Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
megasen2009-04-06 16:29
Antal inlägg: 450

Varför är det så svårt med matte?
Mer än var tionde elev som gick ut nian i våras hade inte tillräckligt bra betyg för få gymnasiebehörighet.

Det är fler än någonsin. Nu satsar regeringen hundratals miljoner för att resultaten ska bli bättre.

Men varför är matte så svårt för svenska elever?

Beror det på lärarna eller eleverna eller kanske på föräldrarna?

Hur kan det komma sig att en sjuåring som bubblar av lust att lära sig räkna är less och känner sig dålig i matte redan i andra klass?

Jag är lärare själv och upplever detta dagligen att elever tycker att matte är svårt. Jag tänker att mycket av denna matteskräck ligger i att de inte riktigt tror på sig själva.

det gäller att bygga dem att tro på sig själv, du kan!

Man behöver prata matte mycket mer, inte bara sätta våra barn på "kammaren" och räkna. Vad är det som jag lär mig, vad är målet? HItta sin egen metod att räkna ut, ge fler exempel på hur man kan räkna tex divison....

vad säger ni??

//Megasen

yolenaur2009-04-06 16:31
Antal inlägg: 307

Aha, du sitter precis som jag och lyssnar på p1

megasen2009-04-06 16:31

jepp jepp..elr

megasen2009-04-06 16:32

bästa BÄSTA radiokanalen...enligt mig

yolenaur2009-04-06 16:33
Antal inlägg: 307

Oh ja, det är den enda radiokanal jag lyssnar på (förutom på söndagar mellan elva och tolv, då blir det p2, hehe)

megasen2009-04-06 16:35

MM nä ingen gudtjänst för mig heller..

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-06 16:52
Antal inlägg: 1788

Problemet är att allt annat har blivit för lätt.

När kraven på utbildning blir högre, men befolkningen är konstant, så är det naturligtvis så att fler kommer att köra. Och när du för femtio år behövde rabbla katekesen utantill för att komma in på "realskolan" så räcker det idag med att du vet att judar har skägg, jesus ser ut som sångaren i BWO och att ingen vet hur muhammed ser ut.

Med matematik är det annorlunda. Det går inte att formulera ett enklare svar på frågan vad kvadratroten av 25 är.

Bitte - Administratör2009-04-06 16:53
Antal inlägg: 24221

Matte är svårt för att de flesat lärarna ska förklarar på det viset som de kan räkna ,,INTE på det viset som eleven tänker,, har själv upplevet detta och fick riktig kläm på matten under min tid på folkhögsskolan som vuxen

Bitet

Mr Sun Green - Ej medlem längre2009-04-06 17:00
Antal inlägg: 825

I flocken är det vänster hjärnhalva som gäller. Relatively speaking. Kanske en fångvaktare (förhindrar utbrytningsförsök)/pedago g per elev kan råda bot på problemet. Nåja, åt det hållet i alla fall. Att lära sig räkna ut sin ik (dock oviktig och kanske också skadlig, både i klassrummet, flocken och i stort) kanske kan vara en motiverande uppgift också.

Päronmüsli2009-04-06 17:01
Antal inlägg: 391

Man tror att man är cooling om man hatar matte :-)

E Soul - Ej medlem längre2009-04-06 17:16
Antal inlägg: 813

Problemet är att man tvångsmatas matte i form av oändliga upprepningar och lite eget kreativt tänkande kring problemen. Självklart tröttnar man på detta enformiga och byråkratiska förfarande förr eller senare. Om "senare" så är man född till byråkrat och bör söka jobb på någon myndighet.

gubbi2009-04-06 17:27
Antal inlägg: 2638

Jag instämmer med föregående talare. Varken innehåll, upplägg eller uppnåendemål är särskilt väl förankrat i det som är så viktigt - elevens vardagssituation.

gubbi2009-04-06 17:29

Det handlar nog mer om ointresse och brist på motivation än att matte i sig skulle vara svårt.

Radagast2009-04-06 17:32
Antal inlägg: 782

Fast är problemet att många tycker att det är svårt eller att många tycker att det är tråkigt? Och kan det spela in att det är ocoolt att gilla matte?

Jag tror att det abstrakta i matematiken är en stor stötesten för många. Att kunna räkna är en sak, att förstå ekvationer och uttryck är en annan. Jag tror inte att den förmågan är lika naturlig som t.ex. att förmågan att lära sig främmande språk.

E Soul - Ej medlem längre2009-04-06 17:44
Antal inlägg: 813

Man bör egentligen splittra upp ämnet till aritmetik och algebra, eller nåt sånt. Och senare kan man börja med analys. Det är minst lika naturligt som att dela upp fysik och kemi.

gubbi2009-04-06 17:45

Det hänger ihop. Uppfattas något som tråkigt och oinspirerande så blir det lätt även svårt eftersom det inte får den uppmärksamhet och energi som skulle behövas för att inlärningen ska ta fart.

Och visst har du rätt i att det abstrakta är en stor stötesten. Så är det. Men det ska inte behöva vara det så tidigt som på högstadienivå. Där finns ju stora möjligheter att konkretisera och ta exempel från vardagslivet i de flesta fall. Däremot kan man ifrågasätta om allt det som nu ingår i högstadiets kurs har en berättigad plats på den nivån.

Lindalainen2009-04-06 17:46
Antal inlägg: 651

matte är svårt för att det är värdelöst.
jag har ingen använding av, ta t.ex. sista mattefrågan på högskoleprovet jag gjorde förra lördagen.
x delat med y gånger z är mindre än cp delat med xyz gånger pi hoppa dit hoppa hit ditt svar ska vara m?

m:et ska gärna vara i kursiv också....

gubbi2009-04-06 17:49

Illustrativt inlägg! Så länge vi inte lyckas koppla matematiken till relevanta tillämpningar och sammanhang som inte är en del av skolvärlden så kommer matematiken alltid att uppfattas som en udda fågel så snart vi kommit förbi de delar som de flesta trots allt inser poängen med (såsom de fyra räknesätten, procent etc).

Brasved - Ej medlem längre2009-04-06 17:50
Antal inlägg: 77

huruvida "x delat med y gånger z är mindre än cp delat med xyz gånger pi" är värdelöst eller inte vet jag inte men matte bygger på att lära sig tänka logiskt och att lösa ut en uppgift genom flera steg. Även om kanske inte räkning är viktigt så är logik deffinitivt det

gubbi2009-04-06 17:51

Vad jag egentligen försöker säga - och det är inte enbart relevant för matematiken - är vad som är rimligt och vettigt att ta upp i kursplanerna för högstadiet. Vad tycker vi är baskunskaper som alla skall ha koll på, och vad kan förskjutas till senare stadier och anpassas beroende på utbildningens natur.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?