Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 20 085 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kissed - Ej medlem längre | 2009-05-03 23:07 | |
![]() | Kattägare, kostsamt? Har planer på att skaffa en katt. Kan någon berätta lite vad man ska tänka på och vad det kan kosta på ett ungefär. Ska man ha försäkring? Ska de ha några särskilda sprutor? Är det bäst med hona eller hane? Katten kommer att bli en innekatt. | |
Sotfinger | 2009-05-03 23:17 | |
![]() | Välj en ras som passar som innekatt! Jag vet inte vilka det är, men jag vet att det blir väldigt jobbigt både för katten och ägaren om det blir fel. | |
annwid | 2009-05-03 23:18 | |
![]() | Det viktigaste att tänka på inför att skaffa katt är att de lever 15-20år om inget oförutsätt händer, två katter jag har haft dog vid åldrarna 18 och 21 år. Så det är lång tid framöver, är man 25 när man skaffar en katt så kan man mycket väl vara 45 innan den dör, och ens liv kan hinna ändras många gånger på den tiden. Jag föredrar honkatter, lite smartare och lite smidigare (och mindre) helt enkelt, men det är en smaksak förstås. En innekatt behöver inte så mycket sprutor om den inte ska ställas ut eller träffar andra katter. Att ha katt behöver inte vara så dyrt men visst kostar det ju, och en innekatt kostar ofta mer än en utekatt då det går mer kattsand och fler leksaker o.sv. Men hur mycket det kostar beror ju på hur mycket man vill lägga. En bondkatt kan du få gratis, en raskatt kan kosta många tusen kronor. Det finns dyr och billig kattmat och kattsand. Leksaker kan man göra själv eller köpa både billigt och dyrt. Sen vet man ju inte vad katten(ungen) kan sätta sönder förstås... | |
Mirr | 2009-05-03 23:19 | |
![]() | Försäkring ja! | |
uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-05-03 23:22 | |
![]() | Tjeeena kysst. Jag tror man bör vaccinera mot kattpest och kattsnuva. Försäkring är ofta ngt man svär över när räkningarna ska betalas, men som hyllas den dagen man måste gå till farbror djurdoktorn, och sådana käkar stora högar med riksdaler. Hanar skvätter nog lite här och där när de blir könsmogna och honkatter sjunger jättefint - särskilt om nätterna :) | |
le-lou | 2009-05-03 23:26 | |
![]() | Skulle också rek. en annan sort är "bondkatt" om du planerat att ha den som innekatt. | |
kissed - Ej medlem längre | 2009-05-03 23:29 | |
![]() | Varför skulle det inte funka med en bondkatt att ha den som innekatt? Hör flera som har det så. Försäkring har jag förstått att man borde ha. Kanske bättre att ha en hankatt då som man kan kastrera så slipper man skvättandet? | |
annwid | 2009-05-03 23:30 | |
![]() | En innekatt som inte ska avlas på bör helt klart kastreras, annars blir man tokig på kattskrik och revirmarkering. Försäkring är väl bra om något händer, men katter (utom vissa raskatter) är ofta väldigt friska av sig, framför allt jämfört med hundar så. Mina utekatter (oförsäkrade) har aldrig drabbats av något som krävt stora ingrepp och kostat mycket pengar, men man vet ju aldrig i förväg förstås. | |
Lättlurad - Ej medlem längre | 2009-05-03 23:30 | |
![]() | Har haft både honor och hanar (bondkatter) och skillnaden är minimal, anser jag, förutom kostnaden för kastrering. P-piller är inte bra har jag erfarit - min katt fick juvertumörer av dem och det var inte kul :( Vaccinering rekommenderas även för innekatter. Mina har inte varit/är inte försäkrade men det är väl en smaksak. Katter har en tendens att vara väldigt friska, speciellt om de inte är utekatter. Mina nuvarande är 5 (utekatt när vädret passar) och 9 år (utekatt om det finns någon att slåss med, annars bara inne) gamla och har bara haft med veterinär att göra vid kastrering och vaccination. Bra (förhållandevis billigt, drygt och inte så illaluktande och läskigt) mat är t ex Iams, Royal Canin och Hills. Bästa kattsanden enligt mina kissar är Pussis. | |
annwid | 2009-05-03 23:33 | |
![]() | Klart du kan ha en bondkatt som innekatt, men en bondkatt är ju ingen egen ras precis, dess egenskaper och temperament är mycket svårare att förutse än en raskatts. Jag har bara haft och har bondkatter och en del vill nästan aldrig gå ut medans andra mått direkt dåligt om de inte fått komma och gå som de ville. | |
run-marie | 2009-05-03 23:36 | |
![]() | Hej Kissed, har haft bondkatter så gott som hela mitt liv, iaf vuxna. Har alltid haft hankatter med undantag för 1 gång. Jag gillar hankatter, men det är som sagt valfritt. Bort du i lägenhet är det inget problem med att ha innekatt, annars kan det vara svårt för bara man öppnar dörren så är det en utekatt helt plötsligt. :) Vår förra familjekatt blev drygt 20 år, åt det mesta, gick på låda när han inte var ute. Vår nuvarande Ludde är snart 2 år och har blivit lite bortskämd, älskat kött och strömmingsfilé, men äter också Whiskas kattmat och olika torrfoder. Skulle alltid rekommendera att vaccinera mot kattpest, en av mina små kattungar dog för många år sen för att jag hade varit på Lillskansen och klappat en kattunge och bar med mig smittan hem. Det finns ju kattsand och mat på både Willys, ICA och Coop och det behöver inte bli så dyrt (det är värt priset!). En innekatt tror jag inte behöver försäkras, farorna är ju inte många inomhus. Om du ska försäkra så jämför priserna. En seriös kattförsäljare tar minst 300,- för en bondkatt för att försäkra sig om att katten inte bara ska vara nåt tillfälligt nöje utan man verkligen vill ha en katt. | |
pion ekrot | 2009-05-03 23:39 | |
![]() | Om du köper katt via katthem brukar de ha fixat med kastrering, vaccination och sånt redan. Plus att du gör en himlans god gärning. Speciellt funkar det ju bra om man inte bryr som om att skaffa en speciell ras. Det finns även kattungar på katthem. | |
kissed - Ej medlem längre | 2009-05-03 23:41 | |
![]() | Där sa du något pion. Det ska jag kolla upp. Vore ju bra att komma undan den utgiften:-) | |
ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-03 23:50 | |
![]() | Jag har 3 bondkatter ohc två av dom är innekatter och jag kan nog säga att de två inte lider speciellt mycket av´att vara just innekatter!! Håller med pion, ta en från ett katthem.. Visst kostar det kanske 500-700 men då är katten "resklar" alltså avmaskad, vaccinerad, kastrerad/steriliserad och öronmärkt!! lycka till!! | |
tilltrasslad | 2009-05-03 23:57 | |
![]() | Ja, att köpa från katthem är en väldigt bra sak. Det finns alltför många oseriösa folk på blocket som säljer sina obesiktigade och ovaccinerade kattungar för "en krona per tass"... =/ Men men... Till saken. Jag har två katter och de går på ungefär 600:-/mån om man inte räknar med försäkringen. Mat och sand alltså. De äter Hill's torrfoder och jag använder EverClean kattsand. Dock är EverClean väldigt dåligt för miljön då det inte går att återanvända eller förbränna. =( | |
le-lou | 2009-05-04 00:13 | |
![]() | Vi använder Pussi Compakt som är ett prisvärt kattsand, nääästan lika bra som Everclean men både billigare och bättre för miljön. Luktar lite mer men inte så det kompenserar det högre priset för Everclean. Vad gäller bondkatter så kanske det bara är jag...., men när jag haft raskatter eller blandningar så har jag tyckt att de katterna varit så mycket lugnare i temperamentet, och mycket mer nöjda med att vara inne än bondkatter. Bondkatter har en del kompisar, och deras få, som är innekatter, jamar och vill ut. Dessutom slår jag ett slag för hannar. Trevligare individer oftast (inte hugget i sten men men). | |
Giddy | 2009-05-04 00:29 | |
![]() | Jag har två katter (en hona och en hane) som är köpta från Sundsvalls djurhem. Djurhemmet betalade både kastrering, öronmärkning och vaccination. I år ska dom vaccineras igen eftersom dom var kattungar förra året, men sen tror jag dom bara behöver vaccineras varannat år när dom är innekatter. Dom äter torrfoder från djuraffär (Hills eller Royal Canin). Kostar en del när man köper det, men räcker VÄLDIGT länge! Använder kattsanden Tidy Cats som är den bästa kattsand som jag använt! (har haft katt senaste 20 åren). Den är bättre än Ever clean. Luktar inte, klumpar superbra o dammar inte. Dom är självklart försäkrade. Sen är de inte så mkt andra kostnader, än våtfoder, leksaker, klätterställning, kojor o sånt som vi skämmer bort dom med. ;-) | |
Rubicon | 2009-05-04 00:43 | |
![]() | Satt och funderade på det alldeles nyss faktiskt. Har två ljuvliga semilånghåriga huskatter som kallas Apan å Kakan till vardags. allt är cirkapriser för 2 katter. Agria basförsäkring: 142:-/mån sand: blandar everclean och Pussi compact max 280:- /mån mat: Hills helfoder: 200:-/mån (1 10kilosäck kostar 600:- om jag inte minns fel.) Ger dem lite blötmat som "godis". kanske 80-100:-/mån Sen är det en löpande förbrukning av fjädervippor och batterier till laserpekare. ;) Alltså ca 700:- per månad för båda två. Sen kostar ju de första grejorna en del samt engångskostnader som kastrering,golvtilltakklö sträd,innätning av ev balkong etc. Men kan man verkligen sätta ett pris på all kärlek man får utav de små pälsmupparna? *ler* Ett bra ställe att söka på i arkivet och hänga på är www.kattforum.se (ligger dock nere precis för stunden) Där är vi bra på att stöta och blöta folks spännande skrönor och myter ang innekatter/utekatt samt huskatt/raskatt och andra roliga fördomar folk har. ;) | |
kermis | 2009-05-04 00:50 | |
![]() | Vill bara inflika att le-lous uppfattning om huskatter (katter som inte är raskatter, är huskatter) inte stämmer särskilt bra med verkligheten. Det finns massor av huskatter som funkar fint som innekatter. Jag har tre och alla trivs inne. En av dem (som kom till mig efter att ha levt som hemlösing i minst två veckor) skulle nog gilla att gå ut också, men han "klagar" inte. En annan fördel, förutom de som nämnts, med att gå till ett katthem och titta ut en katt där är ju att personalen vet vilka som passar inne och vilka som vill vara utekatter. | |
le-lou | 2009-05-04 00:52 | |
![]() | kermis - undantag hör till. Bara för att dina huskatter gillar att vara inomhus så betyder det väl inte att det är så verkligheten ser ut? Liksom tvärtom, att ALLA bondkatter vill gå ut? Jag skrev bara att det är min uppfattning som jag bildat av min erfarenhet och mina kompisars som också har och har haft katter. | |