Spelrum
Giraffen | 14 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 11 |
Inloggade | 25 |
Mobilspel
Pågående | 19 682 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
1stclassriot | 2009-04-05 20:45 | |
![]() | hudcancer av B-U-S? det är så mycket debatt om sol, solskyddslotion och hudcancer just nu. det jag är lite fundersam över hur det är med brun-utan-solprodukter? har inte det samma verkan som solsken, alltså gör så att kroppen producerar melanin eller vad det nu hette? jag använder doves bodylotion som man blir brun av. tänkte att det skulle vara mildare än vanlig brun utan sol. jag har ljus hud men har använt lotion för mörk hud för att få snabbare effekt och jag har fått en massa leverfläckar på armarna och några på benen. jag är rätt säker på att detta måste bero på lotionet eftersom vi inte haft så mycket sol i vinter precis och jag har inte solat solarium. nån annan som har upplevt samma sak? | |
E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-05 21:42 | |
![]() | Jag brukar också bli brun fläckvis när jag solar. Visserligen inte med kräm, men i solen. Har ännu inte tagit steget fullt ut att bojkotta solen. Men brun-utan-sol-krämer utsätter dig inte för UV-strålning, vilket är vad som ger hudcancer när man solar. Det är också den som gör att du producerar D-vitaminer som gör dig odeprimerad. | |
heeting - Ej medlem längre | 2009-04-06 00:22 | |
![]() | Jag skulle vilja påstå att det är helt ofarligt med "bus". | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-06 00:26 | |
![]() | jag smorde in mej med Doves brunutansol igår och jag lever fortfarande...är bara något snyggare än vanligt. | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-06 00:28 | |
![]() | Det viktiga är att peala innan. | |
heeting - Ej medlem längre | 2009-04-06 00:28 | |
![]() | MEN man får tänka på att bara för att man blir brunare av krämen betyder inte det att man är bättre skyddad i det riktiga solskenet sen. Det där kan va en liten luring. | |
upa - Ej medlem längre | 2009-04-06 00:29 | |
![]() | Brun utan sol är hiskeligt fult, blek är fint. | |
le-lou | 2009-04-06 02:05 | |
![]() | Jag använder bus ibland, känns lite piggare på vintern. En viss typ av blekhet kan vara snyggt, men min blekhet är inte sådär snygg direkt...på tal om hudcancer så var jag och tog bort en leverfläck som var misstänkt. Jag har typ gått på nålar nu i snart tre veckor innan jag fick svaret att den var ofarlig. Så, iväg och kolla era leverfläckar (om ni har några). | |
1stclassriot | 2009-04-06 16:11 | |
![]() | ni förstår inte riktigt vad jag menar. det jag undrar är om någon annan får leverfläckar som poppar upp lite här och var av doves bodylotion, menar inte att det måste vara hudcancer, leverfläckar får man ju ändå. | |
upa - Ej medlem längre | 2009-04-06 16:48 | |
![]() | Jag vet inte exakt hur brun utan sol fungerar. Om det är så att det stimulerar kroppens bildande av melanin så har man också ett skydd mot den vanliga solen, det måste ju givetvis absorbera en del av strålningen. Huruvida man triggar igång leverfläckar med brun utan sol får du nog ta reda på genom att lära dig hur födelsemärken bildas. Själv tror jag inte att melaninet har en avgörande roll för bildandet av födelsemärken. Då bör ju de som lätt blir solbrända också få mycket födelsemärken, så verkar det ju inte vara. Det handlar nog mer om hudtyp och gener. Bara för att du råkar få födelsemärken nu behöver inte det betyda att du måste exponerats för solen, de kan komma lite när som helst, speciellt under tonåren. Jag tror helt enkelt du har en hudtyp som lätt bildar födelsemärken och det du ser nu har ingenting med brun utan sol-produkter att göra. | |
fairflower | 2009-04-06 16:57 | |
![]() | Man får inte leverfläckar av b u s varken dove eller andra. Leverfläckar får man av ärftliga faktorer och UV-ljus. | |
fairflower | 2009-04-06 17:01 | |
![]() | hmm såg du redan hunnit svara upa b u s stimulerar inte melaninbildningen, så man får inget solskydd | |
Skugga | 2009-04-06 17:01 | |
![]() | Jag blir också fläckig av bus, men det är inte leverfläckar utan det beror på att krämen fäster ojämnt, eller att huden förnyas ojämnt, det översta hudlagret färgas ju in, och när hudcellerna förnyas och faller av så försvinner ju också färgen. Jag vet inte om det blir så på alla, men på mig blir det alltså ojämnt när färgen "växer bort". | |
E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-06 17:13 | |
![]() | Min bror använde bus när han var liten. Tyvärr glömde han tvätta händerna. Sen blev han mobbad några veckor eftersom alla trodde att han hade smutsiga händer. | |
Lindalainen | 2009-04-06 18:03 | |
![]() | sen kan man ju fråga sig om man får hudcancer av att vara ute, sola och ha det skönt ibland eller om man får det när man ligger och steker sig från ungefär från 5 på morgon då soler går upp till 23 då den går ner...... | |
E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-06 18:41 | |
![]() | Solen har visat sig skydda mot cancer också. Det är frågan om man hellre vill ha malignt melanom eller tjocktarmscancer. | |
1stclassriot | 2009-04-06 23:44 | |
![]() | ja men jag tycker det är så konstigt att jag fått massa leverfläckar sedan jag började med lotion-användandet. innan fick jag inte alls så många leverfläckar, då kanske det ploppade upp någon här och där men nu har jag fått massa små, säkert 30 stycken på armarna! | |