Spelrum
Giraffen31
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 306

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cement - Ej medlem längre2009-03-28 12:52
Antal inlägg: 710

Partikelaccelerator i Sverige ?
"Regeringen har beslutat att verka för att forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) förläggs till Sverige. Det handlar om en av världens största forskningsanläggningar till en beräknad kostnad av elva miljarder kronor"

www.regeringen.se/sb...42 /a/77428

LaFinDuTemps2009-03-28 12:59
Antal inlägg: 109

Det låter ju grymt! Hoppas det blir av.

Cement - Ej medlem längre2009-03-28 13:01
Antal inlägg: 710

En gammal nyhet iofs men kände inte till det sen tidigare.

anktejp - Ej medlem längre2009-03-28 13:52
Antal inlägg: 695

kör på, arbetstillfällen...

Iamx2009-03-28 14:29
Antal inlägg: 127

Visserligen tror jag att vi har större chans att få den nu med borgarna eftersom de vill ha den i Lund; skulle S-vara de som skötte ansökningen skulle vi inte ha en chans att få den eftersom de säkert skulle vilja förlägga den i Bjuv, Boden, eller vid ngn. lokal lantortshögskola som Växsjö, Skövde, Kalmar, eller Örebro som kommit till för att snygga till de usla jobbsiffrorna.

Tror att Sverige kommer lyckas sjabla bort det i alla fall och den kommer tillslut att hamna i ett annat land, synd. Tror ialla fall inte på det innan det börjar byggas.

Möjligen kan ju såssarna skära ner ytterligare på Lunds universitet när de kommer tillbaka till makten eftersom lundensarna ju "fått" ngt. och då måste man vara "rättvis" och lägga slantarna på att bygga en ny högskola i ngn. avfolkningsbyggd som mest bebos av myggor för att utbilda "kommunikatörer", "medievetare", halvdana ekonomer och "rättsvetare" (eftersom de inte kommer ha tillräckligt med resurser för att utbilda riktiga jurister).

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-28 14:31
Antal inlägg: 6214

Det låter spännanden. Vad jag förstått har Ungern (Debrecen) och Spanien (Bilbao) också uttalat intresse i frågan:

Hoppas regeringen tar upp de möjliga miljökonsekvenserna och låter svenskarna få ta del av de också. Detta var vad jag fann angående "environmental impact":en.wikipedia.org/ wik...ion_Source

Använding av 20 ton kvicksilver, Iodine (cancerogent)
och 120-150 Mega Watt energiförbrukning! (Det motsvarar en fjärdedel av ett kärnkraftsverks kapacitet!) m.m.

micro1132009-03-28 15:02
Antal inlägg: 17542

Jag hoppas att vi inte får hit den. Jag litar inte på att den är säker, samt vill jag inte ha den risken för miljön hit.

Ärligt talat tycker jag inte den skall byggas någonstans.

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-28 15:04
Antal inlägg: 9141

micro113: Vad är det för miljökonsekvenser du är orolig över?

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-28 15:06
Antal inlägg: 9141

Ah. dude hade ju redan länkat. Förlåt.

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-28 15:11

jajemen

Nämen, det låter väl bra så där om man bortser då från miljökonsekvenserna då rå

Iamx2009-03-28 15:47
Antal inlägg: 127

Om man bara skall se till miljökonsekvenserna borde vi stängt Saab, Volvo, alla kraftverk vars energiproduktion kommer från värme, stålverk, vattenkraftverk, läkemedelsindustrier, pappersindustrer, slakterier, den kemiska industrin etc etc etc.

gött med en livslängd på max 20 år, för stinkande djurhudar som kläder, kottar som lyxefterrätt till den grillade råttan.

Men som sagt ni måste inte vara oroliga, vi kommer inte få hit den lika lite som ett VM eller ett olympisktspel; det finns andra som är bättre på att ta hem saker. Möjligen kan vi få den tivelaktiga äran i att ordna en schlagerfestival nu när vi har ett bidrag som kommer att gå hem i de östeuropeiska "stugorna".

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-28 15:56

Förvisso Iamx, bara en visuell överblick säger mig dock att en sådan här anläggning innebär vissa miljökonsekvenser som är betydligt mer omfattande än den för normal svensk industri.

Jag tror dock att du har rätt. Jag lägger min röst på Bilbao.

Hr Winbladh2009-03-28 16:29
Antal inlägg: 384

Den där wikipediasidan var inte särskilt informativ, uppenbarligen har någon miljöalarmist skrivit den. Dessutom finns det fel på sidan, det påstås att 120-150 MW skulle vara en fjärdedel av effekten från ett kärnkraftverk. Det är ett ganska klent sådant, Oskarshamn 3 ger till exempel 1200 MW.

Forskning är bra och viktigt. Låt inte miljöaktivister stoppa framåtskridandet!

MatsJoel2009-03-28 17:48
Antal inlägg: 686

Jag misstänker att Sverige har större chanser att få den än Baskien.

Snurt2009-03-28 18:12
Antal inlägg: 1304

Undrar vad partikeldeacceleratorn kommer att kosta? Är den lika billig?

Teknik löser oftast ett problem som inte hade behövts lösas om inte föregående teknik hade kommit fram, och skapar ett nytt problem som kräver ny teknik.

Varför bygga en sån där halvmesyr? dra till med 150 km i omkrets.

gubbi2009-03-28 18:51
Antal inlägg: 2638

Den Wikipedia-artikeln var, för att uttrycka mig diplomatiskt, en smula vinklad när det gäller miljöaspekterna. Knappt några referenser heller.

Matnyttigare läsning finns här (i synnerhet avsnittet "Environment and socio-economic points"):

esss.se/documents/ES...ir e-v2.pdf

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?