Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 430

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JuicyM2009-04-13 15:19
Antal inlägg: 326

Avgift för uppsägning av lägenhet?!
Jag har en fråga till er:
Jag bor för tillfället i en studentlägenhet, men tänkte i augusti flytta till något större ihop med min pojkvän. Jag betalar väldigt mycket för denna lägenhet, närmare 2800 kr, för endast 18 kvm. Detta beror på att jag bara betalar hyra 10 månader och att juli och augusti är hyresfria. Perfekt tänkte jag, då säger jag ju upp lägenheten senast sista maj, då har jag juni, juli och augusti som uppsägningsmånader och slipper därmed dubbelhyra. Nu har jag läst att det står såhär i kontraktet:
"Hyresfrihet gäller under förutsättning att ingen hyresskuld finns den 1 juli samt att lägenheten ej är uppsagd för avflyttning eller sägs upp för avflyttning under hyresfri period".
Förstår jag det då rätt att jag inte får hyresfritt under dessa månader om jag väljer att flytta? Isf är det konstigt. För flyttar jag INTE får de ju inte in några pengar under sommaren, med tanke på att jag redan betalt in för de två hyrorna under året. Är det då rimligt att jag ska behöva betala de hyrorna igen, alltså samma hyra 2 gånger? Får man ens göra så?
Jag ska självklart ifrågasätta hyresvärden, men tänkte höra med er först vad ni tycker. Jag menar, det blir ju som att jag STRAFFAS med dubbelhyror bara för att jag väljer att flytta. Eller?

ANDERStG2009-04-13 15:25
Antal inlägg: 7560

Men så "flytta" inte då. Vill du inte ha en gratis lya på köpet? Hyr in någon bekant.

JuicyM2009-04-13 15:28

Men om jag inte flyttar har jag ju kvar lägenheten sen i augusti och måste säga upp den då. Då får jag augusti, september och oktober som uppsägningsmånader och därmed 3 dubbla hyror, vilket känns lite trist..

anktejp - Ej medlem längre2009-04-13 15:34
Antal inlägg: 695

Det verkar ju rätt orättvist. Synd bara att det står i kontraktet.

Det är ju helt fuckat hur man än gör då, för om du sagt upp lägenheten innan våren så har du ju ändå betalt för sommarhyrorna tidigare under året.

Ett sån kontrakt låter ju helt galet. Men jag vet inte vad man kan göra åt det om man har skrivit under det.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-13 15:36
Antal inlägg: 6214

Det är väl ganska enkelt - du får inte säga upp lägenheten under den hyresfria perioden. Man kan ju tycka att det är taskigt, men jag antar att de fyller en funktion...

Hur du får det till två och tredubbla hyror förstår jag inte juicy?

Jag antar att du har tre månaders uppsägningstid? Säg upp den nu då, så har du väl i alla fall en månads "fri lägenhet"?

JuicyM2009-04-13 15:42

Jag menar ju inte tredubbla, utan tre st dubbla. Och det blir det ju ifall jag säger upp lägenheten i augusti, då jag får hyra för den nya lägenheten plus att jag har kvar denna gamla, i augusti, september och oktober.

Alternativet är isf att säga upp lägenheten sista april, då blir uppsägningstiden maj, juni och juli. Då får jag betala för juli, som egentligen skulle varit fri. Men som sagt, då blir det ingen dubbel åtminstone, även om en hyra (juli) skulle varit fri (hoppas det inte är för invecklat..)

Undrar bara om man egentligen får göra så överhuvudtaget? Jag menar, de är ju redan betalda en gång, under året! Kan man anmäla det nånstans, typ...konsumentverket?

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-13 15:43
Antal inlägg: 460

Att betala två lägenheters hyror är dubbla hyror dudeniro. :) Gör man det under tre månader blir det 3 dubbla hyror.

Lätt att vara efterklok, men kontraktläsande är a och o i alla lägen! Det är bara att bita i det sura äpplet.

LittleAnnie2009-04-13 15:48
Antal inlägg: 41

Enligt kontraktet så har du tydligen 3 månaders uppsägningstid oavsett när du säger upp lägenheten, så då får du inte hýresfritt under sommarmånaderna, trist men sant och ett bra sätt för värden att få in lite extra pengar. Om det är tillåtet att göra så vet jag däremot inte, kolla med Hyresgästföreningen, de borde ju veta!

oblivian2009-04-13 15:51
Antal inlägg: 11

Hyran är utslagen på 10 månader istället för tolv..så egentligen betalar du för sommarmånaderna också. Försök hyra ut studentlägenheten till någon i andra hand, kolla med värden och var för guds skull inte profithungrig på så sätt att du höjer hyran! Då lär du torska och bli skyldig långt mer än dubbla hyror...
Förövrigt och kanske än mer viktigt är att man inte ska sko sig på andras bostadslöshet!

anktejp - Ej medlem längre2009-04-13 15:53
Antal inlägg: 695

en målgrupp du kanske ska inrikta dig på om du följer oblivians förslag är studenter som ska börja läsa dom med. Dom hyr alltså de första två månaderna av dig och sedan skriver de eget kontrakt med hyresvärden.

ambientgalax2009-04-13 16:16
Antal inlägg: 58

äsch

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-13 16:16

Tack Goliath, det blev lite för mycket för mig där.

JuicyM2009-04-13 18:24

Precis som oblivian säger innebär 10 månaders hyra att årshyran är utslagen på 10 månader, istället för 12. Detta för att studenter inte har något bidrag eller lån och ofta heller ingen inkomst under denna tiden. Därför betalar man lite högre hyra under 10 månader och har sommarmånaderna fria (har googlat massa på det nu). Hur sjutton är det då rimligt att jag ska behöva betala de hyrorna en gång till, när de redan är betalda?! Det är så ologiskt så jag blir irriterade när jag tänker på det! Jag har sökt på hyresgästföreningen och funnit ett par mailadresser till juridiska ärendehandläggare som jag ska maila till och fråga om detta är okej eller inte.. Det känns inte rätt tycker jag!

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-13 18:34

Juicy: Hyresgästföreningen hjälper dig bara om du är medlem. Jag tycker du skall höra med någon av juristerna på den universitetskår du är med i, de har antagligen kunskap om just denna fråga.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?