Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 800

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ANDERStG2009-04-17 16:06
Antal inlägg: 7560

Nackdelar med p-piller
Jag tyckte inte det här passade in i de redan existerande trådarna "p-piller for the win" och "p-piller åt 12-åringar, NU". Så här kan man diskutera de negativa effekterna av hormonella preventivmedel.

En självklar start på diskussionen är väl allt syntetiskt östrogen som rinner ut i vattendragen. Om sterila fiskhannar och amfibier inte får er att gråta hjärteblod så kan vi ta det från en mer egoistisk synvinkel. Fisk med höga halter av östrogen är carcinogen.

www.jillstanek.com/a...st ing.html

ANDERStG2009-04-17 16:10

Oj då, det var visst en pro-life-sida jag länkade till. Ni behöver inte placera mig i det facket, jag är pro-death (eller pro-choice som det heter).

Och jag bestrider inte p-pillrets historiska betydelse, jag uppmuntrar bara till debatt om nackdelar och alternativ.

LowProfile - Ej medlem längre2009-04-17 17:09
Antal inlägg: 959

Jag är low pro-life. ;-)

LowProfile - Ej medlem längre2009-04-17 17:09
Antal inlägg: 959

Ungefär som light. ;-P

apbur2009-04-17 17:18
Antal inlägg: 9699

Nackdelarna med hormonpreparat är just att de innehåller hormon som påverkar kroppen. Det kan vara direkt fysiska problem som ökad risk för cancer och blodproppar (östrogen) men även känslomässiga störningar som nedstämdhet och minskad sexlust. Jag ser det som något alltid positivt att kunna lyssna till sin kropps signaler, lära känna sitt fysiska och mentala jag och på så vis få kontroll över sin kropp och lära sig hantera den. Det gör man inte om man redan på ett tidigt stadium manipulerar sitt känsloliv och kropp med hormoner.
Hormoner ska i möjligaste mån undvikas såvida man inte lider av just hormonella problem.

Alternativen till hormonella preventivmedel är ganska många. Dock kanske inte lika "säkra" utan ställer en del krav på utövaren. Läskig tanke för många har jag förstått.
Kopparspiral är ett alternativ till hormoner men passar inte alla då man kan få ont och besvär med rikliga blödningar. Man måste också vara medveten om att infektionsrisken ökar en del med kopparspiral varför man helst inte ska dra på sig en klamydiainfektion under tiden man har den. Kan också vara en läskig tanke, att behöva ta ansvar menar jag. Sen kommer jag till det absolut läskigaste, nämligen att som kvinna ta reda på om man har en regelbunden menstruationscykel och räkna ut när man har sina säkra perioder. För den som är främmande inför sin kropp kan detta vara väldigt traumatisk att höra. Jag ber om ursäkt redan innan om vissa uppfattar mina tips som ett rent påhopp.

Sen kan man ju använda kondom ibland. Det bästa preventivmedlet tycker jag är att inte vara livrädd för att bli gravid, men det är ju jag det.

Göllefjön2009-04-17 17:27
Antal inlägg: 203

LowProfile, vad menar du med low-pro life?

Du är emot aborter, men bara ibland?? Eller har jag missuppfattat?

ANDERStG2009-04-17 17:29

Det kanske bara är en ordlek med hans nick, skälmsk som han är.

Maskulinist2009-04-17 17:33
Antal inlägg: 536

En annan nackdel är att de låter folk hora runt ostraffat.

apbur2009-04-17 17:34

Maskulinist, det ska väl till en korkad man för att se barn som ett straff.

steffin - Ej medlem längre2009-04-17 17:48
Antal inlägg: 180

Man kan äta mini-piller som jag (exclutena) med endast ett kroppseget hormon. (gulkroppshormon)

Jag har inga biverkningar alls! Den nackdelen är att du måste ta ett piller samma tid varje dag, så man få ställa in alarmet, så man inte missar.

hungerstrejk2009-04-17 19:52
Antal inlägg: 524

Eller så kan man äta p-piller som jag och må hur bra som helst.

apbur2009-04-17 20:03

steffin, hormon är kroppseget. Du har inga unika tabletter.

gitarrmongot - Ej medlem längre2009-04-18 00:04
Antal inlägg: 105

Apbur, du skriver alldeles för lång text. Jag får lust att fjättra dig.

-tweedledum- - Ej medlem längre2009-04-18 01:16
Antal inlägg: 117

Ett par viktiga nackdelar slår mig:
1. Man kan få mycket svårare att bli gravid.
2. Man kan få lite mindre smärtsam mens och därmed tappa inspirationen att bli gravid för att slippa mensen.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-18 01:20
Antal inlägg: 11612

Nackdelen med p-piler är att man kan få stroke

ylleylle752009-04-18 02:08
Antal inlägg: 62

mina nackdelar för ppiller var/är:
1/ MINDRE sexlust - lika med noll
2/ mer migrän
3/ risk för blodproppar pga ligger i släkten
....
testade minipiller sen pga ovanståande...
med.. SAMMA resultat... noll å noll å återigen noll sexlust.

det som var bra... var att min fruktansvärda mensvärk minskades.. Kunde ligga i plågor upp till 2 dygn, helt borta och blek. Svettades och kräktes.
Men, det var inte värt det ändå, hellre ha så ont 2 dagar i månaden än att ha noll sexlust... lite kul måste man få ha kvar....ha ha ha...

15 år ihop med samma, vi har kört säkra perioder och avbrutet, okej.
(total antal år med piller, vanlig som med mini 3 år)
Vi har 2 barn (planerade) och efter barnen har min mensvärk försvunnit.

Jättebra piller finns men för mig funkade det bara helt enkelt inte...

heeting - Ej medlem längre2009-04-18 02:25
Antal inlägg: 442

Men jag fattar inte, hur påverkas fiskarna av det JAG stoppar i mig? Jag hade p-plåster ett tag och då stod det att de inte fick slängas hur som helst för att det kunde göra fiskar tvåköniga eller nåt, men p-piller?

Största nackdelen med p-piller är att jag blir ett emotionellt vrak som gråter för minsta lilla grej. Ömma bröst får jag dessutom men större blir de inte. *yeey* ^o)

Hästskonäsan2009-04-18 20:25
Antal inlägg: 28

heeting, de sägs att det går ut till havet och fiskarna via avloppet.
Men här har vi egen brunn och jag tror inte att det finns några slammfiskar där nere... I så fall har de nog blivit trekönande.

heeting - Ej medlem längre2009-04-18 20:38
Antal inlägg: 442

När man kissar då eller?

Malla132009-04-18 20:47
Antal inlägg: 1810

Serp-piller som ett ypperligt skydd mot graviditet för dem som inte VILL chansa att bli med barn bara för att man har sex. Det kan bli väldigt många barn , eller så har kanske en del bara sex när det ska försöka bli barn. vad vet jag!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?