Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 486

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Quelle2009-04-25 10:38
Antal inlägg: 2121

Djurplågeri kontra uppfostran
Jag vet inte vad som gör mig mest arg, 12-åringen som misshandlar den stackars hunden eller den vuxna personen som filmat händelsen utan att agera.

Vad tror ni är anledningen till att barn plågar djur på detta sätt? Jag vet inte om det uppmärksammas mer nu för tiden eller om det är så att barn blivit grymmare med åren. Troligtvis en kombination. Är det så att dagens samhälle får barnen att göra vad som helst för att få uppmärksamhet, oavsett om den är positiv eller negativ?

oo1100 - Ej medlem längre2009-04-25 10:42
Antal inlägg: 61

har väl med föräldrarnas brist på kärlek att göra och kanske hur de själva behandlar både djur och barn
annars kan det vara en traumatisk våldsam händelse som ligger i barnet
men det är märkligt att ingen förälder finns med att styra upp.
Jag vågar inte titta på såna saker så jag avböjer.

Glim7 - Ej medlem längre2009-04-25 10:54
Antal inlägg: 17

Allt man gör har man lärt sig. Om ingen berättar hur man hanterar djur, att det är varelser med känslor precis som vi, blir det svårt att känna den rätta empatin, den måste någon lära sig. Vuxenansvaret kan inte nog betonas. Hundar kan fara väldigt illa av barns respektlöshet. Jag försökte själv översålla en omplaceringshund med omtanke och kärlek men tvingades till sist inse att den psykiska tortyren satt allt för kraftfulla spår. Det var ett omåttligt tungt beslut att sända den till hundhimlen. Men en hund som inte är säker har ingen framtid i vår värld, tyvärr. Så lär barnen respekt i tidig ålder, det vinner alla på.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-25 10:54
Antal inlägg: 7605

Vissa är sadister. Vem tar ett jobb på slakteri, trivs med det och passar på att plåga djuren som ändå ska dö lite extra.
Gillar inte dessa länkar om tortyr heller. Man kan ju förklara innehållet utan att visa det. Det finns ju nyfikna barn även på Betapet, som kanske tittar på mer än de mår bra av.
Vårdnadshavares brister och samhällets svek mot de svaga påverkar naturligtvis negativt och skapar frustration men vissa är nog ändå mer benägna att ta till våld och grymheter än andra.

oo1100 - Ej medlem längre2009-04-25 10:59

bra sagt moms

oo1100 - Ej medlem längre2009-04-25 11:00

kan ju vara så att dessa människor inte inser att allt vi ger får vi tillbaka

kissed - Ej medlem längre2009-04-25 11:04
Antal inlägg: 3037

Jag blir så upprörd när jag ser sådan klipp så jag fattar inte varför jag utsätter mej för det.
En fråga bara mommes, är alla som jobbar på slakteri sadister?
Eller missförstod jag dej:-)

oo1100 - Ej medlem längre2009-04-25 11:07

kiss: hon menar: precis vad det står : att det finns kanske såna som jobbar på slakteri och passar på att utsätta djuren för tortyr då det ändå ska dö. Jag tror inte att man ÄR sadist om man jobbar på slakteri, MEN att uppleva detta lidande varje dag kan nog sätta griller, sorger och frustration i huvudet på vem som helst

för mig är det ett tecken på "sjukdom" och obalans för människan, då blir hon pressad och skada sina närmaste, då hela idén om köttindustrin, att äta andra för egen vinning är helt absurd.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-25 11:14
Antal inlägg: 7605

Åh nej då Kissed, jag tror att de flesta som jobbar på slakterier ser det som vilket yrke som helst, de producerar mat som de flesta vill ha och de försöker orsaka djuren minimalt med lidande men motsatsen finns också. Det har vi ju kunnat se på bl a nyheterna. Gåsplockarna inräknat.

kissed - Ej medlem längre2009-04-25 11:16
Antal inlägg: 3037

Det låter bra det mommes, jag anade att jag missförstod ditt inlägg.:-))

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-25 11:52
Antal inlägg: 1637

Jag tänker inte se videon men jag kan gärna sitta här och reflektera kring Ts frågor åtminstone.

Jag har naturligtvis ingen vidare koll men har inte barn varit grymma i alla tider? Jag tycker att jag såg en del grymma barn när jag själv var liten. Barn som kanske inte är elaka mot sina kompisar utan bara testar gränserna eller uppfyller något tillfredsställelse-behov genom att ge sig på oskyldiga och svaga djur.
När man är 12 så är man ganska gammal och jag kan väl tro att måste man slå eller sparka en stackars hund för att känna tillfredsställelse så är det uppenbarligen något fel på barnets uppfostran eller så är de rent sadistiska av en eller annan anledning. Många yngre barn gör nog det för att de inte riktigt fått grepp om känslor som empati och så än. Jag minns själv hur man var som barn. Allting handlade om en själv. Min hunger var viktigast därför skrek jag när jag var hungrig. Barn testar gränserna. Jag tror det. Själv deltog jag aldrig i något djurplågeri av något slag. Jag är uppväxt bland djurägare och har alltid kommit bra överens med djur. Däremot så an jag minnas något tillfälle som jag var elak mot en kamrat. Jag gjorde något och jag sa något som jag aldrig under några omständigheter skulle ha sagt idag. Saker som jag fortfarande har lite dåligt samvete över även om det är glömt i stort sett.
Tror det tar ett tag att utveckla känslor som empati. För vissa tar det jättelång tid.

intressant fråga du tar upp hur som helst, Quelle. Har funderat i dessa banor många gånger tidigare och aldrig kommit särskillt långt. Alltid trevligt att få höra olika aspekter.

oo1100 - Ej medlem längre2009-04-25 12:44

viktor: du är min favorit
smart och empastisk
jag önskar dig ett lyckligt liv

oo1100 - Ej medlem längre2009-04-25 12:44

haha empatisk såklart

Mouche - Administratör2009-04-25 13:21
Antal inlägg: 24193

Jag håller till 100 % med Mommes om att sådana länkar är onödiga att sätta ut på en sajt som just Betapet.

Beskriv gärna det otäcka, gärna på ett objektivt men lite mindre skräckinjagande sätt än det som utspelar sig på länken.

Jag vill att TS ska veta att det -inte- är något personligt mot just henne utan att det jag skrev ovan kanske är en bra medelväg att ta för att slippa vissa hemskheter. =)

Mouche

apbur2009-04-25 14:59
Antal inlägg: 9699

Jag tror inte alls att djurplågeri är särskilt ovanligt hos barn, som förälder bör man vara uppmärksam och sätta tydliga gränser. Det är inte bara sjuka barn som beter sig på det viset. Ett barn har ingen självbestämmanderätt, blir hunsad av alla vuxna runt omkring, vilket givetvis är helt rätt. Det kan i sig skapa maktbehov som tas när tillfälle ges, exempelvis på djur som är svagare än barnet och inte kan säga ifrån. Barnet känner tillfredsställelse av att äntligen få makt över någon annan. Vackrare än så är det nog tyvärr inte.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-25 15:23
Antal inlägg: 460

Man har inte fullt utvecklad empatisk förmåga förrän i 20-årsåldern. Vissa aldrig. Jag tror, personligen, att det är en allvarlig defekt (genetisk eller förvärvad) i hjärnan hos någon som kan göra på detta vis (såg inte filmen, läste bara det runtomkring) och börjar det med djur så slutar det inte sällan med människor.

Quelle2009-04-25 22:36
Antal inlägg: 2121

Nu var det ju faktiskt inte bara en film, utan faktiskt en artikel med i länken jag skickade. Det var artikeln jag ville länka till, men visst hade jag kunnat kopiera den istället. Jag har inte tittat på filmen själv heller!

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?