Spelrum
Giraffen39
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 280

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Malla132009-03-04 17:17
Antal inlägg: 1810

Eget företag
Jag undrar hur många det är här inne som driver eget företag? Jag driver själv en blom och presentbutik som jag har haft i 1 år och 2 månader nu. Just nu tycker jag att det är ganska trögt men det verkar vara så lite överallt just nu. Hur tycker ni det är att driva eget och hur lång tid har det tagit för er att verkligen etablera er och få företaget att gå bra!!

kermis2009-03-04 18:57
Antal inlägg: 1323

Jag har en djuraffär som jag tog över för drygt tre år sen. Själva affären har funnits i ca 16 år så jag slapp den där tiden när man kämpar för att öht få kunder och få det att funka något så när. Försäljningen går bra, ökar hela tiden, men nu börjar varslen slå mot stan så vi får se hur det går... Några jättevinster har jag inte gjort, snarare tvärtom. Förra bokslutet är uppe på allabolag och får mig att gråta en skvätt varje gång jag gör misstaget att gå in där... Men vi överlever (eller ja.. förhoppningsvis, säker kan man ju aldrig vara) och det är väl huvudsaken.

Hur det är...? Ptja... Ett evigt pussel föreställde jag mig att det skulle vara innan jag tog över, och jag står för den liknelsen tre år in i företagandet. Växlar mellan himmel (en dag med trevliga, glada kunder man småpratar med, ordrar som kommer när man beräknat och allt är med) och helvete (griniga kunder, kunder som gnäller över att någon enskild vara är billigare i en annan stad (särskilt när just butiken de jämför är dyrare överlag på de flesta andra artiklarna..), order kommer in för sent och givetvis hade leverantören slut på just de där viktigaste varorna). Surast blir jag innan semestertiderna när alla går och säger "men snart är det semester!"... ja.. jo jävlar vad det är. Men nåja... Jag har ändå mitt drömjobb. :)

Malla132009-03-04 21:09

Kermis: Hej...tack för att du delade med dig av din vardag...=) vad roligt att du tycker att det är ditt dröm jobb. jag hoppas att ditt företag kommer att fortsätta växa trots att det är lite kämpigt med ekonomin just nu för många. Själv starade jag mitt företag för 1 år och 2 månader sedan och det är det roligaste jag har gjort. jag har ingen floristutbildning heller utan startade helt på intresse. Där jag bor är det ca 15.000 invånare och vi är tre blomsterbutiker som ska slåss om kunderna. Tyvärr så har vi ganska stora köpcentra några mil i från oss som slukar en del av ortens kunder. =( Hur tycker du att det är just nu...rent kundmässigt. Märker du av att det är lågkonjektur..Bortsett från djurfoder..för det måste ju djuren ha ändå..men håller folket mer i sina pengar just nu eller det slöasas på lite saker i alla fall? Tackar för ditt svar!!

Jesper M2009-03-04 21:17
Antal inlägg: 1332

av ren nyfikenhet måste jag fråga varför du öppnade en blomaffär när marknaden såg ut så som du beskriver den?

kermis2009-03-04 22:15
Antal inlägg: 1323

Malla: Jag har inte märkt av någon lågkonjunktur än i försäljningen. Får se vad som händer nu när flera hundra blivit varslade i den här lilla stan.

Annars märks krisen mest på ökade priser hos leverantörerna (vilket ju tvingar upp även våra priser, vilket ger arga kunder...).. vi säljer mycket som kommer från USA till exempel :(

pallabra2009-03-04 22:17
Antal inlägg: 84

Malla, vad erbjuder du så att du sticker ut ur mängden?

Malla132009-03-05 13:10

Jesper: Jag öppnade butiken när där bara fanns en blomsteraffär och det är en ganska dyr affär och jag säljer lite billigare saker som är lite mer till svensson människor...=) Den tredje affären öppnade i sommras och har väldigt mycket stilrena saker så det borde igentligen finnas marknad för oss alla tre. Men min fundering är att det kanske är för lite invårnare här som handlar * hemma *, dem kör nog rätt så mycket till dem stora varuhusen för att handla.

Pallabra: Jag säljer ganska mycket olika saker och det enda som jag säljer just nu som inte finns någon annanstans på närmre håll är Bosson´s saker.. det är ljusfat, lyktor,trädgårdsartiklar, mm, mm...=)

bizzzy - Ej medlem längre2009-03-05 13:17
Antal inlägg: 3169

Frågan som direkt slår mig är: Har det blivit lättare att driva företag nu när moderaterna styr? Eller märks det ingen större skillnad? Bortse ifrån lågkonjunkturen som inte har med regeringen att göra.

Jonika2009-03-05 14:03
Antal inlägg: 26

Hmm, jag ligger precis i startgroparna till att starta eget. Hur idiotiskt det än kan låta så är min affärsidé att sälja begaganade skivor, främst vinyl.

Jag har gjort några tester nu och lagt upp ca 50-100 plattor på ebay och gjort rejäl vinst varje gång. Till saken hör att ryssarna i första hand verkar väldigt tända på att köpa och då främst svensk musik!

Ett exempel. Jag köpte in en samling för 500:- och lade ut den rätt upp och ner på ebay veckan senare. De 500:- blev 7800:- och många av plattorna var sådana man köper för kaffepengar här i Svea rike.

Meningen är att dra in extrapengar eftersom jag idag jobbar deltid och frilansar lite.

Hur tyckte ni som startat eget det var att börja? Är det mycket krångel innan man kommer igång? Enskild firma är det ju som gäller för mig, eftersom jag rör mig med ganska små risker.

zorrro - Ej medlem längre2009-03-05 15:12
Antal inlägg: 1064

Så som jag uppfattar det att ha egen firma så verkar större delen av vinsten försvinna i skatt (ca 60% ) och försäkringar?

zorrro - Ej medlem längre2009-03-05 15:14
Antal inlägg: 1064

om det stämmer är det synd, det är nog många som inte får det att gå ihop, eller vad säger ni som har?

bbecker - Ej medlem längre2009-03-05 15:16
Antal inlägg: 472

Ja hur är det är det 60% av inkomsten man måste lägga undan till skatt och moms? :O

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 15:39
Antal inlägg: 525

De som undrar över skatt och moms bör nog gå en kurs hos Almi företagspartner, finns lite varstans.
Men grovt sett kan man nog säga att en fakturerad tusenlapp motsvarar en lön före skatt på 500:-
Men du fakturerar ju alltså plus moms, så det står alltså 1250:- på fakturan. Sen drar du av all moms på på det du köper in för firmans bruk. Som enskild firma så betalar du en fast summa per månad till skatteverket, som sen justeras i efterhand beroende på utfallet (preliminär F-skatt). Jag pröjsar idag 10 000 per månad.
Jag har haft ett enmans AB i konsultbranschen och kör nu enskild firma i översättarbranschen. Det funkar hyfsat

bbecker - Ej medlem längre2009-03-05 16:01
Antal inlägg: 472

hmm

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-05 16:13
Antal inlägg: 6214

jag har en enskild firma som jag tar lite extra jobb i. Det är klart komplicerat med preliminärskatten tycker jag, särskilt eftersom jag på förhand inte kan veta hur mycket jobb jag skall få och när. Faktum är att jag uppskattar systemet här (i Maine), där man deklarerar sin inkomst och skattar i slutet av året, inte på förhand i sverige vilket känns både byråkratiskt och oerhört spekulativt (skattemyndigheten vill att jag på förhand skall uppskatta hur mycket pengar jag kommer att tjäna och betala in preliminärskatt) i bemärkelsen osäkert.

Annars är ju en enskild firma både enkelt och tämligen låg-risk start på ens företagande.

Malla132009-03-05 18:49

Jonika: Att starta en enskild firma är inga konstigheter alls. Du registrerar dig hos bolagsverket och betalar en avgift för det, tror det är mellan 500 - 1000:- jag minns inte redigt sedan har du startat din firma.. Enklare kan det inte bli. jag registrerade min direkt på nätet inne på bolagsverket. =) Lycka till med din verksamhet!!

Evakuera - Ej medlem längre2009-03-05 19:29
Antal inlägg: 54

Ja, runt 500 kvar på varje fakturerad tusenlapp är vad jag brukar få också. När det gäller preliminärskatten har jag aldrig haft några problem med att ansöka om att få den sänkt. Vet inte hur lågt man kan gå, men hälften av vad skattemyndigheten har uppskattat (dvs. ungefär hälften av vad jag till slut betalade in för föregående år) har fungerat. Om man inte gör så blir det nervöst, förstås - vem vågar lita på ständig tillväxt.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-05 19:42
Antal inlägg: 6214

ja, fast det känns som en massa extrabyråkrati evakuera, jämfört med att man helt enkelt redovisade sina intäkter vid deklaration och betalade skatt därefter. Jag har svårt att se det som något annat än att skattemyndigheten saknar förtroende för mig när jag måste fylla i papper i förväg, göra inbetalningar månadsvis och skatteverket dessutom betala ränta på mina inbetalade pengar. Vilken byråkrati?

Möjligen är det jag, på grund av in verksamhets småskalighet, som känner att detta varit jobbigt. Det är kanske en skitsak egentligen.

Snurt2009-03-05 20:51
Antal inlägg: 1304

Jag startade eget genom att regga FA skattsedel på nätet, det kostar inget och man kan fortfarande vara anställd om man vill, eller F-skatt. Fördelen är att du slipper en del direktmarknadsföring, och du har mindre telefonförsäljare. Det gick 3 ggr bättre än förväntat i höst, nu är jag ledig 3-4 månader.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?