Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 727 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pillemarisk | 2009-04-23 07:34 | |
![]() | Bra med sockerskatt? Sockerskatt debatteras just nu på Newsmill. Man vill sänka skatten på nyttig mat och i stället lägga en högre skatt på "sockerprodukter". Vad tycker ni?? Själv tycker jag . JA! | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2009-04-23 07:48 | |
![]() | Då tycker jag Nej. Bra om du argumenterar lite om du inte bara vill ha en omröstning! | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-23 07:56 | |
![]() | "sockerprodukter&quo t;. = Alkohol då tycker jag JA Bitte | |
| dragabol | 2009-04-23 08:25 | |
![]() | omröstningens fjärde inlaga NEJ, omröstningen avslutad 50% ja och 50% nej | |
| Marjata | 2009-04-23 09:18 | |
![]() | Jag tycker absolut att det är rätt tanke, det ska inte var billigare att äta skräp än nyttigheter. Höj skatten på socker och sänk på nyttig mat. Som det är nu är fetma delvis en klassfråga (eller på väg att bli) fattiga människor har inte råd med grönsaker, men det finns ett stort sortiment av billigt godis och sockrade produkter... | |
| Prositi | 2009-04-23 09:30 | |
![]() | varför inte ta bort godis helt? Det har ju ingen som helst nytta egentigen. ska vi starta en ny kampanj? TA BORT ALLT GODIS!!? *ler* | |
| MissKitka - Ej medlem längre | 2009-04-23 09:37 | |
![]() | Jag håller med dig Marjata. Men då förusätter jag just en sänkning av skatt på nyttigare mat... | |
| blackrock | 2009-04-23 09:40 | |
![]() | ja bra idé | |
| fåntrattis | 2009-04-23 10:51 | |
![]() | Rätta mig gärna om jag har fel, men efter vad jag har sett när jag har handlat är kilopriset på grönsaker generellt lägre än det är på snask. | |
| åkecato | 2009-04-23 11:19 | |
![]() | det handlar juh om lättja... inte så att de e billigare alla gånger med snabbmat och skräpmat, men ENKLARE...inte alla som kan laga så god mat som farmor lagade när man var liten, och ingen som är hemma hela dagen och kan förbereda en redig måltid, enklare då o stanna på mcdonalds o köpa bigmac&co för 53kr | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-23 11:23 | |
![]() | Låter som en dum idé. Mycket dum idé. | |
| HumbleBug | 2009-04-23 11:51 | |
![]() | Inte mycket dum inte, fruktansvärt dum och fånig. Har redan fått mer än nog av höga skatter, höga matpriser... Och sen kommer nån o föreslår ytterligare en skatt. ojojoj | |
| Göllefjön | 2009-04-23 12:06 | |
![]() | Varför beskatta saker ännu mer, räcker det inte med att vi har världens högsta skatter redan?? SÄNK istället skatten på det som är nyttigt. Och låt förövrigt folk själv styra vad de vill äta. Gillar inte när staten ska in och reglera i människors vanor, så länge det inte gäller droger och liknande. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-23 12:12 | |
![]() | Instämmer med: Marjata 2009-04-23 09:18 Jag tycker absolut att det är rätt tanke, det ska inte var billigare att äta skräp än nyttigheter. Höj skatten på socker och sänk på nyttig mat. Som det är nu är fetma delvis en klassfråga (eller på väg att bli) fattiga människor har inte råd med grönsaker, men det finns ett stort sortiment av billigt godis och sockrade produkter... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-23 12:14 | |
![]() | Så feta folk stör dig? | |
| Intet | 2009-04-23 12:27 | |
![]() | Jag håller med dig åkecato. Det handlar inte om priset, att laga mat hemma är många ggr billigare än att köpa skräpmat ute, men folk väljer vad som är smidigast. Jag tror inte att folk som trycker i sig tre chokladkakor varje dag kommer börja trycka i sig tre paprikor istället för att dessa skulle bli billigare än chokladen, det handlar ju om annat. Kilopriset på heroin är rätt dyrt, men så vitt jag vet är det rätt många som använder det ändå. A ni fattar. | |
| Göllefjön | 2009-04-23 12:30 | |
![]() | Jag kan hålla med om att fetma är ett folkhälsoproblem, men jag tycker ändå någonstans att man måste kunna ta eget ansvar. Ska vi även beskatta betapetande? Det är ju en stillasittande aktivitet som kan leda till fetma. Eller TV-tittande? Ogillar denna mentalitet att folk inte själva kan ta ansvar och avgöra vad som är bäst för dem, känns lite diktatoriskt. Och argumentet att fetma kostar samhället pengar håller inte heller, även idrottsskador, arbetsskador mm kostar pengar, ska vi beskatta det också? Eller beskatta dåliga gener som trots allt är den största hälsorisken? Nej. Tummen ner för sockerskatt! | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-23 12:46 | |
![]() | Det är inte säkert att folk köper mer grönsaker bara för att skatten på socker höjs. Det argumentet baseras på antagandet att dessa två varor är substitut snarare än komplement. Det är inte uppenbart att så är fallet. Det är troligare att godis snarare är ett substitut till rökning, sprit, kaffe, snus, bita på naglarna, transfetter, och andra lyxvaror som ger en viss kick. En skatt på socker innebär i det fallet att efterfrågan på dessa syndfulla varor istället ökar. Man skulle förstås kunna argumentera för att även dessa varor skall beskattas - men då hamnar vi i en knivig situation där statens paternalistiska tendenser skall vägas mot individens förmåga att förså sitt eget bästa. Vart drar vi den gränsen? Exempel på "moraliska" skatter som slagit fullständigt fel är Kaliforniens skatt på bensinsukande bilar och motsvarande subvention på bilar som inte slukar så mycket bensin. Detta lät smart, ända tills det visade sig att bilar med effektiv bensinförbrukning inte bara var substitut till SUV's utan dessutom substitut till cykling och kollektivtrafik. Folk köpte helt enkelt de bensinsnåla bilarna och körde mer och längre, istället för att cyckla -- nu när det var så billigt. Det totala utsläppet koldioxid ökade. Analogin är inte klockren, men huvudpoängen är: folk efterfrågar lyx och synd. Beskattar vi en sådan vara så finns risken att vi gör sockerbetsodlarna arbetslösa men indirekt subventionerar gåsleverproducenterna istället. (Fotnot: Caset för skatt på socker är förstås ännu svagare än skatt på koldioxid eftersom sockerkonsumtionen i första hand drabbar individen själv - tandläkarräkningar är ju som vi vet inte fullständigt subventionerade av staten. För oss vuxna.) Ursäkta det utförliga svaret. Det är möjligt att det inte behövdes för att se det ogenomtänkta i förslaget, men here you go. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-23 12:59 | |
![]() | And som vanligt är det fritt fram att dumförklara tjocka människor. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-23 13:09 | |
![]() | Det är kanske så att det är skatten på rena bra råvaror som ska sänkas och så fördyrar vi alla halvfabrikat. Folk behöver lära sig laga mat igen. Man behöver ju inte var fet för att käka sötsaker och annat onyttigt eller hur För övrigt håller jag med Trashone, Bitte | |