Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 19 330 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:19 | |
![]() | Puritanism Lider Sverige av en överdriven Puritanism? När man läser media och internetforum som detta så är det en jävla hets mot rökare, knarkare, tjocka, stress, politiker osv. Ibland så blir det ju till och med mindre folklynchningar, häxjakter och allmän mobbing. Puritanismen är ju mer eller mindre aldrig ifrågasatt eller definierad, men, nu när jag målat in den i verkligheten, vilka negativa mentala effekter är resultatet av den moderna puritanismen? sv.wikipedia.org/wik...Pu ritanism Är d kanske även vår tids transparanta satanism? | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:34 | |
![]() | Lider Sverige av en överdriven Puritanism? Ja. Är d kanske även vår tids transparanta satanism? Nej. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:35 | |
![]() | Forumadmin: Då frågorna besvarats så strängs tråden. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:38 | |
![]() | Forumslödder: Utveckla ditt JA, jaap. Skönt med internationell insikt här, du som är första generationen INVANDRARSLÖDDER. ;) När jag bodde i Holland kände jag av samma sak fast mer uttalat trotts dess kända liberalism och historia av kokainproduktion och gräsförsäljning. Är den kristna högern dominant där? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:40 | |
![]() | jag tror att det handlar om att många bär på mycket ilska och missnöje som behöver komma ut och därför letar efter företeelser och fenomen som kan agera mål för vreden. mycket av vreden är undermedveten. så länge man är omedveten om att man är arg hjälper det inte att agera ut vreden - tvärtom smittar ilskan av sig på omgivningen. alla är eniga om att rökning är skadligt och därför är det ganska ofarligt att kritisera företeelsen. man riskerar inte så mycket rent socialt - de flesta håller ju med :) | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:41 | |
![]() | Pim is the shit. För övrigt. Den värsta puritanismen i Sverige är nutritionist-hetsarna, som vill förbjuda mig att köpa korv med bara 40 procent kött eller rosa lax, för att de tror att jag inte förstår mitt eget bästa. Angående fråga två så förstår jag den inte. Så svaret är "vet ej". ("transparant satanism"?) | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:43 | |
![]() | carlmartin, så korrekt. Spirituellt av Eckhard Tolle så referar han till den kollektiva "Painbody" som resonerar mellan individer, och, ja, vi delar ju allt på gott och ont. Omedveten solidaritet om inte annat eller majoritetens tyranni om man skall bli politisk. Inom propaganda så finns det en medveten för jusst detta och det hjälper ju till att hålla spretande minoriteter förtryckta eller i shack. (Normen) | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:44 | |
![]() | PILF typ MILF. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:45 | |
![]() | Länge leva puritanismen. eller leve | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-03 00:46 | |
![]() | Jaap, PIM? .. Jo, En av vår tids största frågor är: "Hur kommer det sig att goda människor kan göra onda saker" och jag menar att saker och ting är omvänt ibland, så Puritanism, vilket jag kan tycka är bra på många sätt, blir ju negativt i den bemärkelsen att man ger andra människor mental leda. | |
| Nasty Nimrod | 2009-04-03 01:07 | |
![]() | "Mental leda"? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-03 01:09 | |
![]() | Nasty Nimråd, ja, du vet, negativa känslor som ångest, ilska och sånt som är resultatet av att man jagar folk med "defekter" eller felaktigt leverne som inte är kompatibelt med sitt eget. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-03 01:18 | |
![]() | Leda enligt www.susning.nu Leda; pina, fysisk ondhet, något man lider av. Ex: Jag har sådan oerhörd leda, jag kan knappt röra mig. Kan även betyda att en person känner sig psykiskt understimulerad, less, utled(sen). | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-03 01:21 | |
![]() | mental leda - obehag. det är en missuppfattning att obehagliga påtryckningar ger positiva resultat. ju hårdare man pressar människor ju sämre fungerar de. man kan få resultat på ett område (ett förbud mot rökning skulle säkert fungera mot rökningen, men också leda till ett slags trots som kunde ta sig alla möjliga uttryck) men allt som inte sker genom ett frivilligt medvetet val har negativa konsekvenser. det tycker jag mig se i min omgivning, med så mycket ilska och rädsla gentemot medmänniskan. nu är det inte så att vi blir tvingade till särskilt mycket - vi undertrycker oss själva rent känslomässigt snarare. därför denna fördömning av folk som "tar sig friheter" som att bli feta, röka, supa eller låta bli att gå långa promenader. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-03 01:28 | |
![]() | Jag gillar inte påtryckningar. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-03 01:33 | |
![]() | om jag ska vara ärlig så är vi nog alla lite indoktrinerade av puritismen. På gott och ont. | |