Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 264

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2009-03-15 23:57
Antal inlägg: 4273

Lägga ner apoteket?
Jag tycker det är rent vansinnigt att sälja ut apoteket!

Vad vill den egentligen den borgerliga regeringen med det?

Det kommer sluta med att dom människor som måste ha medicin, inte komma ha råd.
Människor kommer få ta lån för att kunna ha råd att må bra.
Det trygghetssystem vi har idag kommer försvinna.

Kan människor verkligen vilja ha det så ??
Förstår inte hur man kan stödja en regering som håller på att rasera vårat samhälle!

Jag tror på sikt att deras mening med att sälja ut allt är att ta bort trygghetssytemet.

Tycker ni att det är rätt att sälja ut apoteken??

DennisPlz2009-03-16 00:00
Antal inlägg: 4031

Ja, det är rätt.

Sjuka, barn och gamla är en guldgruva och dessutom tre kundkategorier som alltid kommer finnas. En perfekt marknad, varför inte exploatera den?

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-16 00:03
Antal inlägg: 11612

Nej,det är redan på tok att läkaren tar ut 80 kr i arvode!!!

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-16 00:04
Antal inlägg: 1637

Svar nej. Jag tycker det räcker med privatägda läkemedelsbolag. Jag vågar inte påstå att jag säga exakt vad konskvenserna skulle bli jag litar inte på att det kommer gå bra. är å andra sidan skeptisk till monopol också men Apoteket får nog gärna vara statligt ägt. Till exempel så kan jag väl inte tro att man behåller den här garantin att alltid bara behöva betala max, ja vad är det nu då, 1800 per år eller något sånt för medicin.

Snoosy2009-03-16 00:06
Antal inlägg: 4273

Dennis,, Du tycker det är rätt att en person ska betala flera tusenlappar i månaden på medicin som hon/han måste ta ?

Du tycker inte det är bra att vi har det trygghetssystem vi har menar du ??

kermis2009-03-16 00:07
Antal inlägg: 1323

Som förslaget ligger nu ser det bara jättevettigt ut. Bort med monopolen. Bara rätt att släppa in även andra aktörer på marknaden. Själv ser jag fram emot att nån dag faktiskt få sälja avmaskningsmedel och p-piller till katter i butiken... Något MÅNGA frågar efter och bara tycker är löjligt att de måste gå till apoteket för såna saker...

Varför tror du att regeringen på sikt vill ta bort "trygghetssystemet"?

Varför inte helt enkelt tro på att det här görs för att få NER priserna? Nu kan ju apoteket ha vilka ockerpriser som helst. Mer konkurrens gör oftast att det blir LÄGRE priser. De ska dessutom utreda frågan i minst ett par år till, så det är inte nåt de genomför lite hur som haver... Frågan har ju redan stötts och blötts läääänge... Jag hoppas att det den här gången händer nåt.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-16 00:08

Fast borgarna har väl alltid varit lite småförtjusta i att spara på skattepengar och placera om dem i viktigare intressen än folkhälsa. Eller så sänker de löntagarskatten med 20 spänn i månaden. Yay! ...och så måste man betala 10000 för livsnödvändiga läkemedel. inte jätteattraherande!

DennisPlz2009-03-16 00:09
Antal inlägg: 4031

Snoosy: Ett system som inte funkar, byts ut. Om ingen köper medicinen kommer priserna gå ner. Tillgång och efterfrågan. Sen kan väl de flesta ta ett banklån så att läkemedelsbudgeten går ihop? Win-win.

kermis2009-03-16 00:09
Antal inlägg: 1323

högkostnadsskyddet ska ju vara kvar enligt förslaget, det är ju en HELT annan fråga än att släppa in ett par nya aktörer på apoteksmarknaden...

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-16 00:10
Antal inlägg: 7605

P-piller på Ica?

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-16 00:11

kermis: ah! tack för infon. högkostnadsskyddet är väl det jag bryr mig mest om.

Fast man undrar då hur förtag kommer att tjäna på apotek. Kommer staten fortfarande att betala det?

kajix2009-03-16 00:20
Antal inlägg: 7767

det är landstingen som betalar högkostnadsskyddet.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-16 00:22

kajix: Ah, så rätt så :) men vet du om de kommer att fortsätta att betala det även när apoteken är privatägda? Jag menar inget med att fråga just dig. Jag bara undrar om du vet nåt. Jag är dåligt påläst om detta nämligen. ^^

kajix2009-03-16 00:31

ja. jag är heller inte så säker på att apoteken kommer att säljas ut så mycket som att man kommer att tillåta konkurrens. receptsystemen kommer väl t ex att finnas kvar under statlig kontroll.

www.regeringen.se/sb...0/ a/100554

kajix2009-03-16 00:33

"En friare etablering ger fler apotek och längre öppettider."

varför vill man ha färre apotek och kortare öppettider? :)

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-16 00:37
Antal inlägg: 6214

Jag tycker det är vettigt. Jag förstår inte varför staten skall ha monopol på att sälja läkemedel, åtminstone inte receptfria. Det är ju inte direkt jämförbart med alkoholmonopolet som har ett syfte att hålla försäljningen nere och minska tillgängligheten. Läkemedel är det väl bra om man kan köpa i butik och om fler produkter än dem som apoteket väljer ut kan komma in på marknaden.

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-16 00:40

Håller inte riktigt med dig.

krutmarie2009-03-16 00:46
Antal inlägg: 1696

Vet inte riktigt om jag är för eller emot egentligen. Högkostnadskortet måste ju finnas kvar annars är det skitdåligt, samtidigt är det väl bra om du kan köpa värk- eller allergitabletter på ICA eller Coop när apoteket har stängt? P-piller eller anna receptbelagd medicin tror jag fortfarande bara att apoteken får sälja.

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-16 00:53

God Natt!

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-16 00:54
Antal inlägg: 6214

Om högkostnadsskyddet är kvar så ser jag inte problemet. Det är väl alldeles uppenbart att apoteket bara kan ta in en delmängd av de receptfria produkter på marknaden, och att vi inte har något annat än vår goda tro att lita på att prissättningen är "fair".

Sanningen är dock att jag tror mig sett in någon undersökning av svenska läkemdelspriser INTE är dyrare än Europa-genomsnittet. Så jag säge inte att jag tror att Apoteket i sig själv är fel.

Jag tycker dock att läkemedel, särskilt receptfria, är något som skall göras tillgängligt och jag förstår inte riktigt poängen med ett statligt monopol. Vad är det som säger att staten kan hantera det bättre än andra?

Det här är ett av de områden där jag inte ser att staten nödvändigtvis skall ha monopol om det inte går att motivera utifrån ett hälsopespektiv eller att det skulle vara fördelaktigt för kunderna, vilket jag inte tror det kommer att vara (rimligen kommer ökad konkurrens att leda till ett större utbud av "no-name brands", typ ICA kommer att sälja huvudvärkstabletter som är billigare än "märkestabletterna".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?