Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 430 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-13 10:29 | |
![]() | Ett väldigt dilemma, eller? Det här ÄR ett svårt dilemma men jag har haft anledning att fundera på det några dagar. Säg att ni har en partner (för enkelhetens skull kommer det att vara "han" i det här inlägget) som en dag försvinner hem till sin före detta partner på besök. Personen kommer inte tillbaka och ni blir oroliga att något har hänt. När ni kommer till hans ex bostad så öppnar ingen dörren, men ni ser genom ett fönster att han ligger alldeles blodig på golvet och intill honom ligger ett skjutvapen. Ni vet också att i lägenheten finns ytterligare tre personer och att er man var upprörd och så när han gick till dem. Ringer ni polisen och ambulans finns chansen att er mans liv kan räddas, och ni vet ju inte hur det är med de andra i lägenheten. Ni vet också att det är stor risk att han har mördat någon/några av dem och att han själv är så pass skadad att det är osäkert om han överlever, och om han gör det är det alltså stor risk att han är en mördare (och döms för det) samt att han är så skadad att han kommer behöva hjälp med det mesta. Hur tror ni att ni skulle tänka i den situationen? Om vi bortser från att väga in chocken och så. Jag är inte helt säker på hur jag skulle resonera. Att rädda liv är ju det vi är förprogrammerade till och jag tycker att man ska försöka göra det. Samtidigt som jag, utifrån sett, skulle undra om det inte vore bättre om personen dog...Dels för sin egen skull, men egoistiskt nog också för min skull eftersom jag tror att omgivningen skulle vara snällare mot mig då än om jag hade en partner som mördat två människor brutalt... I det här fallet blir det ju också extremt eftersom "jag" står inför möjligheten. Andra gör ju inte det. Jag tycker frågan är oerhört svår och att det inte finns några enkla svar. | |
| Skugga | 2009-04-13 10:31 | |
![]() | Det jag tycker verkar mest intressant är varför du har haft anledning att fundera på detta några dagar? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-13 10:35 | |
![]() | Personligen skulle jag aldrig kunna vända ryggen till och lämna situationen. Jag skulle definitivt ringa ambulans och förhoppningsvis rädda min mans liv, mördare eller inte. Hur omgivningen skulle behandla mig om min man eventuellt har begått mord är helt oviktigt. Jag ser faktiskt inget dilemma. Ringa ambulansen, försöka rädda liven inne i bostaden och därefter ta reda på vad som hänt. Något alternativ finns nog inte min värld. | |
| Doris no 1 - Ej medlem längre | 2009-04-13 10:50 | |
![]() | Det kan ju vara så att det är min man som är det enda offret. Ska jag då ge mig in i lägenheten och riskera mitt liv? Jag vet ju inte alls vad de tre övriga sysslar med. Självklart ringer jag efter ambulans och polis oavsett och sen får vi se hur det blir med resten. Handlar det om kallblodigt mord (som han är skyldig till alltså) så tar jag nog avstånd från honom, har vi barn så får vi sköta det snyggt för deras skull. Handlar det om självförsvar så ser jag förmodligen annorlunda på det. Du har lustiga tankar du Pst19 ;) | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:01 | |
![]() | Min behöver redan nu, utan att vara skadad, hjälp med det mesta.:-) Har svårt att sätta mig in i ovanstående situation eftersom jag har svårt att tänka mig ha en man som jag 'vet' att det finns risk att han kommer att mörda någon. Annars, bortsett från det, skulle jag ringa polis o ambulans. Jag tycker oxå du har lustiga tankar;.) | |
| Behringer | 2009-04-13 11:04 | |
![]() | självklart ringer jag 112, att rädda liv står för mej alltid i första rummet. Om min partner kallblodigt mördar nån ( om än ett ordägligt ex ) så överväger jag noga innan jag fortsätter relationen.. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:05 | |
![]() | Det största dilemmat är nog hur många deckare du har tittat på:-) | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:23 | |
![]() | Det är nu inte hämtat från någon deckare..Önskar det vore så..men det är ett verkligt fall. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:28 | |
![]() | Så i detta verkliga fall, hur gjorde kvinnan som hittade sin man i bostaden? Och på vilket sätt är det ett dilemma? | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:33 | |
![]() | Jag skrev inte att det var ett dilemma för henne, utan att jag kan se det. Hon, eller om man ska vara noga, den hon bad om hjälp ringde polisen. Som kom dit och som hittade mannen svårt skadad och i lägenheten ytterligare tre personer varav två var döda och där den svårt skadade med största säkerhet är mördaren. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:41 | |
![]() | Jag förstår fortfarande inte dilemmat. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:51 | |
![]() | Nej, men om du läser rubriken så kanske det är så enkelt att du inte ser något dilemma och då är ju det ett bra svar. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-13 12:13 | |
![]() | Ja, rubriken undrar om det är ett dilemma. Ett väldigt dilemma, till och med. Jag ser det ju inte, men är intresserad av hur du har sett det. Vari ligger dilemmat, som du kan se det? Du skrev om hur andra skulle se på kvinnan efter att mannen kanske blivit utpekad som mördare, och att mannen på grund av sina skador kanske aldrig skulle kunna klara sig själv igen. Är det det enda motstående till att ringa ambulansen, enligt hur du ser dilemmat? Jag kanske har hakat upp mig på ordet "väldigt" i rubriken. Jag är alltså intresserad av hur du, efter flera dagars funderande, upptäckt ett dilemma över huvud taget. | |