Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magga2009-05-01 12:27
Antal inlägg: 2533

Är det nu det händer?
Jag känner mig sjukt dum nu men jag har ett problem som jag oroar mig över.
Jag har alltid varit slank, nästan anorektiskt smal enligt många. Blivit tillsagd att äta mer, kakor o godis o glass har jag blivit iproppad utan att ha gått upp ett gram. Naturligtvis äter jag vanlig mat också, men en måltid är inte fullbordad förrän en sötsak slunkit ner. Eller två. Eller tre.... Problemet är att jag inte har någon kontroll längre. Varje måltid de senaste dagarna har jag ätit mig proppmätt och illamående och lovat mig själv att hålla igen nästa gång. Men jag är ju ständigt sugen på något att äta. Jag är inte ens hungrig!

Är det nu det händer? Är det här början på det tjocka livet? Några erfarenheter?

trashone - Ej medlem längre2009-05-01 12:46
Antal inlägg: 18678

Mask i magen?

magga2009-05-01 12:53

Det hoppas jag inte.. :)

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-01 12:53
Antal inlägg: 1637

Jag tror ätandet är av godo. Jag har också haft väldigt svårt att gå upp. faktum är att jag gått ner sen jag slutade träna. Och jag är stänidgt hungrig. Men när jag väl småäter så försöker jag hålla mig till bröd och frukt, sånt som innehåller mycket vitamin och fibrer. Sen äter jag ordentligt vid lunch, middag och frukost. Jag vet med mig att jag har en väldigt hög och effektiv förbränning och jag kan misstänka att du är av samma virke.

Jag tror det är ett gott tecken att du äter om det nu är så att du nästan känt dig undernärd ibland. Tänk bara på vad du äter och ha koll på vikten. se hur mycket du går upp, hur snabbt och det viktigaste, mät BMI emellanåt och se att det ligger på ett stadigt värde. Tänk bara på vad du äter. Onyttig mat kan vara skadlig även om man inte går upp i vikt av den.

pion ekrot2009-05-01 13:09
Antal inlägg: 3340

Om du är på gränsen till anorektisk så är det väl inte början på det tjocka livet bara för att du äter lite mer. Vikt och fysisk sundhet handlar om balans mellan energi in + ut. Inte för att psykologisera här, men kanske handlar det också om något annat som behöver tas om hand? Även mer eller mindre destruktiva beteenden bygger ofta på en slags inneboende önskan någonstans om att man vill bli eller känna sig helare och bättre till mods, fast det blir på ett skevt sätt. Så skuldbelägg inte dig själv, vad du än gör.

krutmarie2009-05-01 13:11
Antal inlägg: 1696

Gravid?

Håller med Viktor om att det är bättre att äta frukt eller grönsaker om man är sugen på nåt emellan eller direkt efter maten. Banan, äpple, päron eller varför inte en morot.

magga2009-05-01 13:14

Viktor_M, jag vill gärna gå upp i vikt, men jag vill inte att min kropp ska bestå av fett. Det är det som är problemet: jag kan inte sluta äta godis och glass.. Tror du sockerhungern försvinner med enbart fruktsocker?

magga2009-05-01 13:19

Pion: Jag är inte anorektisk enligt mig själv. Jag är 179 cm och väger 61 kg = BMI 19. Men jag är liksom alltid hungrig och känner lite hur fettet sätter sig.. Det kanske är så man ska se ut... Jag har alltid varit slank så det känns lite ovant bara..

Krutmarie: Nej jag är inte gravid :D

pion ekrot2009-05-01 13:23
Antal inlägg: 3340

magga: Jag tror att man upplever det som ett problem när man inte börjar känna sig hemma i sin egen kropp. Hemma i sin kropp kan man ju känna sig oavsett om det innebär att man är lite under- eller överviktig. Hur gammal är du? Min vikt förändrades i tidiga 20-årsåldern och har varit någorlunda stabil sen dess, men innan det var jag jättesmal.

one-punch - Ej medlem längre2009-05-01 13:25
Antal inlägg: 1047

Ibland är det gött att känna hur fettet sätter sig;) Jag tror inte du har nåt att oroa dig för.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-01 13:28

Nja, magga. Tror inte det är farligt med lite godis men det får väl inte bli för stora mängder, jag äter en del sötsaker själv faktiskt och jag brukar inte gå upp något av det men fortfarande så är det nog inte jättenyttigt.

Nu ska jag tala av egen erfarenhet och ge dig ett jättebra tips för att gå upp.
Träna och lägg på vikt i muskelmassa genom att äta tillskott av protein och kolhydrat. Dels så finns det "Gainer" vilket jag använde tidigare. Det är ett preparat som är framtaget för att öka sin vikt genom träning.

Per 100 gram:
Smak: Går att välja i de flesta fall^^
Kolhydrater:67 g
Protein:24 g
Fett: 2 g
Kalorier: 382 kcal

ungefär så här kan en portion se ut. Annars finns det massa recept på egna drycker man kan göra.

Jag gick upp ungefär 3 kilo genom träning med tillskott. (3 kilo som nu är försvunna iofs :P)

Viktökning genom muskelmassa är det absolut bästa.

Safflor - Ej medlem längre2009-05-01 13:31
Antal inlägg: 832

Du börjar bli sockerberoende. Finns en bok om detta:

www.adlibris.com/se/...39 B97998EC

apbur2009-05-01 14:43
Antal inlägg: 9699

Slanka människor får ofta höra att de ser anorektiska ut och bör äta mer. Det är en missuppfattning och bottnar ofta i avundsjuka. Har man hållit en jämt vikt och ett jämnt bmi länge kan det betraktas som idealvikt och man ska inte alls försöka åtgärda det om man inte har viktproblem. Jag kan bara beklaga att du verkar ha blivit beroende av socker och börjar skapa ett destruktivt beteende. Försök vänja dig av med sötsakerna, ingen mår bra av det. Äta sig proppmätt är heller aldrig bra. Det är bara karaktär som gäller för dig nu om du ska avstå sötsakerna. Hoppas det ska gå bra för dig.

magga2009-05-01 14:46

Pion, jag är 22. Ser ingen större förändring på min kropp men det är skrämmande att vara sugen på mat hela tiden helt plötsligt och tänka på vad som kommer hända om man inte kan sluta. :S Började du äta mer när du var 20 eller vad berodde det på?

one-punch: Usch nej för fett :) Om du gillar det så kan du få mitt

Viktor: Är Gainer ett märke eller finns det olika Gainers? %) Det är förmodligen dyrt?

Safflor: Den tårtbiten ser god ut var det första jag tänkte :P ska kolla tack

dragabol2009-05-01 14:48
Antal inlägg: 382

Gravid?

DennisPlz2009-05-01 16:12
Antal inlägg: 4031

Du bör troligtvis överväga en ätstörning eller två.

nataber2009-05-01 16:40
Antal inlägg: 135

eller vända dig till en dietist istället för betapet.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-05-01 16:46
Antal inlägg: 1005

Du fick bra råd av Viktor_M. Kan bara tillägga att du nog bör tänka mer på vad du handlar i affären än vad du väger till att börja med.

Fokusera på inköpslistan (ja en sån ska du självfallet ha). Får du inte med dig några onyttigheter hem har du inte heller något dåligt att frossa i.

Själv har jag egen kock och behöver inte tänka på matlagning. Det är väldigt lätt att äta nyttigt då. Jag blir _aldrig_ sugen på godis eftersom det inte finns något godis här på avdelningen.

trashone - Ej medlem längre2009-05-01 16:47
Antal inlägg: 18678

Jag gillar att det skrämmer så med det "tjocka" livet. Självmordsvarning på BMI över 21.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-01 16:48

magga: det finns olika Gainers. Brukar vara tillgängligt via gymshoppar eller via internet. Det är inte så dyrt alls. Fast det beror på vad man väljer för märke.

www.svensktkosttills...sw odkybs8w

där är ett exempel.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?