Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 175 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-08 20:48 | |
![]() | Musikal/Opera Tycker att det pratas för lite om dessa musikaliska konstformer. Vilken är din favoritmusikal/favoritope ra? Bästa Ariorna/highlightsen? Och motivera gärna varför just det är din favorit. Kanske rentav är någon som håller på med dessa konstformer och vill dela med sig av sina erfarenheter. Puccini's Turandot ligger bland mina favoriter i operagenren just för att den har så bra handling och riktigt bra highlights. Bland musikaler så gillar jag Chess av samma anledning. Den innehåller många bra highlights och det finns möjligheter för ett väldigt målande skådespel. | |
| RockLobster | 2009-03-08 22:07 | |
![]() | Till favoriterna hör rocky horror picture show för att tim curry är så jävla grym, och chess såklart- anthem med körberg går inte av för hackor! | |
| mrperfect | 2009-03-08 22:20 | |
![]() | Jag har svårt för Operan som konstform men enstaka arior sjungna av bra artister som kan sjunga avslappnat är mycket givande | |
| Legobiten | 2009-03-08 22:30 | |
![]() | Musikalen Parade är bäst just nu. Sen ligger ju Sweeney Todd, Last five years och Assassins ofta högt upp på listan. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-03-08 22:32 | |
![]() | Hair går väl att genomlida. | |
| flaxa | 2009-03-08 22:32 | |
![]() | Lyssna på duetten ur Pärlfiskarna - världens vackraste musik? -så är du såld på opera sedan! | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-08 23:21 | |
![]() | flaxa: pärlfiskarna är nog Bizets allra bästa om du frågar mig. jag tycker den är underbar. mrperfect: Du har en bra poäng. Jag tycker hela operor är kul men jag kan förstå de som inte orkar med allting som är mellan de vackra ariorna. Det är just det du nämner som är det fina med arior. Att det är stycken som går att sjunga och spela även utanför operan vilket gör att fler kan ta till sig musiken. ^^ | |
| mrperfect | 2009-03-09 00:49 | |
![]() | det finns många Lieder och romanser som är hörvärda, Forellen t ex | |
| Tedacious | 2009-03-09 01:11 | |
![]() | Nightmare Before Christmas. Den enda musikal jag gillar, och fantastisk sådan | |
| alexon | 2009-03-09 01:48 | |
![]() | parsifal är nog det bästa jag har sett i operaväg, även om wagner är en mästare på långtråkiga recitativ. blev helsåld på ett körparti som jag inte lyckades ta reda på vad det heter.. bästa musikalen är sweeney todd, stephen sondheim är utan tvekan den bästa och originellaste musikalkompositören. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-10 00:08 | |
![]() | mrperfekt: Vad kul att du nämner Forellen. ^^ Håller själv på med mycket Shubert och Die Forelle är en av mina absoluta favoriter. Tycker det är så otroligt nyanserande och bra pianostämmor i den. Vet inte om du har hört Ian Bostridge framföra den? Han gör en fullkomligt gedigen insats så det kan jag varmt rekommendera om du tycker om skönsång. En annan bra Leider är ju An Die Musik annars :) | |
| Mimikryp | 2009-03-10 07:05 | |
![]() | Carmina Burana! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-03-10 07:36 | |
![]() | Jag är lite gammalmodig och väljer Jesus Christ Superstar som min absoluta favorit. Förut gillade jag originalet bäst men sedan kom det en ny version ca år 2000. Den är guld, med Glenn Carter som Jesus, Jerome Pradon som Judas och "vår egen" Fred Johansson som Pontus Pilatus. Jag har sett den nog många gånger för att (mest troligt, jag har inte testat på riktigt) kunna den utantill, rakt igenom. I posten, någonstans i Sverige är ett paket på väg till mig med DVD:n på denna. Min videoinspelning börjar bli utnött, nämligen.... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-10 07:46 | |
![]() | Är det bara jag som får lite krupp när man sätter opera så nära musikaler? Det känns som att jämföra bygdegårdens danslag med sm-tävlande. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-10 12:49 | |
![]() | trashone: Jag förstår vad du är inne på. Men i grunden är det ju uppbyggt på samma sätt med handlingar och så även om stilarna rent musikaliskt inte nödvändigtvis behöver ligga så nära varandra. sångstilarna varierar väldigt mycket till exempel. Men om du jämför till exempel Miss Saigon med Madama Butterfly så kommer du se att de har stora likheter i såväl uppbyggnad som handlig. Men självklart ska man inte lägga opera och musikal i en enda kategori, det vore befängt. De har stora likheter men också stora skillnader och det ska man inte glömma. | |
| NightRanger - Ej medlem längre | 2009-03-10 12:53 | |
![]() | Freddie Mercury & Montserrat Caballe - Barcelona räcker me att bara säga det | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-03-10 12:56 | |
![]() | Jag gillar också kvicksilvret! | |
| pennyjenny | 2009-03-10 13:00 | |
![]() | Jag gillar Chess och Kristina från Duvemåla. Fia med knuff är trevlig också. Och färgglad. Opera? Tja, Trollflöjten. I skolan gjorde vi vår egna uppsättning av den, och Carmen. | |
| NightRanger - Ej medlem längre | 2009-03-10 13:02 | |
![]() | finns ju en skiva ute nu me dom bästa musikallåtarna . mång aahr go stämmning coh vissa är sorgsna | |
| Legobiten | 2009-03-10 18:46 | |
![]() | trashone, vilken utav dem var bygdegårdsdans? | |