Spelrum
Giraffen32
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 821

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 18:48
Antal inlägg: 2032

inte rädd för ipred.
Jag är inte speciellt rädd för IPRED, är du?
Så länge ingen misstänker dig så finns det väl heller ingen anledning att kolla upp? Knappast möjligt att varenda människa blir skärskådad....eller???

ANDERStG2009-04-06 18:50
Antal inlägg: 7560

Ond: Erkänner du indirekt att du är ondskefull pirat, ute efter att krossa all möjlighet till professionellt kreativt skapande?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 18:51

Ska tillägga att jag absolut aldrig någonsin laddat ner film eller musik.

stol2009-04-06 18:51
Antal inlägg: 1015

Nu har dom hittat ett sätt att håva in pengar på. Jag tror inte det dröjer länge till innan dom börjar sätta dit folk.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 18:53

Anders...Vem skulle krossas om jag tex laddade ner avsnitt 107 av "dallas"? Alla inblandade får dessutom betalt vid produktionen och det säljs ännu skivor och filmer..det är ju knappast så¨att tex stackars Brad Pitt blir utan stålar....Då kan vi lika gärna förbjuda att ladda ner bilder på diverse konstverk..

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 18:55

Men nu var det inte det som tråden handlade om, anders, håll dig till ämnet eller utstå Mouches grava repressalier..

ANDERStG2009-04-06 18:57
Antal inlägg: 7560

Så jag får inte hålla en egen näsvis slutplädering? Jag håller med idéerna i femte inlägget.

E Soul - Ej medlem längre2009-04-06 18:58
Antal inlägg: 813

Jag är inte särskilt rädd heller.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-06 19:01
Antal inlägg: 1637

Skulle vara intressant att se film- och skivbolag sitta och ägna resurser åt att sätta dit varje person som laddar hem eller laddar upp. Sen behöver man ju inte skrika sitt IP-nummer rakt ut om man nu laddar hem/upp. Så vitt jag förstår så ska man väl kunna hindra andra från att se ens IP-nummer också. Sen kan man ju alltid kryptera sin HDD. Kan bli svårt att bli fälld om det inte finns några tekniska bevis tillgängliga på den anklagades dator.
Finns det någon anledning att vara rädd? Skulle inte tro det. Inte för att jag laddar hem nåt nu för tiden men.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 19:02

Anledningen till att jag startade tråden är för att jag pinsamt nog inte är så värst insatt i lagen. Har bara snappat upp att snuten kan begära uppgifter från internetleverantören ang viss användares nättrafik, stämmer det? Men frågan jag ställde är i viss mån seriös, inte fan kan de väl kolla upp varenda en? Måste väl iaf finnas en misstanke innan?
Rätt intressant fråga ändå, och kanske lite integritetskränkande?

Modest Y - Ej medlem längre2009-04-06 19:10
Antal inlägg: 424

Jag e rädd o lite sur. Nu kan jag inte kolla filmer som jag vill.

Nåt bra förslag/länk till mig? PMa gärna.

E Soul - Ej medlem längre2009-04-06 19:14
Antal inlägg: 813

Länkförslag: stansdad.com/season1.../e pisode4/

Risotto - Ej medlem längre2009-04-06 19:20
Antal inlägg: 3069

Modest Y, "rädd och lite sur" för att du inte kan kolla fimer som du vill, det låter nästan som att du känner att din integritet har blivit kränkt av den nya ipred-lagen.

HumbleBug2009-04-06 19:22
Antal inlägg: 1836

I USA skickar de hot om stämning på löpande band. En person som laddat ner Cars eller nån sån nyare tecknad film fick en sån varning att han måste radera alla filer. Det var det enda han laddat ned på jättelänge. Så hotbreven lär börja trilla in här med.

Men dom har ju sagt att om man bara laddar ner en enstaka film så bryr dom sig inte. Men systematiskt nedladdande innebär ju samtidigt systematiskt uppladdande, det är ju så det funkar. Så man ska nog vara rätt försiktig om man inte har nåt "integritetsskydd". Har själv inte brutit mot lagen på väldans länge och har inte bestämt mig hur jag ska göra. Det finns ju en del som jag gärna vill se men är inte beredd att betala för. Om jag inte har tänkt att betala för det, hur kan jag då orsaka någon "faktisk skada", som lagen säger, om fildelning skulle möjliggöra för mig att se sånt som jag annars aldrig skulle bry mig om att se?

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-06 19:23
Antal inlägg: 450

vad ska jag vara rädd för?de kommer inte hända nåt,och jag kommer inte sluta med de jag håller på med på nätet :D

dom bakom ipred vill stoppa internet helt o hållet,men de kommer aldrig få folk sluta tanka,gratis är gott

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 19:25

Risotto, det stora flertalet av internetanvändarna vare sig laddar eller lägger upp filmer eller musik. Och det kan väl anses kränkande att staten har möjlighet att kolla upp allt du gör? Visst, har man inget att dölja så..men var går gränsen? Vad blir nästa steg? Det brukar bli ett jävla liv när övervakningskameror kommer på tapeten, men det här är väl lika illa, om inte värre i integritetssynpunkt?

Modest Y - Ej medlem längre2009-04-06 19:42
Antal inlägg: 424

E Solu, bängbulle där... Du vet vad jag menar. ;-)

Risotto: integritet o kränkt vet jag inte ifall jag vill kalla det. Bara att mina behov går före andras så att säga. Ta det som du vill...

Jag vill kunna fortsätta tanka ner, gratis.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-06 19:48
Antal inlägg: 3069

Ond_Kanin_, jag kan inte säga att jag är mer insatt i den här lagen än att jag har tagit del av att den syftar till att komma åt och få en möjlighet att straffa de som nyttjar upphovsrätts skyddat material utan att betala för det, t.ex. genom att ladda ner musik och ljudböcker. Du får det att låta som nästa steg i FRA-lagen som det debatterades så mycket om förra året, är det så så kan jag hålla med om att den måste begränsas.
Men att göra sig till offer för att en lag hindrar en från att ladda film och musik så som man känner för tycker jag är att gå på tok för långt.
Jag har själv skyddade produkter, om än lite svårare att planka än en musikfil, och jag vet bara hur jag skulle känna om det nyttjades utan att jag fick skälig ersättning för det.

Jag ska inte friskriva mig själv helt och hållet men att hävda att det är en rättighet att ladda ner annans material är fel, gör man det så är det ett brott (stöld) vilket man bör kunna straffas för.
Jag hoppas att den här lagen kommer att få bort det stora utnyttjandet av upphovrättsskyddat material och att andra oberättigade ska kunna tjäna pengar själva på det, Pirate Bay t.ex. Det kan väl aldrig bli rätt att någon ska kunna erbjuda en sköld i form av en ip-adress mot en summa pengar så att nedladdningen kan fortsätta som vanligt?

Hillegnu2009-04-06 20:17
Antal inlägg: 710

Modesty: Du kan ju alltid betala för dig. Parasit

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 20:17

Jag håller med till viss del, men samtliga inblandade blir inte utan pengar. Filmer visas på tv, hyrs på dvd och på bio. När det gäller musik finns det något som heter STIM.
Att tex dvdförsäljningen minskat tror jag beror på att det är så jävla dyrt att köpa filmer visavi kostnaden att producera en dvdfilm. Biokostnaden är ju heller inte så kul, 4-500 för en familj.
Jag skulle mycket väl kunna ladda ner film lika gärna som att jag ibland går på bio och ser en annan film..Jag kan nog tänka mig att piratladdandet till stor del beror på att det är så dyrt att hyra/köpa eller att gå på bio, och det beror ju på att Tom Cruise, Brad Pitt, Julia Roberts och andra "måste" ha 15-20 miljoner DOLLAR i lön per film...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?