Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Gabriella_2009-04-29 00:20
Antal inlägg: 7

Vad tror ni om detta?
I vintras/våras klagade jag till mitt hyresbolag att det var på tok för kallt i min lägenheten. Jag kollade temperaturen i alla rum och konstaterade att i hallen var det bara 14 grader varmt, i vardagsrummet 17, sovrummet 17. Dom svarade då att man lär ha ett särskilt instrument för att få den exakta temperaturen och detta kostar 5000 kr, som dom givetvist skulle ta med hit och kolla upp. Sagt och gjort, dom kom och mätte och jag fick till att i hallen var det 17 grader, sovrummet 19 och vardagsrummet 19, men att man absolut inte få ha under 20 grader för då är det för kallt. Så dom skulle alltså täta ytterdörren för det berodde antagligen på det att det var så kallt. Men det skulle nån annan fixa för hon vara bara områdesvärd och kunde inte sånt.. Så det skulle komma en gubbe redan dagen efter men det dröjde 4 månader! Jag skickade felanmälan på felanmälan om att jag höll på att frysa ihjäl men ingen kom. Så under den här tiden skaffade jag en värmefläkt som fick stå på när det var som kallast. Nu har jag fått en elräkning på nästan 2000 kr som jag tycker mitt hyresbolag borde betala.. Har jag rätt eller fel? Om jag kräver detta, vinner jag?

Sorry att mitt inlägg kanske blev lite väl långt, hoppas ni orkat läsa!

mipmip_2009-04-29 00:22
Antal inlägg: 161

Det är utan tvekan dom som ska betala!! Stå på dig och hoppas på att det går bra! :)

Æ Solu - Ej medlem längre2009-04-29 00:22
Antal inlägg: 123

Du vinner nog, eftersom hyresvärden har en skyldighet att se till att lokalerna följer lagstiftningen.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-29 00:23
Antal inlägg: 1788

Du har rätt. Kontakta hyresgästföreningen.

_Gabriella_2009-04-29 00:29

Åh Gud vad skönt att höra. Jag oroade mig lite för dessa 2000 kr då det är rätt mycket pengar.. Ska jag gå dit och framföra min klagan eller skriva brev?

Maad Max2009-04-29 00:34
Antal inlägg: 1123

Förstår ditt problem och känner med dig, men det kan bli svårt för dig att få elräkningen betald av hyresbolaget då "man inte kan påvisa att det är värmefläkten som ensamt står för den högre elkonsumtionen".
Däremot kan du ha lite tur med personerna som bestämmer kring det där så de är mänskliga.

Hoppas det löser sig, och att du får ersättning.

Men hur kan en otät ytterdörr vara såå betydande, den måste väl nästan vara vidöppen för att de temperaturerna ska uppstå?

Viktor_M - Ej medlem längre2009-04-29 00:37
Antal inlägg: 1637

Glipor räcker, Maad Max. Tro mig. Fast det beror mycket på hur mycket det drar i trapphuset. Är trapphuset. Och hur kallt det är ute förstås.

Har erfarit sååå kalla hus i mina dar :O

_Gabriella_2009-04-29 00:40

Borde man inte kunna se på nåt vis att det är värmefläkten som drar mest ström? För tv har jag alltid haft och det drar ju inte så värst mycket.. Micro och brödrost och sånt drar jag alltid ur efter jag använt dom. Och det där med ytterdörren tror jag inte heller på. Elementen har dom kollat och det var inga fel trots att en bekant till mig kom och kollade på dom och konstaterade att det var mycket luft i dom som behövde tömmas + att det rann ut mycket svart vatten från dom också.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?