Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade20
Mobilspel
Pågående19 114

Forumkategorier

Användare Inlägg  
maras2009-03-17 10:15
Antal inlägg: 79

GOD billig mat?
Ska spara en massa pengar till sommarens alla projekt och skoj.
Sluta röka har jag redan gjort och lagt undan en hel del av de "giftpengarna".
Men jag behöver hjälp med GODA BILLIGA RECEPT, då jag älskar mat i alla dess former (dock ej inälvsmat så pölsarecept undanbedes, tack) och har en ovana att slänga ut för mycket pengar på goda middagar.

Visst, det kanske är ett "lyxproblem", men jag behöver er hjälp....

Tack tack!

SashaLuna2009-03-17 10:22
Antal inlägg: 320

Å vilken bra tråd! Vill gärna oxå ha tips på billig mat. Oftast tycker jag att de är de lättaste sakerna man glömmer. Här är mina tips:

Blodpudding, Mmmm
Ärtsoppa. Ok i kristider... fast bättre om hemmagjord.
Pasta carbonara Billigt och jätte gott!

Annars är mina tips att dryga ut såser med krossade tomater. Är ju jätte gott och lätt att göra storkok med tomatgrytor av olika slag. (kötfärs, kött kykling m.m.)

Caligatia2009-03-17 10:40
Antal inlägg: 2187

Koka upp ris.
Fräs tonfisk (sån från burk, köp inte den ALLRA billigaste, det kommer du bara ångra iaf) i curry. På med riset, ev lite lök eller wokgrönsaker. Ät med sweet chili sauce - billigt, snabbt och enkelt.

Storkok drar ner priset per portion en hel del, plus att det är smidigt med färdigmat - och trevligare att äta den om man vet om att det fortfarande är hemmagjort.

Caligatia2009-03-17 10:41
Antal inlägg: 2187

Mina favoriträtter att göra storkok på är - ärtsoppa, kyckling curry, korv stroganoff, köttfärssås (som man kan variera i det oändliga), bruna bönor och kalops.

BenDavis2009-03-17 10:42
Antal inlägg: 470

Soppor kan man oftast komma undan med billigt att göra och det blir oftast väldigt gott.

Ruucola2009-03-17 10:50
Antal inlägg: 33

kolla papperskorgarna runt snabbmatställen.

milla392009-03-17 11:09
Antal inlägg: 211

Och så var det ytterligare en som ska komma med nån dum kommentar i en tråd :( ..Inte konstigt trådarna spårar ur

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-17 12:22
Antal inlägg: 7605

Min son älskar raggmunk eller vad det kallas.
Gör en vanlig liten pannkakssmet och rör ner massor av råriven potatis i den. Stek plättar på inte allt för hög värme. Ska bli genomstekt men knaprigt. Energirikt. Helst lingonsylt till.
Jag gillar bättre potatisgratäng som får sällskap av lök, vitlök, paprika eller tomatbitar och smulor av sovel (kött, fisk, ost eller linser). Krydda ordentligt.
Makaronpudding eller annan pastagratäng är schysst också.
Hemgjord pizza. Soppor och grytor med mycket rotsaker i.
En kokt höna är ett underverk i smak och mättnad. Ris&currysås första dagen, småbitar i soppa eller paj sen. Buljongen är jättegod.

hannaroman - Ej medlem längre2009-03-17 13:07
Antal inlägg: 3306

Storhandla på stormarknader såsom Willys. De har alltid något lockerbjudande som kan vara bra att köpa på sig massa av.
Är man riktigt snål kan man gå dit flera gånger eftersom det oftast finns en begränsning på hur mycket man får köpa.

Delight20022009-03-17 13:10
Antal inlägg: 122

Jag brukar köpa vita bönor i tomatsås, fräsa 1 stor gul lök och hälla på bönorna o såsen. Gott (tycker jag) och skitbilligt =)

mackz_2009-03-17 13:29
Antal inlägg: 900

bönbiffar =)

ylleylle752009-03-17 13:30
Antal inlägg: 62

Potatis och löksoppa är billigt och gott..
Fräs lök (gul lök eller purjolök) så mycket du vill ha, det ska bli genomskinligt. Ha i bitar med potatis, (så mycket du vill ha), vatten, grönsaksbuljong, salt och peppar. Nått kryddgrönt om du har hemma. Vill man lyxa till den så en skvätt grädde i eller creme fraiche, ännu lyxigare , bre smör på en toastskiva, ost på, Häll soppan i en ugnssäker portionsform, lägg osttoasten uppepå, gratinera tills osten smält och blivit lite gyllenbrunt.

Blir det över, frys in, eller ha i andra grönsaker nästa dag i soppan...

ylleylle752009-03-17 13:32
Antal inlägg: 62

Annars gör wok på säsongens rotsaker, de är billiga nu per kg, rotfrukt, vitkål, rotselleri, lök, morot. Köp gärna mycket, strimla upp allt, frys in det du inte behöver, ta fram vid behov, kan användas som bas till mycket, soppor, wok, gratänger....

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-03-17 13:39
Antal inlägg: 1702

Tricket är väll att få mest energi per krona gissar jag.

Blodpudding är riktigt bra för det går för 5kr per portion och innehåller massor med energi.

Någon skrev lök/potatis soppa, visst är det bra, men än bättre är om man köper röda eller gröna linser oxo.

Linssoppa

1 liter vatten med 2 buljontärningar a la grönsak
Stek up 2 potatisar och 1 lök
Koka upp vatten och ha i 2 dl röda linser som du kokar med potatis och lök i 20 minuter
Pressa i 2 vitlöksklyftor
Krydda med vitpeppar och någon kryddblandning a la provencalé

4 portioner soppa för kanske 3-4 kronor per portion. Något av det mest energirika och nyttiga man kan äta. Fibrerna i linserna är av bästa sort för hälsa och välmående. Vitlöken ger antioxidanter som är viktigt för kroppens helande.

mollee - Ej medlem längre2009-03-17 13:57
Antal inlägg: 6087

Pannkaka, nudlar med wokgrönsaker, linssoppa, linsgryta, soppor av alla dess slag, Baconsås med champinjoner och purjolök, Alla grönsaksgrytor ( kör grönsaker efter sesång),

Egentligen är alla grytor och soppor riktigt prisvärda speciellt om man gör storkok och fryser in!
Det gäller även grönsaks och rotfruksgratänger... Väldigt gott att tina upp och äta med lite rökt skinka.

remvanrijn2009-03-17 14:40
Antal inlägg: 16501

befinna sig hos en släkting/kompis när det är middagsdax

hannaroman - Ej medlem längre2009-03-17 14:42

sesång <3

remvanrijn2009-03-17 14:44
Antal inlägg: 16501

tjena HannaR, kan du laga lite skaplig god mat eller?
Inte att jag tänka våldbesöka dig, men undrar mest hur pass dagens ungdomar fortfarande kan "laga" mat =)

hannaroman - Ej medlem längre2009-03-17 15:06

Jag kan laga så jävla bra mat ska jag säga dig.
Eller ptja, den duger. (För hunden)

Nej jag skojar. Jag är nog rätt hyfsad på att laga mat.
You tell me? :)

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-17 15:23
Antal inlägg: 7605

De har hemkunskap i skolan. Kan ärligt säga att mina kids var ypperliga kockar vid 14-15. 20-årige sonen lagar så gott som all mat åt sig och sambon och där gäller råvaror från grunden.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?