Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 485 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-27 01:10 | |
![]() | Svårt att sova? Nu börjar den ekonomiska krisen nafsa folk i min närhet i hasorna. Finns det folk här som är överbelånade? Hur hanterar man en sådan sits? | |
| dailynews - Ej medlem längre | 2009-04-27 01:47 | |
![]() | Gå in i väggen och låta det visa sig att försäkringskassan har ändrat på reglerna, gå vidare till socialtjänsten utan att passera gå för att få reda på att man har vunnit sig en priviligerad plats tillt att bli hemlös. Helt enkelt, "rätta munnen efter matsäcken"! | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-27 01:53 | |
![]() | dailynews: Nu tänkte jag mer på dom olyckliga stackare som börjar sitta på heta stolar. "Att rätta munnen efter matsäcken" har sällan fört ett folk framåt. | |
| dailynews - Ej medlem längre | 2009-04-27 01:57 | |
![]() | Är man överbelånad så har man ju helt enkelt tagit sig vatten över huvet antar jag, levt på kredit, något som alltid kommer ifatt en hur man än gör. Mitt tips är nog att förändra livsstil. Sälja, betala av lånen, ta tjuren vid hornen och passa på att börja leva mer hälsosamt och beta av skulderna krona för krona. Ingen idé och springa runt med ångest över d, det är som det är. | |
| _abc_ | 2009-04-27 07:47 | |
![]() | Med överbelåning, syftar ni till att t ex köpt en villa för 6 miljoner i 90% lån utan pengar på banken när villan sedan sjunkit till 4 miljoner? Eller menar ni när man tagit snabblån och dylikt till den grad att månadsräntorna är mer än vad man har netto över per månad? Om ni förstår vad jag menar... Den senare kategorin a la lyxfällan har ju mer sig själva att skylla. Men för båda kategorierna kan man inte mer än beklaga. I mångt och mycket känns det som att världsekonomin mycket väl kan haverera ytterligare och då är det inte bara de i nuläget som kommer att få sin verklighetsuppfattning kring sin förmögenhet att ändras. | |
| vulcan | 2009-04-27 08:57 | |
![]() | Jag undrar också över definitionen på överbelåning. Svårt att diskutera innan man begriper... Vid Sveriges förra, stora ekonomiska kris i början av 90-talet så arbetade jag med privatekonomiska problem och hade under några år kontakt med hundratals människor som på olika vis hamnat i skuldfällan. Har man hamnat i ett läge där inkomsterna inte längre täcker utgifterna och värdet på skulderna dessutom överstiger tillgångarna så är det tyvärr svårt att undvika en ekonomisk krasch. Det som hände då var att många människor tvingades sälja sina bostäder med stora restskulder som de inte hade en chans att betala. Genom skuldsaneringslagen fick dock många en chans att börja om på ny kula och den gäller ju fortfarande. Men man måste normalt ha dragits med sin överskuldsättning i några år innan man kan få hjälp. Under mellantiden är det nog ofta dessvärre inte mycket annat att göra än att låta skulderna gå till Kronofogden. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-27 11:14 | |
![]() | Hade önskat en mer överensstämmande rubrik på tråden. (Har sömnproblem och hoppades på en diskussion om exempelvis insomnia.) | |
| boffertomte | 2009-04-27 11:29 | |
![]() | Basta, hur tänker du att man skall göra utan att rätta munnen efter matsäcken, då? | |
| vulcan | 2009-04-27 15:18 | |
![]() | forumadmin: Håller med om den missvisande rubriken. Då det inte verkar bli någon fart på detta otydliga ämne med dåligt associerad rubrik så låter jag helt enkelt forumbödelyxan falla över det och langar iväg till Snack. Mission completed! | |
| krutmarie | 2009-04-27 15:28 | |
![]() | Vulcan, du har helt rätt där med krisen i början av 90-talet, men då tvingade ju många banken folk att sälja sina fastigheter och bostadsrätter till direkt underpris för att de själva ville ha in sina pengar (=lån). Och som du skriver så kunde de stackarna som blivit av med sin bostad sitta kvar med en skuld på flera 100-tusen och dessutom utan fast boende. Nu har ju bankerna för flera veckor sedan gått ut i media och påstått att de INTE ska göra likadant och vi får väl hoppas att de står för det också. Skuldsaneringslagen har ju därefter ändrats på många sätt och man måste inte längre ha skulder som är minst 6-10 år gamla innan man söker. Det ska bara visa sig, om jag förstått rätt, att man inte kommer att klara av att betala tillbaka skulderna under en avsevärt lång tid. Tidigare var det ju också så att man skulle ha skuld på flera 100-tusen, men det beloppet är också sänkt. | |