Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade64
Mobilspel
Pågående22 144

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hottiz2006-04-09 00:09
Antal inlägg: 235

Problem få min bärbara cd läsa en mp3-bok
Filerna är 001-134(kapitel)...men den börjar läsa på fil 103 sen verkar den spela baklänges...vad kan felet vara?...skivan går felfritt i min dator.Har boken i en mapp i datorn i en mapp..och bränt den på en cd(laglig kopia av boken som delats ut) Prova tanka ner den i min telefon(K700I) för att kunna höra den där(i omgångar då minnet inte räcker till) då tankas den bakifrån börjar med sista filen o sen näst sista osv...någon som kan med detta?
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-04-09 00:14
Antal inlägg: 921

Hottiz, du borde bli k-märkt.
 
lelou - Ej medlem längre2006-04-09 00:14
Antal inlägg: 2025

flyttar tråden till Snack, seriöst är det men inte tillräckligt :)
 
lelou - Ej medlem längre2006-04-09 00:15
Antal inlägg: 2025

*samt skrattar åt mu som vanligt*
 
slick sixty2006-04-09 01:03
Antal inlägg: 16

testa att håll din spelare upp och ner och vrid kraftigt motsols så fort den försöker spela upp filerna baklänges.
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-04-09 01:20
Antal inlägg: 192

Hottiz, min gissning är att din cd-spelare är besatt av onda krafter. Minns alltför väl den hemska tiden när de däringa långhåriga britterna (Beatles?) blev mäktigt populära under 60-talet. De hade en låt som innheöll en djävulsmässa - det kunde man höra när man spelade musiken baklänges. Mitt råd: Sök upp en präst som fördriver de onda andarna i din musikmaskin.
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-04-09 10:14
Antal inlägg: 2977

problemet är ofta att boken är inspelad i mono och mp3 spelarna tror att de är i stereo och därigenom blir det en massa konstigheter!
 
Eric Cartman - Ej medlem längre2006-04-09 10:28
Antal inlägg: 28

Du får väl hänga upp och ner när du lyssnar...
 
fyllskalle2006-04-09 11:10
Antal inlägg: 211

Kan du inte njuta av boken trots att kapitlen kommer i en något slumpartad ordning? Ett tips är att bränna ner den kvickt som tusan och ge ut den i eget namn.
Mvh Fyllskalle
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-04-09 11:45
Antal inlägg: 921

Burroughs gjorde det redan på 50-talet tyvärr, så inom litteraturen är det förlegat. Eftersom musiker över lag är korkade tog det några årtionden innan nån kom på att man kan göra samma sak inom musiken. Klipp klipp i tapen. Voilà - sampling.
 
fyllskalle2006-04-09 21:52
Antal inlägg: 211

Förlegat vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om käre Bror. Mr Browns segertåg genom pocketshopar världen över är väl ett exempel som bevisar motsatsen.
Att musiker överlag är korkade är ju förvisso sant. Så dumma att de får för sig de mest häpnadsväckande saker. Spelade inte pianisten Jan Johanson en del av sina stycken baklänges just för att kunna spela upp tapen baklänges, så att det lät som att han spelade...just det...framlänges. Pastor Green vet säkert att berätta om hur de långhåriga ungdomarna från Liverpool använde sig av både kassettbandspelare och lite droger för att skapa populärmusik.
Mvh Fyllskalle
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-04-09 22:08
Antal inlägg: 921

Käre Fyllskalle,
jag syftade på den litterära teknik som brukar benämnas cut-up teknik - helt enkelt klippa och klistra och kasta om kapitel och stycken - och inte på litteratur i allmänhet. Dan Brown är ett förträffligt exempel på att dom flesta kan ljuda ihop meningar men inte förstår sig på litteratur. Synnerligen taffligt skriven historia.
En alternativ tolkning av ditt inlägg skulle iofs kunna vara att du anser att Brown är en så dålig författare att en slumpgenerator mycket väl kan ha skrivit soppan.



För övrigt hör man alldeles för lite baklängesgitarrer a la Hendrix nu förtiden.
 
hottiz2006-04-10 03:30
Antal inlägg: 235

tzarras tack för svar ska göra den i stereo :)
 
hottiz2006-04-10 04:32
Antal inlägg: 235

lägger in den via dwpoweramp men då e de 268 filer mot 143 på cd-n :(
 
fyllskalle2006-04-10 10:37
Antal inlägg: 211

Käre Bror, jag förstod dig men du förstod inte mig. Jag var nog lite otydlig.

Vad jag syftade på var att herr Brown har läst en bok"holy blood holy grail" och blivit lite väl mycket inspirerad. Det gick ju rätt bra för honom därför ville jag föreslå att Hottiz kunde göra samma sak och tjäna sig en liten hacka.

Vad gäller herr Browns litterära kvaliteter så håller jag med om att man måste använda en väldigt finkänslig våg för att kunna hitta dem.

Cut up tekniken vill jag minnas var mäkta populär bland fransoserna under en period. Som idé är den lite fin, att allt som finns att säga redan är sagt det enda vi kan ta för oss är att säga samma sak om igen men på ett lite annorlunda sätt. Nackdelen är väl just att när man har uttryckt den tanken en gång så behöver man inte säga den igen. Ergo - cut-up tekniken är en återvändsgränd

De mest rabiata anhängarna vill mena att de uttrycker något nytt. Att själva utslumpandet av textrader bildar större och vackrare tankar än vad vi någonsin skulle kommit på av oss själva. En sådan inställning till mänskligt kunnande känns inte helt hoppfull. Poesi blir då helt sonika att ur ett godtyckligt lexikon välja ut x antal ord för vidare publikation.

Den mest tilldragande tanken med cut-up tekniken har jag sparat till sist. Där finner vi att läsaren känner igen varifrån och ur vilket sammanhang textraderna är tagna. Genom att läsa dem i ett nytt sammanhang vidgar man tolkningen av det ursprungliga verket. Och - voilà, man har samtidigt skapat något nytt och vackert. Tyvärr så är vi numera väldigt få läsare som har läst allt som är värt att läsa - Herr Bloom och jag själv tillhör en utrotad ras - och därmed känner väldigt få läsare igen varifrån originalraderna är tagna.

Summa summarum- bra idéer är inte alltid så bra som det kan tyckas.

Hoppas att jag nu förtydligat mitt tidigare inlägg.
Mvh Fyllskalle
 
fyllskalle2006-04-10 10:43
Antal inlägg: 211

Kortfattat vill jag nog egentligen säga så här:
Ordet "förlegat" i mitt första inlägg syftar alltså på cut-up-tekniken. När jag påstår att den inte är helt förlegad försöker jag alltså vara lite ironisk och använder mig därför av Brown som exempel.
Mitt lite längre inlägg om cut-up hör väl egentligen inte hit. Men de som är intresserade och har någon minut över i livet kan ju få något att läsa.
Mvh Fyllskalle
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-04-10 11:21
Antal inlägg: 921

Tack Fyllskalle,

Djupt berörd av dina ord påminns jag om en rad av vår gemensamme vän Bloom: "En lärd och forskande man är ett ljus som ska tändas av hela mänsklighetens kärlek och längtan."
 
fyllskalle2006-04-10 14:09
Antal inlägg: 211

Så vackert, så vackert.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?