Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 766 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2009-04-12 22:30 | |
![]() | Lär dig rädda liv. För någon annans skull. För att inte gå OT i en annan tråd skapar jag denna,, om hur viktigt det är att kunna HLR och första hjälpen vid ett olycksfall eller vid ett hjärstopp, stroke mm,mm Någon pratade om läkarelinje , det behövs INTE Röda Korset har bra grundläggande utbildningar i detta,, har själv haft förmånen att som gå flera genom att jag varit Sjukvårdsgruppchef i hemvärnet. jag anser att kunna HLR är en grundläggande kunskap som alla bör kunna, www.redcross.se/rksf...mp ;menu1=1 Lär dig rädda liv. För någon annans skull. Bitte | |
| Lill-IT | 2009-04-12 22:33 | |
![]() | Kan rädda liv, har räddat liv.. Alla borde lära sig och sen gå och repetera HLR varje år. | |
| Mandark | 2009-04-12 22:37 | |
![]() | Jag räddar (okej, kan hända att skiter sig totalt) varje gång jag jobbar. | |
| ModerTrucker - Ej medlem längre | 2009-04-12 22:57 | |
![]() | Om Hitler fick en bratwurst i halsen och jag gjorde Heimlich-manövern skulle jag nog känna mig snopen efter 40 år, så jag föredrar nog tills vidare att låta ödet ha sin gång. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-12 23:27 | |
![]() | HLR är inte för alla att utföra trots kurs. | |
| Tess 08 | 2009-04-13 00:08 | |
![]() | Den allmänna HLR:en är bra för gemene man att ha kunskap om. I utbildningen har jag fått både den allmänna och barn-HLR får sedan sjuksköterske-HLR (nej, den heter inte så)... tror det kan vara bra att ha någon kunskap om detta, man vet aldrig när det kan behövas.... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-13 00:16 | |
![]() | Bra idé Bitte!! Tror nog jag ska lära mig HLR... kan vara väldigt bra om någon man känner eller är i närheten råjar ut för något. Skulle va jobbigt om man inte kunde hjälpa och någon dog fast man hade haft möjligheten att lära sig... Som sagt mkt bra idé :) | |
| jdtdnaa | 2009-04-13 08:57 | |
![]() | det där är obligatoriskt i skolan hallå | |
| Modessan | 2009-04-13 09:01 | |
![]() | Jag har gått HLR... Nu säger vår chef att det är för dyrt att gå den 1 gång om året. Jag har aldrig behövt använda mig av kunskapen jag fick... Nu är det ganska många år sedan, så jag undrar hur bra jag skulle fixa det idag! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-13 09:31 | |
![]() | Jag lärde mig ett bra påstående en gång (under förutsättning att det finns någon form av hum hur det funkar) vilket löd : "bättre att agera än att reagera". Så modessan, skulle du står inför situationen så försök; det är inte du som tar livet av personen genom att försöka i alla fall. | |
| micro113 | 2009-04-13 09:36 | |
![]() | Jag har gått HLR både via jobbet och hemvärnet. Jag vet dock inte hur mycket jag minns om olyckan är framme, men skulle agera som Risotto föreslår -- bättre försöka än inget alls. | |
| viggos | 2009-04-13 09:40 | |
![]() | håller med jdtdnaa det är obligatoriskt i skolan,, men för oss som ä äldre skulle det nog vara nyttigt,, jag har själv gått kurs,, men detn blev jag erbjuden som anhörig till hjärtpatient,, så den va gratis för mig,, men helt klart så skulle alla kunna det.. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-13 09:58 | |
![]() | Om man gör helt fel så kan man väl visst vara den som tar livet av personen?? | |
| micro113 | 2009-04-13 10:02 | |
![]() | kissed Om personen saknar hjärtslag, puls, och man inte gör någonting så dör den ju likafullt -- så då måste det vara bättre att testa i alla fall. | |
| Gloxinia - Ej medlem längre | 2009-04-13 10:56 | |
![]() | Kissed: Så trodde jag också till dess att jag gick en kurs på Röda Korset. Men det viktigaste är att hålla igång syretillförseln tills någon sakkunnig kommer. Skulle man göra något fel fixar vetenskapen till det. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:41 | |
![]() | Jag kanske indirekt har räddat liv.... | |
| Tess 08 | 2009-04-13 11:48 | |
![]() | Och även om man har fått HLR-utbildning i skolan kan man ju inte tro att man ska komma ihåg den 10 år senare. Klart man måste färska upp minnet! Det ändras ju lite under åren... både HLR, framstupa sidoläge (som numer heter stabilt sidoläge) och Heimlich manöer (som nu för tiden heter bukstöt) SJälv går jag minst en gång varje år på kurs och kommer troligtvis göra det lång tod framöver. | |
| CHL | 2009-04-13 12:07 | |
![]() | Vi fick gå HLR- utbildning genom jobbet. Föreslå det till era chefer med? Bra investering om olyckan är framme! | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-04-13 12:09 | |
![]() | Kan bara instämma med tess, tror det är ca. 5 år sedan jag gick sist. Heimlich manöver gör jag relativt ofta i mitt arbete. Och att den heter bukstöt i dag visste jag inte. Självklart ska detta uppdateras, man ska inte behöva tänka vid dessa situationer när det gäller sek/min! | |
| Doris no 1 - Ej medlem längre | 2009-04-13 12:09 | |
![]() | NÄR i skolan är det obligatoriskt? Och hur pass omfattande är det? | |