Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 445

Forumkategorier

Användare Inlägg  
NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-15 13:50
Antal inlägg: 1702

Global Piratjakt
Global Piratjakt

För att ge en liten nyanserad bild av den globala piratjakten så tänkte jag rapportera en alternativ bild av de Somaliska piraterna som någonstans fungerar som undermedvetet alibi för våran egen jakt på fildelningspirater och om inte annat har med vår vardag och göra på ett eller annat sätt.

- President Obama uppmanar till internationellt nedslag gentemot piraterna.
- John Bolton tycker att man skall anordna en "Coalition of the Willing"
- Det lokala fisket lider av den ökade närvaron av örlogsfartyg från tjuvfiskande nationer.

Somaliska fiskemän säger att Amerikanska marinen arresterar dem när dom fiskar, ibland skickas det ut helikoptrar som fotar och dokumenterar dem.

Det Somaliska folket är oroliga för att det ska bli krig iom de ökade militära insatserna. Somaliska affärsmän klagar på att det blir svårare och svårare att göra affärer.

Piraterna själva säger att deras historia blir dominerad av företagskontrollerad media, det har varit en liten, om inte obefintlig diskussion om det bakomliggande orsakerna.

Ur ett Somaliskt perspektiv kan man se på det som två typer av Pirater,

De inhemska och de utländska globalisterna.

De utländska har sedan 1991 fiskat och dumpat industrins utsläpp i deras vatten, både giftigt utsläpp som nukelärt avfall. I många fall är det samma fartyg som storfiskar som släpper ut avfallet.

Iom att Somalia är ett fattigt land, så hävdar piraterna att dom inte har haft något annat val än att fajtas för sina nationella rättigheter om att leva av sitt lands
naturresurser.

Enligt uppgift skall det finnas olicensierade och orapporterade fiskeflottor från Europa, Arabländerna och Asien som utnyttjar deras fiskevatten.

Länder som är kända till att utnyttja deras fiskevatten är:

- Spanien
- Italien
- Grekland
- Storbritannien
- Ryssland
- Norge
- Taiwan
- Filippinerna
- Korea
- Kina

Somalia har rapporterat problemet via EU vidare till FN där dom inte fått någon som helst respons.

När den lokala befolkningen samlade sig för att bemöta problematiken i formen av en nationell och frivillig kustvakt har dom fördömts globalt som pirater.

Det finns dock en historia av "riktiga" pirater i Somalia, men det var något som den nationella kustvakten lyckades hantera, genom att man körde över den lokala säkerheten så har många traditionella fiskare vänt sig till "pirat"-sidan.

Den italienska maffian har erkänt att de har dumpat giftigt avfall på uppdrag av företag i landets sjövatten.

Källa: Mohamed Abshir Waldo - "The Two Piracies in Somalia: Why the World Ignores the Other?"

Mina egna frågor bli då förståss:

- Varför kan inte omvärlden respektera nationalstaten?
- Hur vet jag att jag inte får i mig giftig fisk?
- Borde jag undvika Norsk fisk?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-15 14:00
Antal inlägg: 1702

K'naan - Somalia
www.youtube.com/watc...lC PXEARpE8

En numera kanadensisk medborgare som gjort en låt om sitt hemland och sin historia.

vulcan2009-04-15 14:32
Antal inlägg: 7666

forumadmin: Ny tråd av typen blogg. Du vet vad som gäller NiN - flytt till Snack OCH numer också låsning.

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?