Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 213 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 1stclassriot | 2009-03-20 17:01 | |
![]() | Vad tror ni? Tror ni att folk skulle köpa mindre godis, läsk och chips om det skulle kosta rejäla summor? Skulle det hjälpa till att minska fetman? Skräpmat är ju redan dyrt och det köper ju folk iallafall. Men låt säga såhär... En stor Marabou-chokladkaka kostar väl ungefär mellan 15-20 kr. Om man höjde priset till 50 kr för en sån chokladkaka, tror ni folk skulle sluta köpa/köpa mindre? Klubbor som kostar 1 kr, skulle kosta 10 kr styck? | |
| vincea | 2009-03-20 17:05 | |
![]() | ja tror fortfarande folk hade köpt om det blev dyrare. Socker är som vilken annan drog som hellst. Folk köper ju fortfarande tobak fastän det höjs år på år. Det samma med spritskatten etc. Tror inte det hjälper att höja priset, tror mer att information och upplysning av problemet hjälper bättre. | |
| BenDavis | 2009-03-20 17:06 | |
![]() | Såklart att folk skulle äta mindre godis om det höjdes till den grad att man inte har råd. | |
| BenDavis | 2009-03-20 17:07 | |
![]() | vincea: Information om tobak finns på alla paket och inte hjälper det. | |
| 1stclassriot | 2009-03-20 17:07 | |
![]() | då undrar man ju, om godistillverkarna vore lika säkra som du på att de skulle köpa iallafall, varför de inte tar högre pris och tjänar mer pengar på oss svaga konsumenter? då är de ju rent av dumma egentligen | |
| eviltyrus | 2009-03-20 17:11 | |
![]() | Jag skulle definitivt inte köpa lika mycket sötsaker/chips om det var dyrare. Jag har redan ansträngd ekonomi som student och köper inte mycket som det är idag, om de höjde priset skulle jag nog inte köpa något alls eller väldigt, väldigt sällan. | |
| Lasse1978 | 2009-03-20 17:13 | |
![]() | Ett skattepålägg på mat, godis och snacks som i slutändan kommer att kosta samhället magiska summor pengar skulle vara ett alternativ till de kassaunderskott som finns hos landstingen idag. Men jag tror inte att det skulle få folk till att sluta handla produkterna. Jag tror dock precis som vincea att adekvat information redan i lågstadiet skulle påverka problemet långsiktigt. Många tonåringar idag förstår inte att ett tidigt sockerberoende kan få förödande konskvenser redan innan de fyllt 30, det tycker jag är extremt tragiskt och oförståligt då detta är saker jag fick lära mig i skolan för inte allt för längesen. | |
| Mange0 | 2009-03-20 17:14 | |
![]() | skulle sluta. Köper redan lite, för de är dyrt. | |
| Maja G | 2009-03-20 17:15 | |
![]() | Det sägs ju att då det är lågkonjuktur så äts det mer godis och skräpmat än annars, och då spelar det nog inte så stor roll om man höjer priset...Folk tycker att det ska man åtminstone kunna unna sig i arbetslöshetstider m.m MEN för min del kunde de verkligen höja priset på skräpmat och sänka på nyttig mat tex frukt och grönsaker. Nu när tom läsken är billigare att köpa än en liter mjölk...Då är det något som är fel! | |
| vincea | 2009-03-20 17:16 | |
![]() | Tror det ligger i hela godisindustrins idé att inte ha skyhöga priser, dels för att socker som utgör stor del av innehållet inte är speciellt dyrt och dels för att godis inte direkt är någon nödvändighet. Man vill nog att folk ska fortsätta köpa godis "eftersom det inte är så dyrt" så vill man att kunderna ska konsumera. Jo visst men kalla inte en liten klisterlapp för upplysning på cigarettpaketen. | |
| 1stclassriot | 2009-03-20 17:18 | |
![]() | var är det billigare att köpa läsk än mjölk? haha. vad jag vet på det lidl som finns där jag bor kostar mineralvatten 7 kr och mjölk 7 kr. mjölkpriset är faktiskt dyrt. mellan 7-8 kr litern | |
| eviltyrus | 2009-03-20 17:22 | |
![]() | 1,5L läsk ca 9kr, 1L mjölk 8,5 Läsken är i alla fall billigare per liter i butikerna här runt omkring mig. | |
| 1stclassriot | 2009-03-20 17:28 | |
![]() | själv har jag trillat dig idag i godisfällan. kostar 6,90/hg, höj till 25 kr hektot så köper jag fan inte :D | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-20 17:28 | |
![]() | Bara inte någon tycker att fett och socker skall chockhöjas priser på. | |
| Nunnelunan | 2009-03-20 17:33 | |
![]() | Dagens I-landsproblem? Jag köper nästan aldrig godis, bara till julen. Om jag vore en sockerråtta och priserna steg med några 1 000%, så skulle jag nog börja göra eget godis. Men nu är jag inte någon sockerråtta... Vilken dyr mjölk evityrus! | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-03-20 17:35 | |
![]() | En av anledningarna till att vi blir allt fetare är ju att skräpmat, halvfabrikat, mikromat och godis faktiskt är billigare än hälsosammare alternativ. Att vi dessutom rör mindre på oss och tillbringar alltmer tid vid datorn och tvn bidrar ju också. När jag var liten så fanns i princip inte lösgodis i vanliga affärer i den utsträckning som nu, chipspåsarna var bara "små" 200g, nu kan man köpa 3-500gpåsar tex. Skolgymnastiken hade mer plats i schemat och färdigmat var inte så vanligt heller. Utan dator och med bara 2 tvkanaler som började sända först på eftermiddan så fanns det inte mycket annat att göra än att springa ut och leka som barn. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-20 17:35 | |
![]() | "själv har jag trillat dig idag i godisfällan. kostar 6,90/hg, höj till 25 kr hektot så köper jag fan inte :D" Säger väl mer om dig än massan? Eller folket kanske är så där | |
| 1stclassriot | 2009-03-20 17:41 | |
![]() | personligt påhopp eller tog jag det fel? | |
| 1stclassriot | 2009-03-20 17:42 | |
![]() | jo jag kan erkänna, jag har sockerperioder tyvärr. men jag är ingen sockerfantast, jag har mer ett beroende än att det är gott. men jag vet att om det skulle kosta mer skulle jag aldrig köpa godis, jämfört med en-två gånger i veckan, som nu. | |
| Miss_jk | 2009-03-20 18:22 | |
![]() | Hmm, skräpmat är väl ändå inte dyrt? Tvärtom skulle jag nog säga. Betydligt billigare att köpa halvfabrikat och liknande än att köpa "riktiga" grejer. | |