Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 317

Forumkategorier

Användare Inlägg  
E Soul - Ej medlem längre2009-04-01 15:26
Antal inlägg: 813

Cirkulär tid och tidsvågor
Jag heter Carl-Mikael och jag kommer från noblessen. Alla dessa falska rykten har gjort mig så ledsen. Vem har sagt att alla svenska barn går runt och drogar?

Som tur är upptäckte jag tidscirkeln och tidsvågorna: watcher.boardzero.co...-t 278.html Dessa förutspår framtida händelser från och med nu, och visar också att framtida händelser följer mönster från historiska händelser. Man får helt enkelt studera "nyheten" i universums händelser, och så ser man att ibland händer det inte så mycket, medan det ibland händer väldigt mycket.

Det finns också en online grafritare för nyheter här: timewave2012.com/too...al culator/

Nu fungerar det tydligen inte att länka, men när jag korrelerade händelseförloppet för USA:s historia med min egen ratingkurva så upptäckte jag att de två kurvorna var identiska! Alltså förutspådde USA:s historia min egen utveckling på Betapet redan år innan Betapet fanns.

Hur ser jämförelsen ut mellan din ratingkurva och tidsgrafen? Jämför gärna med andra länder och lista ut vilket land som styr ditt öde bäst.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-01 15:41
Antal inlägg: 1702

MEN ÅÅÅHH HUR KAN DU LITA PÅ DESSA PSYKADELISKA LSD-TOMTAR SOM TERENCE MCKENNA!!!!!!!! DIN LANDSFÖRÄDARE! ;)

Maya kalendern är intressant ur många perspektiv, logiken stämmer iaf om hur det går snabbare och snabbare i cykler, den är på så vis kompatibel med Darwins teorier.

Mayaindianerna förutspådde antingen världens undergång eller världsfred 2012. Jag själv är tudelad inför det hela, på ett sätt så matas ju det intuitiva medvetandet med kriser hela tiden så man ska tro på en ny undergång, samtidigt så signalerar mitt inre att det det antagligen bara är mytologi.

Gillar man dock att leka med konst, mytologi och horoskop sisådär så rekommenderar jag den moderna vidareutvecklingen av dessa teorier, spana in på www.tortuga.com där kan man ladda hem Tzolkin, få sitt astrologiska tecken baserat på datum vid födsel osv...

Enligt den modellen är jag "White Crystal Wizard" som har sin rot och härstamning i "Jaguar shamaner", mayaindianernas präster/läkare/visa män.

Det komiska med det hela är att jag alltid har varit attraherad av det universala och esoteriska vilket skapat min nyfikenhet i bl a psykadelia, något som dom ser som medecin inom den kulturen men brottsligt inom våran egen.

En sak är dock säkert, den västerländska modellen för tidsräkning, dvs Tidsaxel, känns ju någonstans begränsande i jämförelse.

Dyslekso2009-04-01 16:28
Antal inlägg: 8945

Verkar lite konstigt att USA:s hela historia ska komprimeras till de närmast följande fyra åren.

"This means that according to the Timewave, we have begun a period of history starting now that is an image or replica of the whole history of the United states but is completed from start to end in the period of 4 years."

Hur kan man se vilken historisk händelse som motsvaras av vilken nutida händelse?

Vad gäller jordens undergång undrar jag också vad som räknas som undergång; måste jorden sprängas eller slukas av solen och fysiskt upphöra att existera, eller räcker det med att alla människor dör? Om alla människor dör, men en massa bakterier överlever, har jorden fortfarande gått under då? Har Baya-Mayorna gett någon form av förklaring vad som menas med jordens undergång?

Bra trådidé, förresten.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-01 16:33

Dyslekso, så som jag har tolkat det så är det "Världen som vi människor ser och tolkar den", "the world as we know it" det kan nog till och med räcka med världsbilden som vi bär alltså. Det räcker ju t ex med att rätt person säger rätt sak för att folk skall förändra sin världsbild.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-01 16:33
Antal inlägg: 31064

Vackraste trådtiteln i mannaminne.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-01 16:41

Jag ska erkänna att cirkulär tidsräkning är nog en av de mest attraktiva sätten att räkna, främst för att det känns mest logiskt när man jämför med t ex kretsloppet och universum sisådär.

En antroposof har förklarat sin bild på det hela i liknande format utan att kunna utveckla iden pg a stress. Ska ringa honom och fråga direkt faktiskt.

Dyslekso2009-04-01 16:47

NIN: Vår tidräkning är ganska cirkulär. Klockan, veckorna och året, går runt, runt. Känns inte alltid så upplyftande, tycker jag. :/ En sant linjär tid skulle vara mer spännande. Aldrig samma namn på olika dagar. :)

Dyslekso2009-04-01 16:47

"månaderna", inte "året,"

Dyslekso2009-04-01 16:49

Asch... men jag tycker din definition av en förändrad världsbild är lite väl vid, skulle vara trevligt om de hade serverat en mer exakt idé om vad som skulle hända.

meimse - Ej medlem längre2009-04-01 17:35
Antal inlägg: 733

Tiden är om inte kvadratisk så rektanglisk. Bevis för detta longitudinella påstående går att hänföra till ett slumpvis urval av gemene mans/kvinns almenackor, eller för all del agenda, under en tidsrymd av ett enda år. Ytterligare bevis är en kvalitativ studie av betapet där det finns ett starkt samband mellan tid och rutor.
Mig förefaller det svårt att finna något mer rutigt än tid. Tiden är t.o.m. mer inrutad, eller utmätt om man så vill, än själva rutan.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-01 17:51

Dyslekso, tidsaxel tekniken är ju ett dualiserat sätt till att skära igenom verkligheten på, en rak linje med kronologiska incidenter, det kan inte bli enklare än så.

När det kommer till framtida förklaringar om världsutvecklingen så hänvisar jag till Saida's journummer eller att vi spår kaffesump av Polman's aska för att försöka förutspå vad som kommer hända..

Nej men skämtåsido så borde man faktiskt börja diskutera mer bland folk om framtida utvecklingar, möjligheter, potential i relation till historiska händelser.. sånt som man gjorde framför lägereldarna förr typ.. :)

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-01 18:30

*sätter på sig sin platinumfärgade foliehatt*

Om man skulle se tidsräkningen som cirkulär en sekund och tänka på att med tiden så kommer händelser (vibration). Med vibration så kommer rörelse. Rörelser i vattnet ger vågor.. mao "The Ripple Effect"

Om man vidare ser tiden som exponentionell OCH i cirkulärt läge så kan man likna det vid en Fibonacci-kurva i snurr och ips vips så kan man se resultat i naturen som i t ex Snäckor som med tiden fått äta av fibonaccikruvans påverkan.

Om man fattade det jag skrev där, så är det ju väldigt ologiskt att tänka att att något "oändligt" kan ta slut. Vad jag har förstått, men är inte helt insatt, så kunde helt enkelt inte bayamaya indianerna helt enkelt inte räkna på samma sätt längre.. vem vet kanske så orkade dom bara helt enkelt inte, för den delen och det helt enkelt bara är modern mytologi...

chip chop, foliehatt av.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-01 18:34

- "för den delen och det helt enkelt bara är modern mytologi...
" = ordbajs pg a pokerturnering

"Kanske är det helt enkelt bara modern mytologi utvecklat av en globalism som lever på att skapa kriser och degradera och utnyttja folks sunda förnuft till att ta rationella beslut"

Dyslekso2009-04-01 20:51

NIN: jag skulle gärna vet precis hur vårt tidsbegrepp är så mycket mer linjärt än cykliskt. Jämfört med vilken folkgrupp som helst.

Ok, reinkarnation är kanske _relativt_ sällsynt att folk tror på här, men det finns ändå som begrepp. Cykliskt.

Det jag tidigare nämnde att året går runt, veckorna likaså, och dygnen. Cykliska tidsbegrepp. Undantaget är förstås tidräkningen för årtal, som bara tickar framåt.

Vi är medvetna om en mängd cykliska förlopp runt omkring oss, som solcykler och måncykler. Kretsloppstänkandet är väldigt populärt. Och Big Bang-cykler finns det också folk som teoretiserar kring. Inte för att jag direkt håller med om att historien upprepar sig (definitionsfråga) så är det ju många som anser just detta. Det finns massor av exempel, och jag tycker överlag det finns väldigt mycket cykliskt tänkande även i "västerlandet". Har inte riktigt förstått på vilket avgörande vis det cykliska tänkandet är så mycket mer insiktsfullt i indiankulturer.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-01 21:19

Reinkarnationsteorin passar in i Kretsloppsteorin i den mån att vi blir näring till jorden när vi dör och sen kronologiskt hamnar i något annat levande. Skillnaden är väll mest den spirituella fokusen gentemot den fysiska.

Livet går ju i cykler och faser, det är energi i omlopp. Vi är inte helt bortjollrade västerländsk även om vi alla kan lära oss av alla.

Jag rekommenderar lite literatur inom den existentialistiska filosofin för att få lite lokal förankring. En bok jag själv letar efter heter nått i stil med "Livets faser" och är skriven av Sören Kierkegaard.

Mekano - Ej medlem längre2009-04-01 23:02
Antal inlägg: 182

Det är intressant att alla illustrerad vetenskapsliknande filmer på youtube pratar halva filmen tekniskt och proffsigt i datormiljö. I andra delen av filmen visas hur hemliga koder i bibeln säger att jordens undergång är 2012. Det kommer de fram till genom att lägga en berättelse ur bibeln ovanpå an annan..sen får en dator kalkylera fram olika ord i texten. Eh
Också visas likadana filmer, gjorda av samma människor en avkodning av bibeln på samma sätt och säger att det bor rymdvarelser på mars och att datorkoderna visat detta.

Så först blir man rädd när man ser den där proffsiga it-experten a la Nasa sitta där och formulera sig, sen kommer det där otroligt långsökta avkodade. Sen nästa film aha..samma kodsystem har upptäckt varelser på mars..ehh..
Och då om det nu är fanatiska boksatvstolkande kod-avläsare som kommit fram till det. Kristna människor. Då undrar man i så fall, varför sa Jesus att inte ens han visste om vilken dag det blir? Endast Gud vet om det, eller nåt sånt står det.
Därför är all sådan bibelbaserad kod-fjanteri, fjanteri helt enkelt.

mrperfect2009-04-02 00:19
Antal inlägg: 11437

öhhhhhhhhhh, en del har för mycket fritid...........

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-02 00:25

majoriteten har dock för lite fritid, därför dom gnäller så jävligt.

E Soul - Ej medlem längre2009-04-02 01:38
Antal inlägg: 813

Jag har nu kommit fram till att tiden inte bara är cirkulär, fraktal och vågad. Den är också ett 196883-dimensionellt monster. www.neverendingbooks...r- see.html

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?