Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 20:58 | |
![]() | En idé Jag har en teori: Efterssom att den logiska delen i hjärnan ligger i vänstra hjärnhalvan, så borde det enligt mig vara så att folk, som ex mig själv ( som har kämpat med matten genom livet) tänker mer med den högra hjärnhalvan. dvs den halvan som innefattar: känslor, bilder, musik osv. Jag har genom åren gått från att vara vänsterhänt till ambidexter genom att använda högerhanden ibland när jag skriver, har alltid gjort det mesta med höder men skrivit med vänster. På nåt udda sätt har jag lyckats komma på ett sätt att lära mig matte genom att använda mig av båda hjärnhalvorna när jag räknar eller löser logiska problem. Jag ser nämligen talen och problemen i bilder eller som att jag sjäv är med i de logiska problemen. Jag byter helt enkelt ut talen till något annat som ex valuta och ställer upp en scenario i fantasin som jag kan koppla ihop med talet i boken. Samma sak gäller logiska lösningar, jag ser själva frågan framför mig som att jag är där och då klarnar bilden upp lättare och vips så har jag löst problemet. Kanske är det man borde göra med barn som har problem med matte, lära dom att tänka i en annan bana genom att träna upp den mindre dominanta halvan + att de får ha den dominanta halvan som " vägledare" för den svaga. Vad tror ni om detta? | |
| Pseudonymf | 2009-05-04 21:02 | |
![]() | Mitt examensarbete med sagor som ett pedagogiskt verktyg inom matematik är nog inte helt skrivet i onödan då, med andra ord. | |
| Järnröret | 2009-05-04 21:04 | |
![]() | Haha jo det tror jag nog att det är Pseudo | |
| Brasved - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:09 | |
![]() | Tror det är väldigt olika från människa till människa. Vissa föredrar nog att bara se siffrorna samtidigt som andra vill ha en mer ingående syn i frågan. Tycker att det är en bra ide för de som söker en ny väg att lära sig matte, själv stannar jag nog hellre vid siffror ;) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:09 | |
![]() | Men järnröret... tycker psuedonumf gör helt rätt! Låter som en utmärkt ide. | |
| Kerobla | 2009-05-04 21:23 | |
![]() | Hur skulle denna träning gå till. Börja skriva med fel hand? Jag använder händerna på samma sätt som dig mollee, men jag är riktigt bra på matte och logik. Sagor som hjälpmedel tror jag mer har med minnesträning att göra. | |
| Pseudonymf | 2009-05-04 21:27 | |
![]() | Äsch, järnröret, fick du inte sagor lästa för dig när du var liten? Lärde du dig inget genom fantasi och kreativitet? ;) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:42 | |
![]() | Kerobla: Nej, att träna upp den andra hjärnhalvan kan man göra på många sätt, inte bara skriva med "fel hand" Man måste helt enkelt tänka i andra banor och anpassa sig. Jag har alltid varit bra på problemlösning, men inte i matte. Tycker alltid att bokstäverna flyter omkring och jag blir yr. Undrar om det var detta Einstein menade med. "logik tar dig från A till B- fantasin kan ta dig hur långt som helst". Att om båda halvorna är i symbios kan man åstakomma mycket. Jag har svårt för att uttrycka mig, Men ta denna uppgift Vid en pool finns ett antal likadana solparasoller med röda, gula och lila ränder. Hur många ränder har ett sådant solparasoll? 2/13 av ränderna är lila och det finns tre gånger fler röda än lila ränder. De återstående ränderna är gula. Varje parasoll har 2 lila ränder, 5 gula ränder och 20 procent fler röda än gula ränder. Tillräcklig information för lösningen erhålles A. i (1) men ej i (2) B. i (2) men ej i (1) C. i (1) tillsammans med (2) D. i (1) och (2) var för sig E. ej genom de båda påståendena I denna uppgift så ser jag parasollerna framför mig. Jag ser färgerna, formen och ränderna i huvudet. Jag kan tom låtsas att jag faktiskt sitter där vid polen och dagdrömmer och räknar ränderna. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:43 | |
![]() | Detta gör det enklare för mig att räkna ut antal procent och delar. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:46 | |
![]() | Eh, ok... Men HUR gör dessa bilder det enklare för dig att lösa problemet? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:48 | |
![]() | Vet inte... bara är så SP. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:49 | |
![]() | Är rätt visuell av mig. Kan bero på det. | |
| Dyslekso | 2009-05-04 21:52 | |
![]() | Du förstår ju uppenbarligen vad procent är för något också. Tror det kan vara svårt för många dyskalkylister. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:56 | |
![]() | Hört talas om Howard Gardner? hans teori om de åtta intelligenserna tycker jag är fulltäckande för att ta tillvara på fokuseringen gällande varje individs personliga bästa metod för inlärning. Jag känner igen beskrivningen av att tänka i bilder, gör det själv men jag använder det i första hand för att komma ihåg saker och att jämföra en färsk situation med en gammal. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 21:57 | |
![]() | Är du sarkastsik nu dyslekso? | |
| Dyslekso | 2009-05-04 21:59 | |
![]() | Va, nej? Så tror jag det är faktiskt. | |
| micro113 | 2009-05-04 22:02 | |
![]() | Jag tror nog Dys är helt uppriktig. Min dotter är dyskalkylektiker, och problemet där är just grundförståelsen -- eftersom matematiken aldrig lagras i långtidsminnet. Dvs det spelar ingen roll om hon tänker i bilder - vilket hon gör - eller inte, eftersom hon inte vet vad hon skall leta efter i bilden. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 22:03 | |
![]() | vadå? att dyskalkylister inte vet vad procent är? :D Menar du själva begreppet, innebörden el hur man räknar ut procent? | |
| Dyslekso | 2009-05-04 22:08 | |
![]() | Hur man räknar ut det och till viss del också då innebörden. Att förstå att 2/5 = 40 % kan nog vara väldigt abstrakt för de med matematiksvårigheter. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-04 22:11 | |
![]() | jo, sant. | |