Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 307

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-04-07 21:37
Antal inlägg: 17500

Söka socialbidrag - socionomer struntar i
lagen?

Efter vad jag vet så brukar man få visa upp i de flesta fall (när man ansöker om socialbidrag) kontouttdrag på 2-3 månader tillbaka i tiden. Detta fick jag själv göra den gången jag sökte en gång i tiden - 3 månader tillbaka, redovisat och klart.

Nu kommer det fram att enligt lagen, så får och ska socialen inte titta längre tillbaka än 1 månad och på dessa grunder besluta. Eller nu och nu, för den pålästa så är detta tydligen ingen nyhet, men jag undrar hur många som fått avslag på sina ansökningar pga detta.
Personligen tycker jag att det är stor skandal att kommuner och socionomer hittar på egna lagar för att undgå betala ut socialbidrag.

Rätt ska vara rätt - beslutar man nåt så ska det ske på de rätta grunderna.
Någon annan med erfarenhet om detta?

le-lou2009-04-07 21:38

tillägg - kanske lite fel titel. Inte bara socionomer som arbetar med detta såklart. Socialkontors-handläggare nåt sånt då kanske mer är rätt ord.

y not2009-04-07 22:02
Antal inlägg: 9014

enligt vilket lagrum?

Minta2009-04-07 22:03
Antal inlägg: 20042

Är inte alla handläggare på socialkontoret socionomer?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-07 22:04
Antal inlägg: 1702

Att socialtjänsten bryter mot socialtjänstlagen tillhör nog mer vardag än undantag, vad jag har förstått så bryter dom gärna andra lagar med, sekretteslagar och sånt. Det största problemet är att dom belönas utefter statens och chefens riktlinje snarare än service nivå hos bidragstagarna. Finns det någon som aldrig kan ha fel så är det väll statstjänstemän, speciellt statstjänstemen av den här sorten som är mentalt övertygade att dom gör världen bättre, även när dom i praktiken gör fel, för hur kan en som gör världen bättre göra fel? Det går inte ihop.

Har du ett problem med dom så skall du vända dig till Länsrätten och processa där. Visst det kanske tar 4-5 månader i praktiken, något som du verkligen har tid med när du inte har råd och betala hyran pg a lagbrottet.

Caligatia2009-04-07 22:11
Antal inlägg: 2187

3 månader... Jag har fått redovisa så långt tillbaka som 6 månader, brorsan fick redovisa 9 senast...

Minta2009-04-07 22:13
Antal inlägg: 20042

Senaste deklaration är väl ett år tillbaka. Eller behöver den inte visas upp?

y not2009-04-07 22:16
Antal inlägg: 9014

Minta alla handläggare är definitivt inte socionomer. De flesta socialkontor vill att deras socialsekreterare har socionomexamen eller liknande och facket kräver i regel det. Men några formella krav finns inte. Men för att vara tex biståndshandläggare i ekonomi krävs inte socionomexamen

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-07 22:18

Men, inte står det i Socialtjänstlagen att man måste redovisera för en viss period eller så?

le-lou2009-04-07 22:18

från Fattigbloggen : blogg.aftonbladet.se/3025 8/

"En av de drabbade är ” Mikael”. Han är egenföretagare med två barn boende hos sig växelvis. Han drev sitt företag tills det inte gick längre. I oktober förra året fick tjänade han bara 3 900 kronor och tvingades till socialen. Där fick han veta att han hade ett normöverskott på 10 750 kronor och inte skulle få något bidrag.

Precis som jag fick ”Micke” redovisa sina inkomster tre månader tillbaka. Då när firman fortfarande gick runt. Han borde ha sparat. Han borde ha insett att firman skulle gå omkull i oktober.

Det är omöjligt förstås. Det inser länsrätten och ändrar beslutet. Jurister berättar att detta ett stort problem och att socialen bryter mot lagen. För man får inte räkna inkomster mer än en månad tillbaka. Om det finns ovanligt stora avgångsvederlag eller bonusar förstås. Men de människorna hamnar ju sällan på socialen.

Tack vare länsrätten i Stockholm fick Micke rätt till socialbidraget i en dom den 20 januari. Det får alla som överklagar dessa mål eftersom lagen är tydlig."

le-lou2009-04-07 22:19

En månad är det som gäller, Name is Nobody. Allt annat är hemma-lagar.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-07 22:20

Det enda man behöver redovisa är väll att man inte äger något av värde och inte har pengar på varken konto eller i handen samt d utgifter man har. Socialtjänsten finns ju för att garantera att du inte får svälta eller blir ett hot gentemot demokratin genom att behöva börja försörja dig på ett brottsligt vis.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-07 22:20
Antal inlägg: 6214

Le-Lou, kan du visa var det står att Socialtjänsten inte får titta tillbaka mer än en månad? Jag har försökt hitta det, utan resultat

Socialtjänstlagen (2001:453)
11 § Socialnämnden har rätt att ta del av uppgifter om förmån, ersättning eller annat stöd åt enskild hos Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan och arbetslöshetskassorna. Om det finns skäl för det ska dessa myndigheter och arbetslöshetskassorna på eget initiativ lämna sådana uppgifter till socialnämnden.
Regeringen meddelar ytterligare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lämnas ut enligt första stycket. Lag (2008:971).

11 a § Socialnämnden har rätt att ta del av uppgifter om enskilda hos Arbetsförmedlingen. Om det finns skäl för det ska Arbetsförmedlingen på eget initiativ lämna sådana uppgifter till socialnämnden.
Regeringen meddelar ytterligare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lämnas ut enligt första stycket. Lag (2008:971).

11 b § Socialnämnden har rätt att hos Skatteverket ta del av uppgifter om enskilda som avser inkomstslaget kapital enligt inkomstskattelagen (1999:1299) eller återbetalning av skatt enligt skattebetalningslagen (1997:483). Om det finns skäl för det ska Skatteverket på eget initiativ lämna sådana uppgifter till socialnämnden.

11 c § Socialnämnden har rätt att ta del av uppgifter som lämnats till kommunen i ärenden om ekonomisk hjälp enligt lagen (1992:1068) om introduktionsersättning för flyktingar och vissa andra utlänningar. Lag (2008:971).

12 § I mål och ärenden enligt denna lag som avser myndighetsutövning mot enskild får delgivning inte ske med tillämpning av 12 eller 15 § delgivningslagen (1970:428).

Paradisia2009-04-07 22:21
Antal inlägg: 52

blogg.aftonbladet.se...ma /1178700

Och här är ännu en artikel från Fattigbloggen. Jag har följt den sedan den startade.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-07 22:21

1 kap. Socialtjänstens mål

1 § Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas
- ekonomiska och sociala trygghet,
- jämlikhet i levnadsvillkor,
- aktiva deltagande i samhällslivet.
Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.
Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-07 22:22

www.notisum.se/rnp/s...01 0453.htm

emmylicious2009-04-07 22:22
Antal inlägg: 4501

Klart att dom FÅR, men dom har ingen rätt att kräva det.

emmylicious2009-04-07 22:22
Antal inlägg: 4501

Har också följt den sedan den startade.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-07 22:23

Hej dudis, då var vi på samma frekvens igen då. :)

socionom2009-04-07 22:25
Antal inlägg: 54

Vilket trams, det står inte i något lagutrymme att handläggaren bara får kolla kontoutdrag en månad bak i tiden. Tramserier.

Samt, sluta uppvigla folk mot en redan utsatt yrkeskår som gör sitt bästa för att hjälpa just dig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?