Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade21
Mobilspel
Pågående19 114

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kissed - Ej medlem längre2009-03-19 10:32
Antal inlägg: 3037

Hårt klimat på nätet?
Satt och kollade på Efter Tio på tv4 nu på morgonen.
Marcus Birro var där och pratade.
Enligt honom om man ska tro att han har fakta till sina uttalande så är klimatet i Sverige mycket hårdare på internet än i våra grannländer Norge och Finland. Språkbruket och hänsynen till sina medmänniskor är mycket hårdare och intolerantare enligt honom.

Om det stämmer som han säger, hur kan det komma sig att det skiljer så mellan länderna? Man kan tänka sig att det skulle vara annorlunda mellan länder där det skiljer sig mycket i tex religion och yttrandefrihet men i nordiska länder förväntar man sig inte det riktigt.

Vad tror ni? Ligger det något i vad han sa, och hur kan det komma sig tror ni?

katalias - Ej medlem längre2009-03-19 10:41
Antal inlägg: 2032

Jag har umgåtts väldigt mycket med finnar och min uppfattning generellt är att de må ha en burdus framtoning med det är alltid med hjärta och respekt. Kanske en liten delförklaring?

Annars har jag ingen erfarenhet alls av internetstämning i våra grannländer.

trashone - Ej medlem längre2009-03-19 10:49
Antal inlägg: 18678

Vad skönt att Marcus Birro har pejl på samtliga chatter/forum/siter i norden. Jag som dumt nog fick för mig att han säger vad som bara för att få lite etertid.

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-19 11:03
Antal inlägg: 4279

Jag har ingen aning om vart den informationen kommer ifrån. Den enda som varit direkt otrevlig mot mig på internet var visserligen en norrman, men det räcker inte riktigt som underlag....

Allvarligt talat har jag svårt att tro att skillnaden skulle vara så enormt stor. Har bott nära norska gränsen nästan hela livet och har aldrig upplevt några stora kulturella skillnader (bortsett från bruneosten).

Jag kan däremot köpa att det råder ett "jag-ska-framhäva-mig-sjä lv"-klimat i samhället (gäller naturligtvis inte alla) - men jag tror inte det skiljer sig nämnvärt från norge och finland.

kissed - Ej medlem längre2009-03-19 11:16

Jag vet ju inte som sagt om han har underlag för det han sa men det fick mej att undra lite. Låter lite skumt i mina öron hur det kan vara så.
Tänkte om några andra här har hört nåt liknande om det?

Maja G2009-03-19 11:21
Antal inlägg: 10730

Jag undrar också hur Marcus Birro kan veta detta?
Har han pejl på alla nordiska länder, precis som Trash tidigare skrev...?

Jag tror också att skillnaden inte är så stor. Vi är olika som människor och olika uppfostran vad det gäller vett och etikett, och då spelar inte nationaliteten, iaf inte i våra nordiska länder, inte så stor roll, tror jag iaf..

/ halvfinnen Maja

kissed - Ej medlem längre2009-03-19 11:26

Hoppas ni förstår mej rätt. Jag säger inte att han har rätt. Jag har inte en aning om det är så eller inte.
Utan jag ifrågasätter bara om det kan ligga något i hans uttalande? Man undrar var han hämtar in den faktan ifrån?

Och om det skulle ligga nån sanning i det varför det är så?
Ingen mer som hört talas om det?

jellyflower2009-03-19 11:28
Antal inlägg: 1108

Det skulle kunna vara så att den i vardagen så timide och politiskt korrekte svensken tar chansen att vältra sig i råheter och grundlösa personangrepp när han vet att han är anonym dvs på nätet. Det skulkle alltså vara ett uppdämt behov av att slå sig lös och säga vad man verkligen tycker, ngt man absolut inte vågar om man måste stå till svars för det. Kanske funkar det som säkerhetsventil à la lördagsfylla. Kanske bidrar det till ännu större diskrepans mellan inre och yttre jag.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-19 11:29
Antal inlägg: 744

Jag tror det är lite som myten om att svenskar är kalla och tysta eller att jantelagen skulle vara nåt typiskt svenskt. När man umgås lite med folk från andra länder märker man snart att vi är ganska lika, detsamma gäller nog även på nätet.

kissed - Ej medlem längre2009-03-19 11:31

Jag vill ju tro att det är så ordis. Men man undrar hur en människa kan uttala sig så tvärsäkert om en sak utan att ha någon slags bakgrundsfakta. Han kan ju inte bara gå på vad han känner och tror tycker man.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-19 11:32
Antal inlägg: 744

kissed, han kan iofs vara en TV-soffs-hora? Säger sånt som han tror folk vill höra för att få komma tillbaka nästa vecka? Jag är tämligen säker på att såna existerar.

Maja G2009-03-19 11:33
Antal inlägg: 10730

Men är inte Marcus Birro lite provocerande i sina uttalande? Vill gärna sätta igång debatter om allt möjligt...

Han har många bra synpunkter i mycket, men allt har han inte rätt i kanske?

Basta - Ej medlem längre2009-03-19 11:33
Antal inlägg: 3528

kissed: Är inte det Birros paradgren?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-19 11:34
Antal inlägg: 31064

Tror som Ordgräwaren. Dessutom har bröderna Birro tagit på sig rollen som föraktare av sitt eget land/folk i alla sammanhang eftersom de väldigt gärna vill vara som Strindberg.

Jag vet hur länge det har funnits en etablerad nätkultur i våra grannländer, men en förklaring till sämre beteende här skulle kunna vara den avtrubbning som kommer när man vant sig vid något. Vi kanske har härjat runt på nätet längre och i större utsträckning? Bara en gissning.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-19 11:36

Håller med Basta: Bröderna Birro har gjort en konstart av att uttala sig generaliserande och tvärsäkert i frågor.

kissed - Ej medlem längre2009-03-19 11:36

Självklart har han inte rätt i allt. Det har nog ingen människa:-)

Men man blir lite konfunderad på ett sådant tvärsäkert uttalande. En människa som han måste ju också tänka på vad han säger för han kan bli ifrågasatt om källor och vad han grundar sina uttalande på.

kissed - Ej medlem längre2009-03-19 11:40

Men nu så struntar jag i Birro ett tag och ger mej ner på stan i det vackra vädret och käkar lunch:-)

Spännande att se om tråden fyllts på när jag kommer hem, bye;-)

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-19 11:41

kissed: (Självutnämnda) "Konstnärer" brukar ta sig friheten att strunta i sånt, och slående ofta kommer de undan med det! :)

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-19 12:00
Antal inlägg: 7605

Jag tar varken tv4, Birro eller människor som stävjar bråk med mera bråk på allvar.

Dyslekso2009-03-19 12:03
Antal inlägg: 8945

Bra fråga, kissed. Har ingen aning själv förstås, då, om hur det är i våra _n_ordiska grannländer. Men den amerikanska nätkulturen verkar kunna vara rätt aggressiv. Ställ en oskyldig fråga om filtillägg och du får genast rekommendationer om akrobatiska övningar för att skända dig själv sexuellt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?