Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 339

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mon poupon2009-03-31 18:01
Antal inlägg: 16

Bygglov och skatter
Hur gör man med skatt när man är med i Bygglov eller andra TV-program där man får en pool eller en renovering av sitt hus? Ska man betala skatt på det ökade försäljningsvärdet av huset, eller på arbetet, eller ska man inte säga något om detta till skatteverket och hoppas på det bästa? Någon med erfarenheter eller kunskaper? :)

YamahaJet2009-03-31 19:35
Antal inlägg: 2239

Inte hundraprocentingt säker, men generellt får avdrag göras för standardhöjande renoveringsarbeten vid reavinstbeskattning av bostad för upp till fem år efter arbetets slutförande. Detta torde alltså inkluderada det mesta utom vanligt underhåll. Skatt på arbetet för hantverkarna betalas normalt av arbetsgivaren, men frågan är om inte Skatteverket har synpunkter på att arbete och material delas ut skattefritt till privatpersoner och om det inte kan aktualiseras med förmånsbeskattning. Däremot kanske även hänsyn tas till att intäkterna genereras av annan part, men likväl har det alltid förbryllat mig hur mycket bolag kan ge bort till privatpersoner i dylika sammanhang utan förmånsbeskattning.

remvanrijn2009-03-31 22:34
Antal inlägg: 16501

Självaste projektet -arbetstid & material- anses väl som en vinst och beskattas därefter på liknande sätt om du skulle vinna en husbil i bingo lotto.
Vad som sen händer med värdeökning/minskning den dag du säljer huset har då ingen koppling längre till medverkandet i TV programmet, för då har du skattat för tjänsten redan.

remvanrijn2009-03-31 22:38
Antal inlägg: 16501

Tillägg; det kan ju vara så att TVproducenten ger makeovern som present till dig som tack för att den fick använda ditt hus/din sommarstuga till ett tv program. Gåvoskatten är ju avskaffat, men skatteverket kan ju alltid ser det som en "betalning" för att få använda ditt hus/din stuga i tv programmet.

Tänker du anmäla dig??

Tess 082009-03-31 22:46
Antal inlägg: 18003

*skulle vilja anmäla mig eller i alla fall mitt hus*

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-01 01:04
Antal inlägg: 1977

*ställer mig bakom Tess i kön till renoveringen*

krutmarie2009-04-01 01:13
Antal inlägg: 1696

Står det inget om såna här saker på skatteverkets hemsida? Du kan ju ringa och fråga det är ju anonymt.

Min dotter var med i ett sånt program (rättare sagt huset hon bor i) de fick betala materialet men inte arbetet och vad jag vet kommer det isf först nu på skattsedeln om det ska beskattas eller inte.

mon poupon2009-04-01 02:40
Antal inlägg: 16

En tanke jag hade angående hela projekten de gör: Ska jag själv betala kalaset, medan de bara vill göra bra TV? Just Bygglov har jag inte störst koll på, men är det inte meningen att man söker till sådana program för att man vill ha det "gratis"? Ibland renoverar de ju husen till en väldigt hög kostnad och hade man själv gjort det så hade man kanske varken valt de lösningarna eller materialen som programmen gör?!
Men jag skulle gärna anmäla mitt kök - dock enbart till arbetskraften, inredarna litar jag inte ett dugg på. Deras smak är rent utsagt hemsk (oftast) och inredning ligger mig varmt om hjärtat :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?