Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 465 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-05-03 18:26 | |
![]() | Mat i skafferi, frys och kyl Eftersom jag i dag haft det tvivelaktiga nöjet att rensa i skafferi, frys och kyl funderade jag lite på hur dessa förvaringsplatser används. I mitt skafferi finns en del "basfoder" som står sig länge. I kylskåpet är det bara ketchupen som har lång hållbarhet (jag utgår från datumet eftersom jag är nojig med sådant och inte kör principen "lukta och ät om det inte luktar/ser illa ut") och frysen försöker jag använda till kortförvaring, i mitt fall saker jag ska göra mig av med inom tre veckor-en månad (där finns dock undantag också, framför allt gäller det hjortronen). Hur är det för er? Nästa fråga jag funderade på för hur långt framöver jag redan nu har mat hemma och bara skulle behöva köpa mjölk och margarin/smör. Och det var skrämmande. (eller praktiskt) Jag har tre våffelmixpaket hemma. Och jag har glass, sylt, bär....Så jag skulle ju kunna äta våfflor med dessa tillbehör i alla fall fem gånger. När det gäller pasta har jag ett paket spaghetti, ett paket spiralmakaroner, ett paket gammeldagsmakaroner (för de få gånger jag samtidigt har mjölk hemma och kan stuva) och ett paket snabbmakaroner. Bara de två sistnämnda paketen är öppna och i båda är ungefär hälften kvar. Jag har sidfläsk och köttbullar hemma. Och som sagt ketchup. Svartpeppar och salt finns också. Med andra ord skulle jag kunna äta mycket pasta också. Jag har ett kilo strips hemma och i frysen ligger några bitar fläskfilé. Bostongurka finns. Och som sagt ketchup liksom vitlökssmör. Det hela räcker till tre måltider. (under förutsättning att inte ketchupen går åt till all pasta då) Karin från den härliga familjen Dafgård har gjort tre lasagne som finns i frysen. I frysen ligger även en påse ris med kinamix. Jag har fem olika Varma Koppen-soppor hemma och knäckebröd (Falu rågrute såklart) och kaviar. Två majskolvar. Nudlar. Grötris. Drycker finns det gott om: te, vatten, lättdryck, läsk, cider, saft. Och en del till. Men jag borde egentligen inte behöva ha mer än cirka 50 kronor i matkostnader. Nu känns det genast bättre att betala dyra böcker! :-) | |
| blue_moon | 2009-05-03 18:49 | |
![]() | Håller med om att den som inte har något att bidra med lika gärna kan vara tyst. Ämnet är minst lika intressant som de flesta andra i den här tråden och jag tänker svara. | |
| LowProfile - Ej medlem längre | 2009-05-03 18:50 | |
![]() | Jag har inte så mycket hemma. Ett snabbt överslag ger vid handen att jag har några tepåsar, en öppnad fil, lite honung i en burk, senap, ketchup, tre dosor snus, ett paket Wasa Frukost... tja, that´s it, tror jag. Så Jacob, du är en lyckligt lottad man. :-) | |
| LowProfile - Ej medlem längre | 2009-05-03 18:51 | |
![]() | För övrigt har jag stängt av min frys för att inte göda Vattenfall alltför mycket med mina surt förvärvade penningar. | |
| dragabol | 2009-05-03 18:56 | |
![]() | barnen har varit på besök så nu är det tomt i mitt skafferi. | |
| blue_moon | 2009-05-03 19:07 | |
![]() | Jag har alldeles för mycket hemma fast jag försöker begränsa mig. Hamstrar ofta när det är extrapris eller när någon av "mina" varor kommer tillbaka efter att ha varit slut länge. Kyl: Mjölk, proviva, yoghurt, grädde, smör, leverpastej, skinka, vitlöksost, ägg, kaviar, senapssill samt öppnade burkar av ättiksgurka, rödbetor, sylt och marmelad. Frys: Djupfrysta grönsaker i kilopack, mängder av förvälld svamp och förvällda nässlor, bär av många slag som ska bli sylt efterhand, färdiglagad mat, räkor, surimisticks, bröd, skinka, korv, glass. Jag är inte så petig med bäst-före-datum men varje vinter när jag frostar av frysen måste jag slänga en hel del. | |
| blue_moon | 2009-05-03 19:23 | |
![]() | Sval: Hemlagad sylt, saft, marmelad och gelé. Potatis, morötter, lök, broccoli, tomater, paprika, purjolök, vitlök. Vin och cider. Skafferi: Basmatiris, couscous, quinoa, linser, olika sorters pasta, ett stort sortiment påssåser, soppor och varma koppen. Honung, soja, chilisås, konserver av olika slag, kaffe, te, o'boy och kakao. Liggande vinflaskor längst ner. En liter H-mjölk som reserv. Överlevnadsplan: uppemot en månad. | |
| Mouche - Administratör | 2009-05-03 19:28 | |
![]() | Jag har rensat bort onödiga och tämligen dumdryga kommentarer ur tråden. Personligen tycker jag att tråden är kul och tillika en påminnelse om min egen dumhet, för här har ni en som har massor av mat han öst in i skåpen, för att veckan/veckorna därpå städa bort och ofta slänga mat. Otroligt korkat och slösaktigt minsann. Jag tar budskapet i tråden som en spark i baken och traskar bums in i köket för en razzia i skåpen! Den här veckan har jag portförbjudit mig själv på alla livsmedelsbutiker! Mouche | |
| LowProfile - Ej medlem längre | 2009-05-03 19:32 | |
![]() | Inlevelseförmåga och sunt förnuft brukar räcka. | |
| Mouche - Administratör | 2009-05-03 19:35 | |
![]() | Jag tänker INTE säga till en gång till. Visa lite respekt för jösse namn och håll er borta från trådar ni inte anser passa er! Det finns tillräckligt med trådar för att alla ska bli nöjda! Mouche | |
| kingcom | 2009-05-03 19:54 | |
![]() | oj jag har mest te (grönt, vitt och rött) och proteinshake-pulver (sojabaserat), gojibär, 2 skorpor som jag borde kasta, torkade fikon. salt och peppar, ostbågar med chilismak!! i kylen: sojamjölk, paprika i olika färger (bästa grönsaken) morötter, en lök, mörk choklad, havtornsjuice, bregott och en läskig syltburk som jag ska kasta i frysen hade jag hallon och quornfiléer, men ungen har ätit upp det mesta. Och bröd, mörkt med frön det känns som jag handlar jämt | |
| Bitte - Administratör | 2009-05-03 20:20 | |
![]() | Funderar,, skafferiet en massa basvaror, dvs mjöl,, socker div pasta ris, bulgur, hårt bröd så att alla i familjen får sitt favorit bröd..musli och flingor,, samt en påse Kubbar,, I Kylen mjölk röd,, fil av div fetthalt, pålägg och annat som behövs dvs senap, ketchup , mm ,mm I frysen en massa mat och färdiga byttor med rester till lunchlådor,, Bitte | |
| P-Rat | 2009-05-03 20:31 | |
![]() | Trycker in alldeles för mycket mat i alla skrymslen som finns... Handlar alltför ofta, vår familj skulle säkerligen klara sig med mat från skåpen i ett par veckor i varje fall, men jag vet precis vem som snart åker och handlar igen :) | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-05-03 20:41 | |
![]() | Torrt: Finn crisp, råris, rött te, svart te, havregryn, en gul lök, krossade linfrön, olivolja, honung, diverse kryddor, kokkaffe, gröna linser. I kylen: Bregott, mjölk, yoghurt, kikärter, räksallad (vet inte varför jag investerade i den, rätt äcklig), broccoli, ost, sill, oliver, lingonsylt. Jag har ingen frys tyvärr, en stor sorg. Tror inte jag glömt nämna något, måste handla. Om någon har förslag på vad jag kan tillaga av dessa få råvaror är det välkommet. | |
| shosho | 2009-05-03 21:00 | |
![]() | astrud: gör dipp av kikärterna. Skölj av och kör dem i mixer med lite olivolja, lite citronsaft. Smaka av med en rejäl dos yoghurt (helst turkisk), hackad vitlök och spiskummin. Dippa med bröd (pita), morotsstavar, broccolibuketter. Ha oliverna redo bredvid. Sill: jättegott med äggröra och grovt rågbröd (kanske Finncrisp passar bra). Tre ägg per person, plus en gräddskvätt (eller turkisk yoghurt), värm i lite olja på låg värme, rör hela tiden. Salta och peppra efter en stund. Lite klippt krasse, kanske, eller gräslök. Och sill är nyttigt med omega-3. Linserna: fräs lite gul lök, fräs ris, tillsätt rätt mängd varmt vatten och de sköljda linserna, koka färdigt. Kanske en liten "dressing" till, gjord på olivolja, honung, svartpeppar, mald koriander, Havregryn: tärna ett halvt äpple, en halv banan, lite valnötter, lite russin, blanda upp med havregryn (använd händerna) och lite salt, och gör gröt enligt anvisningarna i mikron. Lite honung och mjölk över sen. | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2009-05-03 21:10 | |
![]() | I kylen, massa mjölk fil youghurt ägg smör ost korvpålägg leverpastej gurka, olika sorts sylt saltgurka rödbetor majonnäs soya sweet chili-sås soltorkade tomater oliver ketchup några öl, kommer inte på nåt mer (orkar inte kolla :) I frysen, lite tacobröd, fläskfile, lite glasspinnar och isbitar:) I skafferi, pasta ris pulvermos mjöl socker salt och alla möjliga kryddor, massa vällingpaket oboy lite kokböcker och brödrost mm Storhandlar i perioder, just nu var det ett tag sen, därav den tomma frysen :) | |
| MaadMaxx | 2009-05-03 21:24 | |
![]() | Skafferi: Bulgur, couscous, basmatiris, matvete, fullkornsmjöl, bovete, boveteflingor, solroskärnor, linfrön, pumpakärnor, sesamfrön, röda linser, kidneybönor, kikärtor, fullkornspasta (spagethi, linguini, makaroner, plattor), kakao, vaniljpulver, bakpulver, björkesöt, honung, massa kryddor, nudlar, kokosmjölk, krossade tomater, ananas, vita bönor i tomatsås, majs, bambuskott, vattenkastanj, chamoinjoner, knäckebröd, riskakor, hårt tunnbröd, strödbröd, majsmjöl, gul lök, röd lök, vitlök, olivolja, jordnötsolja, rapsolja, balsam vinäger, äppelcider vinäger, massa teer, proteinshakes och kost tillskott. Kylskåp: Zuccini, aubergin, isbergssallad, paprika, gurka, tomat, morötter, purjolök, vitkål, broccoli, basilika, koriander, oliver, fetaost, turkisk yoghurt, lagrad hårdost, rödbetor, ägg, chilisås, grönsaks buljong, kyckling buljong, ingefära, inlagd gurka, tartex, kaviar, soltorkade tomater, hommus, makrill i tomatsås, bregott, smör och mjölk. Frys: Vit fisk, lax, renskav, hjortfärs, majskyckling, kycklingfärs, blomkål, ärtor, kikärtor, kidneybönor, lasange, rödbetssoppa, blåbär, hallon och jordgubbar. Sådär, tror jag fått med det mesta. Skulle tro att vi kan klara oss ett år om det skulle knipa. :) | |
| kingcom | 2009-05-03 21:25 | |
![]() | bra mat madmax vad är björkesöt? naturligt sötningsmedel? | |
| grönmoped - Ej medlem längre | 2009-05-03 21:31 | |
![]() | björkesöt torde vara samma som xylitol | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-03 21:31 | |
![]() | I kylen: Mjölk, fil, flytande margarin, äpplen, marmelad, ketchup, senap, ägg, skinka i skivor, ost, 1 falukorv, tomatpure, 7 paket bacon, bostongurka, en öl och en sillburk skafferiet: 16 paket nudlar, 4 burkar gulachsoppa, 5 burkar bullens pilsnerkorv, 6 burkar ravioli, 4 burkar köttsoppa, en tetra köttsoppa, 2 rostbröd med vallmofrö på.. Det här var äldsta sonens egen hylla.. Här kommer mitt: flingor 3 olika sorter, pasta 4 olika sorter, 1 kg ris, fiskbullar, vasa fiberknäcke, 1 burk köttsoppa, 1 burk ravioli, en låda naturdiet, fem lådor olika tepåsar, oboy, 3 paket kex, 2 pkt kaffe, smögensås 3 pack, carbonarasås, riskakor, 1 kg socker, 3 chipspåsar, 2 påsar lindt chokladkulor, 6 pack cider, 1 kg salt, ströbröd, mjöl, 15 kg hundmat, kattmat junior och lite kryddor.. Frysen: 1 påse billys panpizza, en annan pizza, 4 paket köttfärs, en falukorv, 18 glasstrutar, 2 lådor slush, någon annan form av fryst pizza=långsmal fast det står panpizza på den.. Haha, det här skulle vara något för Anna Skipper "Du är vad du äter" att ta tag i! Allt skulle slängas på en gång.. | |