Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 494

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gullgris2009-04-20 22:44
Antal inlägg: 41

Knep & knåp på bussresa
Jag, ytterligare några lärare och våra gymnasieelever ska åka till Berlin inom kort. Vi har en lååång bussresa framför oss och det har fallit på min lott att hitta lite lekar, knep och knåp, frågesporter med mera, för att på nåt sätt förvilla tiden en aning.

Är det nån som har nåt bra på lager, vad som helst i princip, som man kan genomföra på en buss...? Tips, ideer och/eller länkar - jag är idel öra och jättetacksam!

Zizzzi2009-04-20 22:50
Antal inlägg: 440

Ha med en bärbar musikspelare av något slag. Blanda äldre och nyare musik, och gör en quizz. Ha frågor om t ex band, sångare, gitarrister osv - t ex mellannamn födelseår osv. Hitta på nån form av pris till vinnarlaget (förslagsvis att de får bestämma lek till hemfärden, så slipper du själv tänka på det... ^^)

Zizzzi2009-04-20 22:51

(ha flera frågor per låt)

Egenskap - Ej medlem längre2009-04-20 22:51
Antal inlägg: 8331

Jag vet inte om detta funkar om ni är många men när vi måste fördriva tiden på mina svenskalektioner så har vi "frågesport" med TPkort. Rätt kul och ganska svårt för mig som inte är så allmänbildad.
Annars kan ni ha allsång? :D

Gullgris2009-04-20 22:52

Inte dumt alls, har varit inne på nåt sånt med musik iaf - tack!

Gullgris2009-04-20 22:53

Ja, allsång är lite kul, det blir det nog lite grann, och TP-grågor brukar även jag köra på några svenskapass emellanåt, så nåt sånt spel åker ju med, helt klart.

Zizzzi2009-04-20 23:03

Du kan ju också i förväg låta eleverna klura ut egna frågor (de får givetvis inte svara på någon egen) inom olika kategorier. Det blir mer av en utmaning för att se om andra lyckas svara på ens egna fråga, samtidigt som de lär sig saker medan de ska göra frågorna. Givetvis måste du godkänna frågorna först för att inte mindre seriösa bidrag skall slinka med.

Zizzzi2009-04-20 23:03

Och som sagt - man kan ju lösa det där med stort antal med lagindelning.

Nattravn - Ej medlem längre2009-04-21 05:22
Antal inlägg: 9141

Diskutera konspirationsteorier.

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-21 09:56
Antal inlägg: 1977

Bingo!! Du fixar "brickor" med 3*3 alt 4*4 rutor där du skriver in textrader från låtar (och då gärna på svenska om gruppen sjunger på engelska och tvärt om), namn på sångare/grupp, namn på låten, årtal den var poppis, fakta om den gruppen/sångaren osv osv.. Sen spelar du låtar som dina kamrater lyssnar på och kryssar i det som stämmer på sina brickor.. Vi brukar vara lag om 4 så blir det lättare när man sitter i bussen.
Den som har hela brickan full vinner något..

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-21 10:12
Antal inlägg: 1637

Under min gymnasietid så var vi faktiskt ett gäng som bussade till Tyskland med våra lärare. Förutom allt vi sjöng och spelade så fördrev vi ju en hel del tid med olika spel. T.ex. frågelekar, ordlekar, ordvitsar och lite av varje. En kille hade till och med med sig ett sådant spel där man är fyra personer som håller i varsin fjärrkontroll och så ska man vara snabbast att trycka och den som är sist får en stöt. Jag var inget vidare på det spelet men det var ett tidsfördriv. Jag minns också att det var en kille som tog på sig att vara guide under resan och hittade på en historia om varje ort vi reste igenom som han delade med sig av via högtalarsystemet. Jag tror ärligt talat inte det är så mycket man kan komma på så här innan. Man brukar komma på nåt på vägen. Se bara till att det finns ordentligt med mackor och sånt att äta. En resa utan mat är outhärdlig.

pennyjenny2009-04-21 11:05
Antal inlägg: 528

När vi åkte till Stockholm i gymnasiet fick vi varsitt papper med kändisars ögon, munnar och näsor. Det gällde att skriva ut vem det var.
Då vi åkte till Örebro med en kör löste vi melodikrysset allihop.

Gullgris2009-04-21 12:39

Tack för era tips och ideer, en hel del matnyttigt att fundera vidare över - det där med bingo lät kul, ewaleena!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?