Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 437 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gullgris | 2009-04-12 22:45 | |
![]() | Blodsockerpåverkan Läste häromdagen- med intresse - den tråd, som bl a handlade om sötningsmedlet Aspartam, och återigen slås jag av den fråga, vars svar jag verkar få bli ovetande om. Eller är det nån här som vet mer än de läkare och diabetessjuksköterskor jag konfronterat... Dessa sötningsmedel, aspartam, sorbitol, suckralos, xylitol och allt vad de heter, finns det obestridliga fakta att dessa inte påverkar kroppens blodsocker? Jag tror det finns vissa motstridiga uppgifter härom, men är det nån som vet mer exakt? Jag har alltså fått så svävande - och helt olika! - svar, när jag frågat folk, som arbetar i "branschen". Rent generellt ska man ju hålla sockerintaget på en måttlig/låg nivå och då är kanske en befogad fråga i sammanhanget om de light-drycker som finns, påverkar de då inte blodsockret? (Sen kan de kanske vara ohälsosamma av andra anledningar, men det är blodsockerpåverkan som jag är intresserad av att få veta.) Och andra livsmedel, där det riktiga sockret tagits bort och ersatts med sötningsmedel; ketchup, yoghurt, kakao, juicer, choklad mm mm - ger intag av nämnda varor ingen höjd blodsockernivå? Jag hoppas nån vet lite mer än jag.... | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-12 22:50 | |
![]() | En kompis till mig, med diabetes, kan dricka (ex) CC light utan att hennes blodsocker påverkas. Hon är ytterst noga med vad hon stoppar i sig annars eftersom hon har rätt svårt att få blodsockret att vara där hon vill och mår bra. | |
| ModerTrucker - Ej medlem längre | 2009-04-12 23:13 | |
![]() | Xylitol och andra sockeralkoholer har inte noll påverkan på blodsockret, bara mindre impulsiv inverkan än socker. | |
| Gullgris | 2009-04-12 23:19 | |
![]() | ModerTrucker, berätta mer! | |
| ModerTrucker - Ej medlem längre | 2009-04-12 23:34 | |
![]() | En tesked (5 ml) av xylitol innehåller 9,6 kalorier, jämfört med en tesked socker, som har 15 kalorier. Xylitol har nästan ingen eftersmak, och marknadsförs som "säker för diabetiker och personer med hyperglykemi". Detta beror på sockeralkoholer har mindre inverkan på en persons blodsocker än vanliga sockerarter. Xylitol har ett lågt kaloriinnehåll jämför med socker. Absorberas långsammare än socker. Studier har visat att xylitoltuggummi kan bidra till att förebygga öroninfektioner. Xylitol har ingen känd toxicitet, och människor har förbrukat så mycket som 400 gram dagligen under långa perioder utan synbara skador. Som de flesta sockeralkoholer har det en laxerande effekt eftersom sockeralkoholer inte blir fullt fördelade under matsmältning, om än tio gånger svagare än sorbitol. Effekten beror på individen. | |
| pennyjenny | 2009-04-12 23:36 | |
![]() | Problemet med sötningsmedel är väl att kroppen inte kan bryta ner dem. Om jag har fattat det rätt. Eller, det tar iaf väldigt lång tid. | |
| Gullgris | 2009-04-12 23:37 | |
![]() | Tack, ModerTrucker, jag visste inte detta om just Xylitol, men är det inte så att just detta sötningsmedlet enbart återfinns i tuggummi och halstabletter eller finns det i några andra, "viktigare livsmedel"? | |
| Gullgris | 2009-04-12 23:41 | |
![]() | Ja, pennyjenny, det är nog sant, det där med nedbrytningstakten. Men varför tillverkas livsmedel över huvud taget med sötningsmedel om det då inte primärt är för att ersätta det vanliga, farliga sockret för att förhindra att blodsockret går upp? Måhända är det en naiv fråga, men jag vill så gärna veta. | |
| ModerTrucker - Ej medlem längre | 2009-04-12 23:44 | |
![]() | Viktigare livsmedel innehåller inte sötningsmedel. Jag räknar inte ketchup till den kategorin i alla fall. Oftast finns det också produkter som innehåller varken socker eller sötningsmedel. De brukar jag köpa eftersom jag redan är söt nog. | |
| pennyjenny | 2009-04-12 23:47 | |
![]() | Jag har fått lära mig att det är bättre att äta små mängder av sådant som innehåller vanligt socker än att äta sådant som innehåller sötningsmedel. | |
| Gullgris | 2009-04-12 23:49 | |
![]() | Nej, jag räknar inte ketchip till något viktigt livsmedel, men efter att jag fått reda på att jag är diabetiker, så har jag verkligen kollat allt vad livsmedel heter och funnit att det är socker i det närmaste i allt vi äter, ibland i mindre mängder, ibland i större. Och hur är det med fruktsocker, hur påverkas blodet? En mogen, eller övermogen banan, tillsxempel, är ju bra mycket sötare än en grön-gul, är den förra då "skadligare" ur ren sockersynpunkt? ...jag är inte så oäven, jag heller, vad gäller sötma =)) | |
| ModerTrucker - Ej medlem längre | 2009-04-12 23:52 | |
![]() | Det är nog bra att göra så, men bättre är att vänja sig av med sötsuget helt. | |
| Tess 08 | 2009-04-12 23:52 | |
![]() | Det beror väl på sötningsmedel. De delas in i energivande och icke energigivande och de som är icke energigivande ska väl inte ha samma inverkan på blodsockret som det energigivande | |
| Gullgris | 2009-04-12 23:53 | |
![]() | Pennyjenny, så har jag också lärt mig, och lever väl efter den devisen så långt det är möjligt. Ni som svarat mig här, är nån av er diabetessjuksköterska? Eller rentav diabetiker själva? | |
| frvib | 2009-04-12 23:55 | |
![]() | Varken aspartam eller sackarin påverkar insulinfrisättning. ”We conclude that ingestion of aspartame- or saccharin-sweetened beverages by fasting subjects, with or without diabetes, did not affect blood glucose homeostasis.” Horwitz DL, McLane M, Kobe P. Response to single dose of aspartame or saccharin by NIDDM patients. Diabetes Care. 1988 Mar;11(3):230-4. Detsamma gäller för sukralos: ”This study demonstrated that, similar to cellulose, sucralose consumption for 3 months at doses of 7.5 mg/kg/day, which is approximately three times the estimated maximum intake, had no effect on glucose homeostasis in individuals with type 2 diabetes.” Grotz VL, Henry RR, McGill JB, Prince MJ, Shamoon H, Trout JR, Pi-Sunyer FX. Lack of effect of sucralose on glucose homeostasis in subjects with type 2 diabetes. J Am Diet Assoc. 2003 Dec;103(12):1607-12. Insulinfrisättning står i samband med intag av energi. Sötningsmedel såsom xylitol och sorbitol är i och för sig energigivande, men i så liten mängd att blodsockerpåverkan hos människan är försumbar. | |
| Gullgris | 2009-04-12 23:55 | |
![]() | Tess 08, där sa du som nästan alla andra...."....ska VÄL inte ha samma inverkan..." sådana svar har jag fått nästan hela tiden, och det är dörför jag frågar mig om man egentligen inte riktigt VET hur dessa sötningsmedel påverkar kroppens blodsocker. | |
| pennyjenny | 2009-04-12 23:59 | |
![]() | Hur fruktsocker påverkar i förhållande till annat socker vet jag inte. Fast fruktsocker är naturligt förekommande i frukt, så jag personligen tror att det är nyttigare med fruktsocker. Men ta det lugnt med vindruvor, de är söta som sjutton. | |
| Gullgris | 2009-04-13 00:00 | |
![]() | Japp, de äter jag inte just av den anledningen...=) | |
| frvib | 2009-04-13 00:04 | |
![]() | Fruktsockret påverkar knappt blodsockret över huvud taget, men frukt innehåller också glukos som påverkar desto mer. Totalt sett är insulinfrisättningen hos en frukt ganska liten. | |
| frvib | 2009-04-13 00:04 | |
![]() | av en frukt... | |