Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 465

Forumkategorier

Användare Inlägg  
katalias - Ej medlem längre2009-05-03 19:38
Antal inlägg: 2032

guldallergi
Har du guldallergi, eller känner någon som har?
Jag misstänker att jag har, ska få ett test. Får eksem av förlovningsringen, trodde jag var varm och ringen för trång, men när jag testade med en silvering fick jag inte eksem... Har hört att man kan byta ut rödguld mot vitguld och på så vis slippa allergin. Nån som har gjort det?

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-03 19:48
Antal inlägg: 1289

En googling på "Guldallergi" och "Guldeksem" genererade faktiskt en hel del. Check it out.

katalias - Ej medlem längre2009-05-03 19:48

Gjort. Men nu ville jag höra med folk som har egna erfarenheter.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-03 19:51
Antal inlägg: 1289

Okidoki, vill bara poängtera att min tanke inte var att verka odräglig - utan det var just det, att det fanns så många artiklar om folk som drabbats.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-03 19:59
Antal inlägg: 3069

Vad synd jag tycker om dig! guld som är en så vacker och trevlig metall.
Trots ett antal år inom guldbraschen så har jag aldrig hört om "guldallergi" i andra fall än då det förekommer nickel i legeringen, jag har dock ganska nyligen hört om "silverallergi" då en bekants tjej har problem med silver.
Jag förutsätter att din ring är stämplad med 18 k, eller "750" som är detsamma, samt en kattfotsstämpel? jag förutsätter i princip också att den håller 18 k (om kattfotsstämplad så är den testad) men ett test kanske skulle vara på sin plats.
Vart har du köpt den? en gulguldslegering ska egentligen inte innehålla andra legeringsmetaller än koppar och silver, den kan det men bör inte.
Är du osäker på ringen och vad stämplarna i den säger så kan du skriva ner dem här så ska jag göra en koll på dem och berätta vad de står för.

katalias - Ej medlem längre2009-05-03 20:06

Tack, Risotto, men guldet är det inget fel på. Köpt hos guldsmed, har alla stämplar den ska ha. Det är alltså inte nickel jag är allergisk mot. Trodde inte det var allergi över huvud taget, tills jag hörde talas om guldallergi. Tydligen är det inte heller så vanligt med eksem vid kontakt utan guldet kan ge eksem på andra ställen, vanligt i handflator.

Nå, vi får väl se om det är det jag har. Mest intresserad är jag att få veta om vitguld verkligen funkar bättre.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-03 20:16

Är det guld du är allergisk emot så hjälper det inte med vitguld därför att guldhalten är densamma som i gulguld 18 k dvs. 750/1000, därav vissa stämplar som säger 750.
Jag tycker att du ska få ringen testad för sin halt av guld hos någon annan än den som har gjort den tillsåvida det inte är en kattfotsstämpel i den.
Smeden som har gjort den kan garantera halten genom att slå i sin tillverkarstämpel och på så vis slippa skicka den till provningsanstalten.
Att testa den är enkelt, man gör ett strykprov på en sten och sen testar man olika styrkor på syra, borde vara kungsvatten, för att se vid vilken koncentration som provet försvinner.
Det kan också vara att du är känslig för koppar eller silver.....man vet inte som sagt men jag tycker att du ska testa möjligheterna.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-03 20:17

18 k står för 18/24 föresten.

katalias - Ej medlem längre2009-05-03 20:19

Ja, jag kan ju be läkaren att testa mig för andra metaller än guld... Ska göra sånt där lapptest och då finns det säkert plats för att kolla mer.

pennyjenny2009-05-03 20:21
Antal inlägg: 528

vad är ett lapptest?

ANDERStG2009-05-03 20:23
Antal inlägg: 7560

Test av evenetuell sameallergi.

kingcom2009-05-03 20:24
Antal inlägg: 174

hoho anders ;9

katalias - Ej medlem längre2009-05-03 20:39

pennyjenny, vanligt allergitest där läkaren lägger olika ämnen under huden på dig och sedan kan man se om man reagerar.

mrperfect2009-05-03 21:31
Antal inlägg: 11437

Min mor hade guldallergi då hon var ung och då gick det bra med vitt guld, nuförtiden har hon sällan smycken men nu klarar hon ocks å vanligt guld.

pennyjenny2009-05-03 21:35
Antal inlägg: 528

som pricktest då alltså.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-03 21:39

mrP. i så fall gissar jag på att hon har varit allergisk mot legeringsmetallerna, i vitguld så är koppar och silver utbytt mot rhodium (tror jag att det är, lite oljig om fingrarna och vill inte ta i den dyra guldsmedsboken) som är en metall i platinagruppen.
Vitgulds enda funktion är att ersätta platina som smyckesmetall då den i slutet på 1800-talet blev svåråtkomlig samt att den är betydligt knepigare att jobba i än guld.

Ps. du ska se min nya kniv som jag har jobbat fram den senaste tiden, ett riktigt smycke är det :) ds.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?