Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnill | 2009-05-03 17:41 | |
![]() | bästa grillen? Lite inspirerad är jag av grilltråden som nån startade nyss. Och jag har investerat hysteriskt mycket pengar i ett bygge av en ny altan som snart är klar. Nu vill jag ha den bästa grillen (hur dyr den än är kommer den bara att kosta en bråkdel av vad altanen kostade). Vad säger ni grillexperter. Vilken är den bästa grillen och varför? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-05-03 17:45 | |
![]() | Skaffa en Weber gasgrill. | |
| gnill | 2009-05-03 17:48 | |
![]() | okej, men jag hör gärna ett varför ... och sen tror jag weber har flera olika gasgrillar.... så vilken? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-05-03 17:53 | |
![]() | Varför? Det finns ju inget charmigare än en kolgrill, men grillresultatet är överlägset med gas. Jag är ingen expert på grillar i ärlighetens namn. Jag antar att du kommer att få en bra grill oavsett vilken av dem du väljer. | |
| -Katarina | 2009-05-03 17:55 | |
![]() | Bygga en egen som går ihop med din nya altan? | |
| LowProfile - Ej medlem längre | 2009-05-03 17:56 | |
![]() | Off topic: Grill, du stavade ditt namn fel när du skapade ditt Beta-konto. *Blink blink* ;-) | |
| eeistan | 2009-05-03 17:57 | |
![]() | en engångsgrill för 20 spänn duger bra för lättare grilljobb | |
| The_Viking | 2009-05-03 17:58 | |
![]() | Kan man grilla med kol så finns det inget bättre Gasolgrillar ger ju ingen smak. Mitt tips är att bygga en fin grill som står året runt. Det blir både snyggare och smidigare tycker jag. Sen så kan man grilla med både ved och kol för att få en fin smak. Tyvärr så är jag dålig på namn på grillar men om du/ni inte vill bygga en så tycker jag att man kan ta en vanlig klotgrill eller göra en av ett oljefat då får du ju en stor en också. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-05-03 18:05 | |
![]() | The Viking, det är väl lite olika grilltekniker. En kolgrill ger ju en typisk "grillsmak", medan man kan grilla mer "avancerat" med en gasgrill, där man istället låter t.ex. marineringar och kryddor stå för smaken. | |
| gnill | 2009-05-03 18:10 | |
![]() | frågan som uppstår med gasolgrillen är var köper man gasol till den? På bensinmackar? I så fall är det ingen bra idé (av samma skäl har jag en elgräsklippare och inte en motordito). Jag har varken bil eller körkort och mackarna ligger ju inte precis vid T-banan.... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-05-03 18:23 | |
![]() | I normalfallet så kan man väl grilla 30-40 gånger med en (10kg) gasflaska gnill, så det kan ju knappast vara en tyngre börda än att skaffa t.ex. tändvätska. DU måste veta vad du vill! Gasol är betydligt lättare att grilla med, inte lika mycket rök och du kan (beroende på vilken grill) göra mer avancerad grillning. Det du förlorar är ju helt klart "känslan" av att grilla med kol. | |
| Tess 08 | 2009-05-03 18:25 | |
![]() | Det är bara äkta om man grillar med kol eller bricketter!! Allt annat är fusk! Sen har vi provat dyrare och billigare grillar och den sämsta vi haft var en som kostade närmare 1000 kronor. Grillgallret flagade när man diskade det... Så nu kör vi med billigare grillar och köper ny när det behövs. Klotgrill tipsar de kunniga med, då kan man helgrilla en fläskfilé eftersom värmen stannar kvar när man stänger locket. | |
| gnill | 2009-05-03 19:14 | |
![]() | dude, tyngden har inget med det att göra, men tändvätska och grillkol köper man på konsum och ica (som jag ändå är på flera ggr/vecka) och som ensamstående mamma (på heltid) och drivare av tre företag och några ideella uppdrag (och betapetspelare icke att förglömma) så finns det inte så mycket tid för att klara uppdrag som ligger utanför min "comfort-zone" även om det inte skulle behövas så ofta... och ja, bensinmackarna ligger ju inte... direkt på vägen till T-banan... eller vid hötorget eller så... Jag tycker dock att gasol är helt ok, har grillat hos vänner med det och kol är charmigt men svårberäknat hur bra glöden blir, hur lång tid det tar innan glöden är bra... och röken... ja, den är bara mysig om man sitter med en engångsgrill på en klippa i skärgårn typ.... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-05-03 19:16 | |
![]() | Gnill, om du har skaffar två gastuber när du köper grillen så lär du inte behöva transportera dig någonstans för att skaffa en ny innan grillsäsongen är över. Det var det jag menade. | |
| gnill | 2009-05-03 19:20 | |
![]() | ok... kanske värt att fundera över ändå då... | |
| SvenneBanan | 2009-05-03 19:25 | |
![]() | European Outdoor Chef har riktigt bra gasolgrillar. Har själv haft två Weber gasolgrillar (en dyr och en "billig"), men jag tycker att EOC är bättre - dessutom lite billigare. Och vilken modell? Ett tips är att aldrig välja den allra billigaste... Därefter får du se vilka behov du har - hur många brännare, avlastningsytor osv. Ytterligare ett tips - man kan köpa en grej man kopplar till slangen som går från gasolflaskan till själva grillen (har glömt vad den heter - "turbo-nånting" har jag för mig). Det är en liten metallgrunka som ökar effekten av gastillförseln - funkar oavsett vilken gasolgrill man har och den gör att man kommer upp i värme j-vligt snabbt. Lycka till! | |
| annaeriksson | 2009-05-03 19:38 | |
![]() | Klart att du ska ta en gasolgrill! vi har en Weber 310 Esprit (trorjag) Den är jätte bra har haft den i 2 år och många delar går att köra i diskmaskinen det är super bra! Jag rekomenderar inte gjutjärns galler det blir ofräscht fort. (Har haft det tidigare) Det som är fördelen med gasol är att den blir varm på några minuter man kan "vardagsgrilla" ofta..... Lycka till | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-03 21:58 | |
![]() | Någon kanske ska tipsa den stackars människan om vad en gasolflaska kostar i inköp. . och måste man inte ha något slags kontrakt idag för att få byta in den?? klart det ska vara riktigt grill med kol!! Annars kan man lika bra steka maten i teflonpannan ju = trist smak!! Gillar inte klotgrillen för jag inte tycker att den blir varm ändå ut i kanterna, för oss som grillar mycket åt gången, utan man måste dela på ex vis fileerna. Jag har en stor rektangulär sak som påminner om ett oljefat fast i nytappning. Dubbla grillar med skilda galler så man kan grilla både normalt och långsamt.. | |
| guleplutten - Ej medlem längre | 2009-05-03 22:05 | |
![]() | Vi köpte en riktigt fet gasol grill från Landmann för ungefär hälften av priset mot vad en weber kostar. Köp en billig stackare detta året och spara et par tusen till hösten.Sant att gasolen kostar typ 250 per påfyllning och att tuben som sådan kostar 500 i pant (engångs). Fördel: Lättare att rengöra (har själv heltidsjobb och 4 barn): Grill säsongen tar faktiskt aldrig slut. Det går att grilla på vardagen.Man behöver inte vänta typ ytterligare 45 minuter för att bädden ska vara okej. Bästa grejen:Du kan variera från att grilla av på hög värmetill attsänkapå låg och låta all god köttsaft vara kvarfastän det blir genom grillat vilket resulterar i godaste kötte någonsin. Nackdelar: smakar mindre typ" grillat" | |
| mammamu33321 | 2009-05-03 22:09 | |
![]() | köpte i onsdags en weber one touch gold och är då super nöjd..det är ju med kol el briketter. Testade i dag indirekt grillning och det blev toppen, man lägger köttet som vanligt på gallret men har bara kol runt om, inte direkt under. Köttet fick en smak av både rökt och grillat på samma gång...rekommenderas | |