Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 339

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LiiiLooo2009-03-30 09:02
Antal inlägg: 80

ohederliga hyresvärdar
jag har sagt upp min lägenhet och mitt kontrakt går ut den sista maj. Igår ringde min hyresvärd och frågade ifall jag kunde flytta ut nu och vara ute på tisdag för att hon hade hittat en ny hyresgäst.
för mig var det inga problem och jag sa att jag skulle lösa detta och hon frågade då om mitt bankgiro nummer för att hon skulle kunna föra tillbaka denna månaden hyra som jag har betalat.
efter ett par timmar så ringer hon igen (efter att jag har flyttat ut) och säger att den nya hyresgästen har ändrat sig och att jag fortfarande är ansvarig för lägenheten. när jag frågar om mina pengar så svarar hon att dom kan jag inte få eftersom hon och den nya hyresgästen inte hade hunnit skriva kontarkt än..

så här får det inte gå till.. om hon säger till mig att flytta ut och lovar mig pengar tillbaka så är det väl det som gäller? oavsett om den nya hyresgästen flyttar in eller inte så har ju hon och jag ändå ett avtal och jag håller min del men hon håller inte sin.
Vad gör jag nu?

Tess 082009-03-30 09:25
Antal inlägg: 18003

Jag vet inte.
Varför ens gå med på att flytta ut inom ett par dagar utan garantier?

Maizena2009-03-30 10:02
Antal inlägg: 639

Om du inte har ngt skrifligt eller några bevis är det bara bita i det sura äpplet

Egenskap - Ej medlem längre2009-03-30 10:10
Antal inlägg: 8331

Muntligt gäller väl lika mycket som skriftligt?

tyra2009-03-30 10:13
Antal inlägg: 33

dET ÄR INTE ALLS SÄKERT ATT DET MUNTLIGA GÄLLER.

JenkaShake2009-03-30 10:23
Antal inlägg: 1

Är det någon ide att ens processa? Om värden inte ger sig och betalar tillbaka har du ju inget att sätta emot. Det står i ditt kontrakt att du har en viss uppsägningstid och den gäller i alla fall till slut. Det muntliga avtalet var under förutsättning att den nya hyresgästen skulle flytta in och om denne bryter så är det hyreskontraktet som gäller.
Ett muntligt avtal är bara giltigt om man styrka att det blivit avtalat. Det är det som är det kluriga med muntligt. Men som hon skriver så var det ju under förutsättning att nya hyresgästen skulle flytta in och denne kanske fick dubbla hyror och backade av det skälet?

boffertomte2009-03-30 10:27
Antal inlägg: 1128

Bo kvar, då. Du har ju inte förlorat ngt. Jag tycker inte det låter som om din hyresvärd var ohederlig, snarare som att hon försökte ordna saker och ting till det bästa för både dig och den nya hyresgästen och sig själv.

LiiiLooo2009-03-30 10:29

nu har jag iaf pratat med henne en gång till och spelat in vårat samtal.. fult gjort av mig kanske men nu kan jag iaf bevisa vad hon har sagt och lovat mig.
Jag har pratat med hyresgästföreningen som skulle be sin jurist ringa upp till henne för dom sa att man inte kan säga upp en hyresgäst och sen ta tillbaka det. Vi hade som sagt ett avtal och bara för att hennes nya hyresgäst backar så påverkar inte det hon har sagt till mig.

jag kan ju tillägga oxå att detta samtal var ett av de mest otrevliga jag någonsin haft.. från det att hon hörde att det var jag som ringde och anledningen till att jag ringde, skällde hon oavbrutet.. det är nästan så att man skulle lägga upp ljudfilen på nätet... =)

LiiiLooo2009-03-30 10:31

boffertomte: bo kvar? klart att jag kan göra det men jag har ju redan fått flytta. Hon ringde mig och bad mig flytta på direkten för att hon hade en ny hyresgäst som var tvungen att komma in direkt.. om jag inte hade behövt flytta direkt hade jag faktiskt inte brytt mig. men nu har jag flyttat för att hon bad mig men jag måste betala hyra för något som jag anser inte vara mitt längre.

le-lou2009-03-30 10:42
Antal inlägg: 17500

sicken soppa, men muntligt borde ju gälla det med tycker jag. Bra att du fått kontakt med hyresgästföreningen, hoppas de sätter dit tanten.

LiiiLooo2009-03-30 10:55

japp det hoppas jag med. juristen säger att det är bindande och att hon skall hålla vad hon lovar. nu ska jag åka dit för att prata med juristen!!

Minta2009-03-30 10:58
Antal inlägg: 20042

Bra, så borde det ite få gå till. Privata hyresvärdar - *suck*.

Mimikryp2009-03-31 07:20
Antal inlägg: 9057

Uscha... Lycka till!!!

Eomin2009-03-31 07:29
Antal inlägg: 175

Privata hyresvärdar är vidriga, har själv haft stora problem tidigare. I alla fall så håller ett muntligt avtal alltid lika bra som ett skriftligt förutom att det är svårare att bevisa det muntliga. Därför är det smart att spela in ett samtal, även om det kan diskuteras hur lagligt det är att spela in samtal i smyg (Men berättar man att man spelar in kommer ju inte dom smaskiga sakerna upp!).

Hur gick det hos juristen? Jag blev så där löjligt intresserad av hur det går för dig och hur detta kommer sluta :)

le-lou2009-03-31 07:33
Antal inlägg: 17500

jag har för mig att det inte är olagligt att spela in samtal rent allmänt, huvudsaken är att en av parterna vet om vad som pågår .... och det vet ju förmodligen den som spelar in det :)

Paradisia2009-03-31 09:57
Antal inlägg: 52

Ja, inte har program som "Uppdrag granskning" och "Insider" informerat personen ifråga att dom är från tv när dom "lurar" dom och spelar in samtal som man har fått sett på tv.

Svindruvan2009-03-31 10:15
Antal inlägg: 324

Det är tillåtet att spela in samtal om ena parten är medveten om att samtalet spelas in. Vilket ju trådskaparen visste. Så det är helt okej. :)

boffertomte2009-03-31 10:21
Antal inlägg: 1128

Man får spela in, men man får inte använda en sådan inspelning som bevis i en rättegång. Men det kanske funkar som påtryckningsmedel om du berättar att du har en sådan inspelning.

LiiiLooo2009-03-31 12:23

juristen sa att jag har rätt och hon har fel!!! så det låter ju väldigt enkelt men det är det inte. juristen försökte få tag på hennes hela dagen igår för att diskutera det hon hörde på inspelningen igår men hon svarade inte förrän nu.

Juristen förklarade för henne att muntliga avtal gäller och då sa min hyresvärd att det aldrig funnits något avtal utan att jag måste missförstått. Vad är det då jag har missförstått när hon ber mig flytta??
hur som helst... då tänker min hyresvärd eventuellt vara snäll säger hon och låta mig slippa betala nästa månads hyra.. juristen sa då till mig att den hyran skall jag INTE betala oavsett. om jag vill ha hyran tillbaka för denna månaden skall jag gå till kronofogden och det tänker jag göra också.. om hon bara hade varit LITE trevlig och tillmötesgående istället för att bara skälla på mig och vara otrevlig så hade det aldrig behövt bli så här men nu är det itne jag som har gjort fel.

Minta2009-03-31 12:25
Antal inlägg: 20042

Vad sa hon på inspelningen då?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?