Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 167

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pennyjenny2009-03-15 17:44
Antal inlägg: 528

Transaktionsavgift
Butikerna får inte ta ut en avgift när man betalar med kort, men får Svenskaspel ta ut en transaktionsavgift? Jag kanske har fel, men det känns som att det är samma sak.

aaangelicaaa2009-03-15 18:03
Antal inlägg: 532

Jag har inget svar, har dock en fråga. Får inte butiker ta en avgift när man betalar med kort? Mer än jag visste.

katten65 - Ej medlem längre2009-03-15 18:06
Antal inlägg: 1231

ingen får ta ut avgift för trans

aaangelicaaa2009-03-15 18:08
Antal inlägg: 532

Jaha, jag läste fel.

MaadMaxx2009-03-15 18:11
Antal inlägg: 349

Det gör Ryanair också, en kraftig sådan dessutom.

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-15 18:30
Antal inlägg: 4279

Jag vill minnas att de företag som är anslutna till Svenska Handel och Hotell - och restaurang inte får det, men för de som inte är anslutna till branschorganisationerna är det fritt fram. Den informationen kom från en chef på Föreningssparbanken, det var 2006,2007 någon gång.(nu pratar jag om svenska företag)

Företag som inte är svenska kan nog göra lite som de vill. Svenska regler och bestämmelser är nog rätt ointressanta för t.ex. Ryan Air.

pennyjenny2009-03-15 18:30

Nej, det är olagligt för butikerna att ta ut en avgift för att man betalar med kort. De vill att man betalar med kort för att de ska slippa kontanthanteringen, men när man sen gör det straffas man ju med dendär avgiften.

odin - Administratör2009-03-15 18:30
Antal inlägg: 7442

Det är kortinlösaren som bestämmer, dvs banken som tillhandahåller tjänsten. Har man ett avtal med banken om att det är OK att ta ut avgift så kan man göra det. Har aldrig spelat genom Svenska Spel men om de har sitt eget system så har de rätt att ta ut avgift.

odin - Administratör2009-03-15 18:32
Antal inlägg: 7442

Är det verkligen olagligt? Det är väl kortinlösaren som relgerar det hela genom avtalet mellan kortinlösare och handlare?

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-15 18:32

Men nu hittade jag annan info..i alla fall gällande VISA.

Tror jag lägger ned det här och konstaterar att avgifterna är
befängda.

pennyjenny2009-03-15 18:32

Jag fick höra det på nyheterna att det är olagligt, men många gör det ändå, eftersom banken i sin tur tar en avgift av butiken.

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-15 18:40

Nu har jag hittat info. Det är inte olagligt att ta ut avgift. Det kan vara otillåtet om man som handlare skrivit på ett avtal med banken och t.ex. VISA där det framgår.

www.privataaffarer.s.../i ndex.xml

kissed - Ej medlem längre2009-03-15 18:41
Antal inlägg: 3037

Jag har också hört så olika om handlaren har rätt att ta ut en avgift eller inte.
De flesta mindre affärer gör ju det om man handlar för under 100 kr.

Jag diskuterade det med en handlare för ett tag sen. Och han förklara lite varför han var tvungen att göra det. För det första så kostade den särskilda kvittrullen till kortköp 100 kr. Sen betalade han till banken för att ha den tjänsten varje månad. På det så kostade varje köp honom 1.85kr.
Så viss förståelse kan man ha för mindre tobaker att det kostar att ha den tjänsten till sina kunder. I synnerhet som det ofta kan bli småköp i såna butiker.
Men jag skulle vilja veta hur det egentligen är för det är ju många affärer som tar ut en extra avgift trots att de inte får det vad jag förstår?!

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-15 18:41

Och för Mastercard är det tydligt tillåtet med avgift...

Men det är trist!

pennyjenny2009-03-15 18:43

Tack för infon. På nyheterna sa de att det var olagligt, men det är alltså "bara" otillåtet.

Tamoshante2009-03-16 10:26
Antal inlägg: 210

Det är "otillåtet" för att bankerna vill att det skall vara så. Bankerna vill att kort skall vara vänligt mot användaren. Självklart tar de ut en årsavgift för sin hantering mot densamma. Jag hade en liten affär under ett långt antal år och fick för mig jag var tvungen att börja med kortmaskin. Varje drag av kort (amex undantaget, då det är för dyrt att överhuvudtaget hantera) kostade mig allt från 3,50 till 85:-. (per 100:-). Varje kort är belagt med en %sats gentemot banken som tas ut när det dras i en affär. %satserna ser olika ut per kort och bank, och kan naturligtvis förhandlas med banken. Tex så har restauranger en lägre %sats än en sketen liten affär. HM och de stora affärerna likaså. Det kostar mer för än affär att dra ett kort när du handlar på kredit, än vad du får betala till banken i månadsskiftet. Maskinen talar dessutom inte om ifall någon handlar på kredit fastän det finns alternativ för det. Och handen på hjärtat? Talar du om det? Utländska Visa kostar skjortan gentemot banken. "Serviceavgift" på 1200/år till banken, ingick fastän maskinen var lösköpt. bankerna vill inte att folk skall veta hur mycket de drar in på korthantering! Hämta ut cash innan ni handlar i småaffärer.

Tamoshante2009-03-16 10:51
Antal inlägg: 210

Just ja så kommer maestrokort att försvinna av den enkla anledningen att bankerna inte tjänar tillräckligt på dem. Det blir lite körigt för alla som av olika anledningar inte kan få VISA kort

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?