Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 309 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnuBrita | 2009-04-05 11:49 | |
![]() | PMS-besvär Är det någon som har något seriöst tips på hur jag ska bli av med mina PMS-besvär? Och med PMS menar jag inte vanliga magsmärtor, utan jag menar de där helt ologiska humörsvängningarna som jag får varje månad. Jag försöker verkligen vara lugn och sansad, hela tiden medveten om vad jag säger till folk, och framför allt till min stackars sambo. Men jag blir ofelbart superirriterad på allt det där som jag i normala fall inte skulle tänka 2 ggr på. Alla strumpor som ligger på golvet blir till enorma högar av kläder och disken står helt plötsligt i evigheter istället för några timmar. Hur ska jag kunna jämna ut det här? Överkonsumtion av choklad mildrar besvären, men tar inte bort dem helt. | |
| Prositi | 2009-04-05 11:52 | |
![]() | Jag har ju aldrig haft PMS själv som du kanske förstår. Men vad jag har hört så är motion bra och mycket grönsaker. | |
| gnuBrita | 2009-04-05 11:53 | |
![]() | Okej, grönsaker kanske jag ska prova, är notoriskt dålig på att äta sånt. Men jag motionerar rätt hårt. Tränar 5-7 dagar i veckan. Känner inte riktigt att jag kan öka den dosen. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-05 11:55 | |
![]() | SSRI-preparat (reglerar serotoninnivån) kan i vissa fall skrivas ut för pms-besvär, jag tycker hursomhelst du skall prata med en läkare. | |
| Prositi | 2009-04-05 11:59 | |
![]() | Har du provat att bara gå ut och gå i naturen? Att gå ut och gå, njuta av allt det vackra ute. Samtidigt som du rör på dig. Du tränar en del, men har du varit ute och gått bara för att det är skönt? | |
| gnuBrita | 2009-04-05 12:02 | |
![]() | Prositi, jodå. Jag är ute och promenerar en del. Så fort det är fint väder försöker jag få mig lite sol. Visst, det hjälper för stunden, men jag tror mest det är för att jag kommer bort från folk så jag inte har någon att fräsa åt ;-) | |
| pion ekrot | 2009-04-05 12:09 | |
![]() | Det finns tre olika nivåer av PMS varav den grövsta behandlas med att reglera seratoninhalten, men det är väl kanske inget att rekommendera om man inte måste. Det finns både medicinska och alternativa behandlingsformer. Jag har aldrig provat på något av det så jag kan varken säga bu eller bä. Men allmänna tips är att skaffa kunskap, börja rita upp sin menscykel så att man har koll, kommunicera utåt att man lider av pms så att omgivningen kan ha större förståelse och lära känna sig själv och sina behov under just den perioden. Kanske behöver man träna extra regelbundet, äta extra nyttigt eller något annat. OM det finns utrymme och egen vilja för det så tycker jag verkligen att man ska tillåta sig att dra ner på tempot, vara för sig själv mer eller vad det nu är man behöver. Ofta är pms förknippat med en ökad känslighet inför allt möjligt och därför blir man också mindre tolerant inför allt möjligt. Detta är inte nödvändigtvis fel och det är därför inte säkert att det enda rätta är att ändra på sig själv, utan att man istället tillfälligt kan förändra vardagen så att det är OK att leva och vara lugn med att inte hela tiden vara en högpresterande människa "på topp". | |
| Prositi | 2009-04-05 12:14 | |
![]() | gnuBrita: Leta fram en stor spade, sedan hittar du ett ställe där du kan gräva en enorm grop där du kan ta med dig en soffa, en tv och annat du kan behöva, sedan täcker du för gropen med ett litet lufthål. Du kommer garanterat slippa andra människor som kan reta upp dig. Annars kan du ju rita en lite skylt som du bär runt halsen i ett snöre där det står "PMS-varning" | |
| Tynna1 | 2009-04-05 12:18 | |
![]() | Ska finnas nåt på Apoteket som heter Femicur som ska vara kanonbra. Har inte testat det själv men funderar starkt på at göra det :) | |
| gnuBrita | 2009-04-05 12:23 | |
![]() | Tack nej, jag tror inte riktigt att jag är ett fall för läkare och mediciner. Jag blir inte deprimerad och vad jag förstår så är mediciner som ökar seratoninhalten mot deprisson (f.ö. ökar choklad också seratoninhalten, och är säkert mycket godare också =P) Jag tycker att jag har en förstående sambo, han brukar gå undan för att ge mig utrymme att andas. Men JAG tycker att det är jobbigt att vara ett känsomässigt vrak och inte agera på ett rationellt sätt varje månad. | |
| gnuBrita | 2009-04-05 12:25 | |
![]() | Tynna 1: det ska jag kolla upp. Prositi: jo, det finns ju t-shirtar med det. Jag får väl sjukskriva mig varje månad. Av hänsyn till mina kollegor. Kanske kan få ersättning av försäkringskassan ;-) | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-05 12:40 | |
![]() | Till en viss grad får man ju tillåta sig att vara irrationell och känslosam ibland. Men om man verkligen lider av PMSen så kan man ju prova olika saker som -träning (vilket du ju redan sysslar med) -äta mat som ska vara bra för hormonbalansen (som tofu har jag hört) -naturpreparat (finns en massa olika, kolla på hälsokostsidor) Själv tycker jag inget riktigt hjälper men har själv inte uppsökt läkare för det ännu eftersom jag är skeptisk mot att använda serotoninreglerande och liknande. Däremot talade jag med en kvinna som fått något slags humörpiller att ta bara vid behov, hjälpte inom någon timme, det kanske vore något. Vet dock inte hur lätt det är att få sånt utskrivet av läkare. | |
| Prositi | 2009-04-05 12:46 | |
![]() | gnuBrita: Du kanske rent av kan få betalt för att INTE jobba när du har PMS, om du blir för bitchig..*ler* | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-05 12:52 | |
![]() | gnuBrita, om du lever i ett samboförhållande så kanske du äter p-piller redan? Annars har jag blivit hjälpt av det. Ända sedan puberteten har jag haft besvär med acne. Riktigt överjävliga besvär, faktiskt. Det försvann aldrig och jag har provat precis allt, till och med den extremt starka medicinen Roaccutan. Under de två långa behandlingstiderna var jag tvungen att äta p-piller, något jag egentligen inte ville göra men det var ett krav för att få medicinen. Då märkte jag att min pms (som hade varit rätt jobbig) mildrades väldigt mycket. För ett par år sedan började jag med medicinen Diane, ett preparat framtaget mot acne orsakad av hormoniella störningar (vilket jag efter så himla många år till slut kom fram till var problemet). Diane (eller snarare Zyrona som är den billigare sorten) har hjälpt mot acnen otroligt bra. Den har dessutom samma funktion som p-piller (vilket innebär två flugor i en smäll, eftersom jag inte vill ha barn). Och pms har jag inte haft över huvud taget sedan jag började. Med andra ord kan p-piller hjälpa mot pms. Men det förutsätter ju givetvis att du vill äta dem och framför allt att du kan. Det finns ju risker med sådana. Lycka till! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-05 12:54 | |
![]() | Sötast är de män som har PMS lite random. | |
| goldmine | 2009-04-05 14:34 | |
![]() | omega3 | |
| RikaM | 2009-04-05 21:52 | |
![]() | Du får väl göra som min gynekolog föreslog när jag tog upp mina PMS- besvär med henne: Du får väl lära dig att behärska dig! Efter det har jag inte frågat om hjälp med sådana besvär någon mer gång! | |
| BorderBeta | 2009-04-05 22:35 | |
![]() | Kolla först upp den grad av PMS du har. Kan det röra sig om PMD/PMDD? Omega3 är bra och som vegan rekommenderar jag såklart linfröolja. Motion är kanon oavsett svårighetsgrad. | |
| gnuBrita | 2009-04-07 19:25 | |
![]() | tack tack för alla tips. jo, jag äter redan p-piller, har till och med bytt mellan några sorter för att se om det skulle hjälpa. Icke. Tror inte att det är så gravt att det är PMD eller värre. Omega 3 skottar jag i mig varje dag i form av kosttillskott. Jag kanske får inse att jag får prehistoric monster syndrome varje månad och göra som RikaM fick tips om: lära mig att behärska mig. =) | |