Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
megasen2009-04-06 16:29
Antal inlägg: 450

Varför är det så svårt med matte?
Mer än var tionde elev som gick ut nian i våras hade inte tillräckligt bra betyg för få gymnasiebehörighet.

Det är fler än någonsin. Nu satsar regeringen hundratals miljoner för att resultaten ska bli bättre.

Men varför är matte så svårt för svenska elever?

Beror det på lärarna eller eleverna eller kanske på föräldrarna?

Hur kan det komma sig att en sjuåring som bubblar av lust att lära sig räkna är less och känner sig dålig i matte redan i andra klass?

Jag är lärare själv och upplever detta dagligen att elever tycker att matte är svårt. Jag tänker att mycket av denna matteskräck ligger i att de inte riktigt tror på sig själva.

det gäller att bygga dem att tro på sig själv, du kan!

Man behöver prata matte mycket mer, inte bara sätta våra barn på "kammaren" och räkna. Vad är det som jag lär mig, vad är målet? HItta sin egen metod att räkna ut, ge fler exempel på hur man kan räkna tex divison....

vad säger ni??

//Megasen

yolenaur2009-04-06 16:31
Antal inlägg: 307

Aha, du sitter precis som jag och lyssnar på p1

megasen2009-04-06 16:31

jepp jepp..elr

megasen2009-04-06 16:32

bästa BÄSTA radiokanalen...enligt mig

yolenaur2009-04-06 16:33
Antal inlägg: 307

Oh ja, det är den enda radiokanal jag lyssnar på (förutom på söndagar mellan elva och tolv, då blir det p2, hehe)

megasen2009-04-06 16:35

MM nä ingen gudtjänst för mig heller..

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-06 16:52
Antal inlägg: 1788

Problemet är att allt annat har blivit för lätt.