Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 489 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| taru | 2009-04-21 12:38 | |
![]() | Sysselsätta en 3,5-åring Är mammaledig o hemma med min halvmånadersbaby men har en snart fyraåring också som ska ha nåt att göra HELA tiden.. har bakat, hoppat, sjungit, dansat, målat, blåst bubblor, gjort utflykter... Vad ska man hitta på nu? Inte så många andra i närheten som e hemma på dagarna o molniga dagar är det såååå tråkigt... Nån som har roliga tips? | |
| Maad Max | 2009-04-21 12:42 | |
![]() | Dra på en disneyfilm eller något som han/hon kan glo på eller något. Det tar ju hand om 1,5h iaf. | |
| Maad Max | 2009-04-21 12:43 | |
![]() | Ber om ursäkt för det bristande språket i inlägget ovan. | |
| taru | 2009-04-21 12:46 | |
![]() | han sitter inte sitll så länge max 5 minuter.. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-21 12:47 | |
![]() | Jag körde Bumbibjörnarna när min son var i den åldern. | |
| catta65 | 2009-04-21 12:51 | |
![]() | Ja eller försök få 3,5-åringen att använda sin egen fantasi, för den är stor vet jag. Har han/hon bara saker och ting tillgängligt så hittar de snabbt på saker efter sin egen vilja. Sedan vill de ju gärna vara i den vuxnes närhet helst och se och göra som den gör, så om du matar babyn så kan han/hon mata dockan. Vi stoppar allt för ofta saker och ting i våra barns händer, i stället för att de får använda sin egen fantasi. Vet att det är enkelt att sätta barn framför tv:n och det kan man göra om det är en regnig trist dag, annars är det förkastligt. Sök också efter öppna förskolor i omgivningen, det brukar finnas en hel del i den vägen (både kommunala och inom kyrkan) , och då kan både du och ditt barn få träffa andra att utbyta tankar med...Lycka till! | |
| dreamon | 2009-04-21 12:53 | |
![]() | Gör en trolldeg så kan han leka med den en stund. Eller låt han kladda med fingerfärg, det brukar vara populärt. | |
| Pseudonymf | 2009-04-21 12:54 | |
![]() | Dagis? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-21 12:57 | |
![]() | Ja,helt klart är att barn i den där åldern behöver komma ut och lufta sej ibland. Dom kan inte sitta inne hela dagarna. | |
| Pseudonymf | 2009-04-21 13:03 | |
![]() | Ett tips är att vara med i nån form av mammagrupp där det finns barn i samma ålder. Min mamma var med i en lekparksgrupp som träffades 3 ggr/veckan under mammaledigheten. Då fick de vara sociala med varandra och barnen fick leka av sig lite :) Något annat du kan göra är ett schema med ditt barn. 08.00-08.30 Frukost 08.30-09.00 Egen lek 09.00-09.30 Lek tillsammans 09.30-10.15 Promenad 10.15-10.30 mellanmål osv Nu stämmer ju inte dessa tider överens med dina tider och vardag, men det är ett bra sätt att få struktur på vardagen och engagera barnet i hur man kan lägga upp en dag. Låt sedan barnet stryka över de "moment" som ni avverkat under dagen, på så vis blir barnet delaktigt och medveten om tider :) Barn kan förstå mer än vad man tror, ibland är det rent ut sagt stört omöjliga, men allt oftare desto mer härliga och överraskande! | |
| taru | 2009-04-21 13:09 | |
![]() | Jo dagis e han på 15h/vecka o det är tacksamt för oss båda o öppna förskolan, den e tyvärr bara öppen en ggn i vecka o då e vi där. Hade hoppats hitta andra daglediga föräldrar där, men alla verkar redan ha sina vänner o inte vilja ha fler :( Fingerfärg har vi kört med men det är ju också bara en stund han orkar sitta med det.. Har man en 13-h-dag får man göra allt på listan o sen lite till.. Han brukar va med både när jag lagar mat o allt annat, och det är kul men ja.. tack för tipsen iaf! Ska nog kanske testa det där med ett schema... hmm är lite tveksam men vi får se! | |
| dragabol | 2009-04-21 13:16 | |
![]() | jag vill bli farmor .... o avlasta mina söner/svärdöttrar när det blir dags , har du någon som kan komma o stötta när du vill duscha eller vila en dag? Det kan vara kul med miljöombyte för en liten 3,5 åring också | |
| Baxz | 2009-04-21 13:59 | |
![]() | ja jag skulle nog tycka lera är en bra och kul sak, pärlplattor kanske? köp lite utklädningskläder eller dataspel för barn där man lär sig saker, måla med olika pennor och kritor, eller vattenfärger å sånt. Gud det är inte så lätt som man tror att komma på saker :P. | |
| Göllefjön | 2009-04-21 14:06 | |
![]() | Testat trolldeg? Lära-sig-skriva-och-räkna -böcker...? | |
| emmylicious | 2009-04-21 14:22 | |
![]() | Tycker du ska ta båda ungarna och komma o hälsa på mig :) | |
| lehena | 2009-04-21 14:33 | |
![]() | Taru - kommer du på något bra så får du gärna tipsa mig!! Har också en 3,5 åring och ska om tre veckor ha en liten till. Är orolig för att vi kommer ha samma dilemma här hemma då. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-21 15:05 | |
![]() | Låna böcker på biblioteket, spela spel, trolldeg och lego är mina tips. Sitta i badkaret och leka med vattenleksaker brukar de kunna göra länge. Nu är det ju fina sandlådetider också. | |
| ANDERStG | 2009-04-21 15:14 | |
![]() | lehena: Var ska u sno en till 3,5-åring? Hahaha... skratta då :) | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-21 16:06 | |
![]() | Barn behöver def inte något att göra HELA tiden. Framförallt behöver de lära sig att aktivera sig själva. Finns det grejer (lego, böcker, kastruller, dockor, bilar, pussel osv osv) så ska de klara sig en bra nog lång tid utan "uppassning". Jag råder er alla att se det som positivt. Överaktiverade ungar är jobbiga för både sig själva och andra och tro inte det blir lättare. Alfons Åbergs farmor har så rätt: Det är nyttigt att ha tråkigt! | |
| Dalkullan | 2009-04-21 16:16 | |
![]() | Instämmer till fullo med Goliath.....är mamma till 3 tonåringar och en 2-åring Inget dödar kreativiteten så bra som överaktiverade ungar... | |