Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 320 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-03-24 23:23 | |
![]() | Genusblindhet och Walklate Jag har försökt klura ut det här själv, men är nog för trögfattad eller trött. Jag har läst Sandra Walklates bok "Gender, Crime and Criminal Justice" och där använder hon begreppet könsblindhet. Jag har tolkat det hela som at hon använder det som en faktor som påverkar hur vi ser på världen ur könsperspektiv och att detta innebär att vi låter könet ta för stor plats i stället för att fokusera/se andra lika viktiga saker. Men så läste jag en svensk bok där det refererades till Walklate och där menade de att hon använder "genuskösblindhet" i sammanhanget att hon tycker att könet är något som glöms bort och att detta snarare måste lyftas fram mer när det gäller att förstå och förklara varför kvinnor begår brott och utsätts för brott. Är det någon här som läst henne och just den boken och vet vad hon menar? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-24 23:27 | |
![]() | Hälsa henne att storleken inte har någon betydelse. Det låter bra. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-03-24 23:30 | |
![]() | Med anledning av föregående inlägg påpekar jag att jag bara önskar seriösa svar trots att jag inte lade inlägget där.(trodde inte att det skulle behövas och hoppas att jag har rätt) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-24 23:32 | |
![]() | Ursäkta en göteborgare, men att introducera ett begrepp som "könsblindhet" och prata om att vi "låter könet ta för stor plats" bäddar för svar som mitt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-24 23:33 | |
![]() | Pst19. Kanske kan denna bokrecension av Gender, Crime and Criminal Justice hjälpa dig...? web.itsl.in/~/..%5CD...%2 0(6).pdf | |
| ragaman - Ej medlem längre | 2009-03-24 23:49 | |
![]() | Pst pst! Ett bra ställe att fråga sånt på är feminetik-forumet på nätet. Du får kunniga svar inom en halvtimma, och det är inte riktigt lika tramsigt som många andra forum... (Jag tror annars - utan att ha läst boken - att en amerikansk författare använder begreppet i den positiva konnotationen.) | |
| HumbleBug | 2009-03-25 00:05 | |
![]() | Basic = Man får inte blanda ihop genus, kön och sexualitet. Det är helt olika saker som ofta används felaktigt. Genus är en social konstruktion. Personligen tycker jag att Judith Butler fortfarande är mest intressant i ämnet. Hennes perspektiv är att genus är ett slags teater, skådespel. Vi spelar och lever ut får femininitet resp. maskulinitet. Här är previews: Gender trouble: books.google.com/boo...er +trouble Bodies that matter: books.google.com/boo...er #PPR5,M1 Googla på gender+ethnicity så finns det en hel del kulturella perspektiv som kan vara mäkta intressanta för den intresserade. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-25 00:07 | |
![]() | Som jag förstått det så menar Walklate att kriminologin, i bemärkelsen att nästan samtliga kriminologiska teorier (fram till kritiska teorier kanske) i princip exkluderat kvinnan både som studieobjekt. Ett exempel är Sutherlands differentiella associationer, vilken ger en oerhört intygande förklaring till hur kriminalitet är ett inlärt beteende. Modellen faller dock platt om man betraktar kvinnor. Samma sak gäller Chicagoskolan och så vidare... Jag tror att tolkningen från din svenska bok är rätt alltså; walklate är oerhört kritisk mot den kriminologiska teoribildningen och forskningen, samt rättsaparatens "könsblindhet". | |
| HumbleBug | 2009-03-25 00:12 | |
![]() | För att komma närmare frågeställningen: här är ett par böcker som verkar intressanta om genus och kriminalitet books.google.com/boo...nd er+crime books.google.com/boo...y+ violence | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-25 00:14 | |
![]() | ursäkta en dryg fråga humblebug: Hur närmar du dig Pst:s frågeställning "Är det någon här som läst henne och just den boken och vet vad hon menar?" genom att börja skriva om kulturella perspektiv och länka till andra böcker!? ;) | |
| HumbleBug | 2009-03-25 00:16 | |
![]() | Här är ett par texter som kommenterar Walklate's genussyn books.google.com/boo...e+ walklate books.google.com/boo...te &lr= | |
| HumbleBug | 2009-03-25 00:19 | |
![]() | Nah, dudeniro. Människan verkar ju intresserad av sånt härna, så varför inte gå djupare in i problemen? För att fatta Walklate eller vilken genusteoretiker som helst så bör man vara lite påläst först. Annars blir det liksom svårt. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-03-25 00:26 | |
![]() | Tack för svaren och för din förklaring dudeniro. Att HumbleBug länkar till lite andra böcker gör inte mig så mycket, det är ju inom samma ämne och kan som han påpekar vara intressant. Just nu bryr jag mig dock inte så mycket om det där med andra böcker (ingen kritik mot dig HumbleBug, för det beror enbart på att det är just Walklate som är det som är angeläget just nu), men jag kommer nog att kolla in hans länkar senare. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-25 00:30 | |
![]() | väl bekomme pst ... och ledsen för min "neggiga" fråga till dig humble (även om jag tolkat pst rätt, det var en väldigt specifik fråga hon var ute efter). Du, starta en tråd i ämnet vettja! | |
| HumbleBug | 2009-03-25 00:53 | |
![]() | Helt ok. Jag kan väl erkänna som smått att jag fastnade för ordet "genusblindhet" och glömde bort Walklate till en början, men fattade snabbt att det var Walklate som gällde. Personligen tror jag att Walklate helt enkelt menar att orsaken till kvinnan både som förövare och offer beror främst på kön och inte genus. Det är kvinnans position som just kvinna att hon faller offer för en viss typ av brott. Detta har ingenting som helst med "genus" att g göra. Samma sak som kvinnors brottslighet oftast har att göra med deras kön - att de är kvinnor. I ett större perspektiv skulle man kunna tala om genus, men här är det orsak och verkan som är huvudsaken. Så enkelt tror jag att det är faktiskt. Andra tolkningar, som att hon glömmer bort genus, kan bero på en rätt extrem form av syn på genus som en del feminister har, där kön likställs med genus. | |
| Bertil Truck - Ej medlem längre | 2009-03-25 00:57 | |
![]() | Oj, nu blev jag sömnig. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-10 09:53 | |
![]() | Tack för era svar. (ja inte alla svar men några då)! Tentan gick jättebra. | |