Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pseudonymf2009-04-04 12:01
Antal inlägg: 8282

Floating - era erfarenheter!
Är det nån här som har prövat på floating?
Floating innebär att man ligger och flyter i kroppsvarmt, mycket salt vatten. Vitsen med att flyta är att man får avkoppling, avstressning och smärtlindring men man kan dessutom erhålla många andra positiva effekter som lindring eller bot för alla former av muskelvärker som whiplash, reumatism, fibromyalgi mm.

Tänkte ge detta i present till min mamma som fyller 50 år och som är en stackars stressad själ!
Vad är era erfarenheter? :)

Bitte - Administratör2009-04-04 12:02
Antal inlägg: 24219

En spikmatta i ställer kanske den ger samma effekt , men det varje gång man använde den,, jag har denna www.spikmattan.nu/sh...ma tta.html

Bitte

Eomin2009-04-04 12:04
Antal inlägg: 175

Jag har provat det på sätt och vis. Över 30 grader varmt vatten i Döda Havet, man flöt som en kork. Det var helt underbart faktiskt, man kände sig helt viktlös och det gick typ inte att simma för man hamnade ovanpå. Har en whiplash-skada men eftersom jag satt och flöt så fick inte nacken något stöd utan tvärtom, hade jag vågat lägga ner huvudet utan att få stänk i ögonen tror jag att det hade varit skitbra.

upa - Ej medlem längre2009-04-04 12:04
Antal inlägg: 2565

Jag har inte provat men tror ju att det är avslappnande och trevligt. Tror också det tillfälligt kan lindra värk, säger sig självt om man är viktlös. Botar gör det inte, men det kan nog vara en fin present att få ändå.

Eomin2009-04-04 12:07
Antal inlägg: 175

upa: Ja, precis. Det ger ju ett stöd för delar som annars ofta är spända och ger nog en underbar tillfälligt smärtlindring eftersom det till skillnad från kuddar inte klämmer eller trycker någonstans. Tror min nacke skulle kännas helt okej för en stund i ett sådant tillstånd.

Pseudonymf2009-04-04 12:10

Ja, en spikmatta har hon redan :)
Tänkte att det kunde vara en trevlig present, floating.
Fick precis reda på att ca 45 min floating kostar 400 kr. Det var inte helt hutlösa priser. De hade ett erbjudande med floating+helkropssmassage för 860 kr!
Det friskvårdscenter som har detta, är det enda i hela staden.
Först tänkte jag bjuda henne till Stockholm och en spabehandling där, men så insåg jag att då går jag nog bankrutt :)

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-04 12:43
Antal inlägg: 2032

Floating..hm trodde nästan det var en bajstråd igen....
Jag har provat det iaf väldigt avkopplande om inte annat.

RULLO2009-04-04 13:25
Antal inlägg: 31

Hej! Har en spikmatta, ligger på den nästan varje dag men det går inte att jämföra med samma dag. Floating ger en upplevelse, har provat några gånger. Jag blev som bara ett sinne, kroppen var helt avslappnad men jag hade ingen upplevelse av den då inget stimuli retade den.

Tycker det är en härlig present att få, dock, om du tänker på nyttan och inte upplevelsen så ger nog spikmattan mer för pengarna på sikt...

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-04 13:27

Har också använt min flickväns spikmatta ett par ggr, det är skönt med, sist så somnade jag på den i 20 minuter..men jag har upplevt att om jag är lite småkrasslig så känns det inte bra att ligga på den.

marga6262009-04-04 13:29
Antal inlägg: 40

Jag prövade floating mot min nacke och det var väldigt skönt och avslappnande... Dock blev jag rätt uttråkad mot slutet, men å andra sidan är mitt tålamod noll.
Men jag tycker det är en superpresent!

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-04 13:31

Ja det är väldigt skönt, jag kan rekommendera det. Även om det kanske inte är något som läker direkt.

Tess 082009-04-04 13:50
Antal inlägg: 18003

Jag har inte testat själv, men hört att det är underbart!!
Kör på det!!

(kanske tips inför nästa omröstning: Ska pseudo bjuppa morsan på en floating?)

KarnaK - Ej medlem längre2009-04-04 14:02
Antal inlägg: 34

Jag har testat och tyckte att det var sådär. Jag tyckte att det var skönt i början, men blev törstig av den salta atmosfären och tyckte att det började klia på kroppen mot slutet.

annaanderss2009-04-04 14:21
Antal inlägg: 118

Jag har testat en gång, det var super skönt. Många låsningar som "knakade" upp. Däremot fick jag mer värk i hela kroppen under veckan efter. Jag tror att det kom sig av floatingen men är inte helt säker.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-04 14:27

Många behandlingar eller vad man vill kalla dem, som tex shiatsu, floating, spikmatta, akupunktur osv kan ge vissa obehagskänslor i ett initialt skede, även om det känns bra just under tiden.
Men i långa loppet så tror jag iaf att det kan hjälpa på många sätt.

Pseudonymf2009-04-04 17:29

Min mamma har väl inga direkta problem med kroppen, mer än att hon stressar för mycket. Därför vill jag ge henne en upplevelse där hon får ta hand om kroppen och ha de behagligt och slippa tänka på vardagsstress och obstinata tonårsbarn, för en stund :)

katalias - Ej medlem längre2009-04-05 13:02

Pseudonymf, tycker att tanken är jättebra! Jag lade dyra pengar på att i tio veckor gå en gång i veckan, och det gav mycket bra effekt! Att bara gå en gång är en skön och avstressande upplevelse, men att gå regelbundet en längre tid kan göra underverk.

Som jämförelse har jag använt spikmatta varje kväll i två månader. Dessvärre besvikelse. Har inte alls haft den effekt jag hoppats på. Har nu låtit bli spikmattan i en vecka ungefär och märker inte av någon skillnad alls. Köpte den just på grund av stressproblem och sömnstörningar men kan konstatera att det inte hjälper alls. Inte mig i alla fall. Floating däremot. Det hjälpte mig. Dock började sömnstörningarna igen efter några månader så jag skulle tro att en tioveckorsperiod vår och höst är perfekt om man har stressproblem. Om man har råd, alltså.

Pseudonymf2009-04-05 14:40

Ond_kanin_: Ja, som sagt, spikmatta har hon precis köpt och jag tror att hon skulle gilla floating, dels som en upplevelse och dels som nåt mer "helande", eller vad man nu ska säga :)

Lisaa2009-04-05 17:21
Antal inlägg: 205

Ni som har provat floating, är det möjligt att komma i (och ur!) tanken genom att bli lyft? Jag har tittat på bilder men inte riktigt förstått om instignignshålet är stort nog. Jag kan inte ta mig i själv eftersom jag inte kan röra ben och bål.

Pseudonymf2009-04-05 17:34

Det är ju olika typer av tankar eller "badkar" som man ligger i. Men hålen på tankarna är väldigt stora, så med hjälp av lift på ett bra friskvårdscenter så borde det definitivt vara möjligt för dig, Lisaa!

www.floatingcentret....-1 7656.jpg

manolo.se/wp-content...g- tank.jpg

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?