina2009-03-04 15:29
Antal inlägg: 541

haha

bove2009-03-04 17:32
Antal inlägg: 1333

Huruvida han är ful eller får ligga eller inte skiter jag i. Jag har bara sett sista avsnittet och ett annat tidigare, men det förvånar mig att man kan få anställning som diplomat när man är så nonchalant, fördomsfull, osympatisk och ointelligent som han ger intryck av att vara.

DennisPlz2009-03-04 18:14
Antal inlägg: 4031

Programmet är bara reklam för att locka en ny generation arroganta, verklighetsfrånvända skatteiglar till det sköna/hårda diplomatlivet.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?