Spelrum
Giraffen | 16 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 31 |
Mobilspel
Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ordfröken | 2009-05-06 09:40 | |
![]() | Tics (ofrivilliga ryckningar/ljud/rörelser) Hej alla! Undrar om det finns nån här som har erfarenhet av detta som kallas tics (dvs ofrivilliga rörelser,ryckningar eller ljud)? Är speciellt intresserad av om det nån som har barn med dessa symptom.Hur gör era barn?Hur började det?I vilken ålder började det?Finns det något man kan göra åt detta? Har en dotter på 8 år som i december började först med att göra hårda blinkningar med ögonen. Hon drog hårt ihop ögonen flera ggr efter varandra. Sedan så har det varit perioder då det inte varit några tics alls.Har varit några småryck ibland och lugnt ibland.Men nu har det blivit jättemycket.Suck.... Nu tar hon i och rycker med magen så hela hon hoppar till.Hon liksom drar in magen fort o hårt så hon rycker till.Hon försöker andas lugnt då detta händer så det ska lugna sig.Men det är sååå jobbigt tycker hon.Hon får även ont i magen när hon gör detta. Är orolig över detta och orolig över att hon ska bli retad i skolan för detta.En del barn har frågat varför hon gör så.Hon har förklarat att det bara blir så och de barnen verkar ha nöjt sig med det svaret (men man vet ju aldrig om nån börjar reta henne). Kan tillägga att hennes pappa har lite sådana småtics för sig också men inte alls så som dottern gör nu. Hoppas ni orkade läsa igenom allt detta.Tacksam för alla seriösa ord ang detta. Mvh ordfröken | |
demokratisk - Ej medlem längre | 2009-05-06 09:42 | |
![]() | Kan det va stress månne? Prova med regelbunden taktilmassage. | |
ordfröken | 2009-05-06 09:43 | |
![]() | Taktilmassage? Nån speciell massage det eller? | |
ANDERStG | 2009-05-06 09:45 | |
![]() | Jag hade några småtics som barn, det gick över. | |
ordfröken | 2009-05-06 09:46 | |
![]() | Kan tillägga också att hon har väldigt lätt för sig i skolan och älskar att gå till skolan (hon vill knappt ha ledigt ibland) så det kan inte bero på att det är jobbigt där eller så. Även här hemma så är det inga problem i familjen eller så.Utan här är allt lugnt o fint.Inga bråk eller andra problem mao.Hon är en älskad liten tjej som har det bra på alla sätt o vis. :) | |
ordfröken | 2009-05-06 09:49 | |
![]() | Ok vad bra Anders. :) Har läst att det oftast går över men man vet ju aldrig.Finns ju nåt som heter Tourettes också och vad jag förstår efter att ha googlat så ska man då ha både rörliga tics och verbala tics för att et ev ska vara Tourettes. Min dotter har inga ljud för sig dock. | |
demokratisk - Ej medlem längre | 2009-05-06 09:50 | |
![]() | Ja, det är en form av energimassage som gynnar den mjukare och intimare sidan hos människan. | |
ordfröken | 2009-05-06 09:51 | |
![]() | Ok, tack demokratisk.Ska googla på det också. :) | |
sally93 - Ej medlem längre | 2009-05-06 09:57 | |
![]() | Två av mina barn hade tics under några år i tonåren och det var oroväckande, eftersom jag tyckte det tilltog. Det försvann av sig själv sedan. Har förstått att det inte är ovanligt med tics hos barn, utan att det behöver vara tourettes. En del kanske har så små tics att man inte lägger märke till det medan andra har lite mer rejäla som syns. Om du är jätteorolig så låt undersöka dottern. Kanske finns hjälp att få om det är mycket besvärande. | |
ordfröken | 2009-05-06 10:02 | |
![]() | Tack sally! Jo, det känns oroligt då det som sagt ökat nu det senaste tiden. Vår större dotter har också haft en del tics för sig men inte så som minsta tjejen.Och stora tjejens småtics har inte märkts till på länge,länge nu. | |
sally93 - Ej medlem längre | 2009-05-06 10:11 | |
![]() | Ps. Försök att inte göra för stor affär av det, för det är inte omöjligt att ticsen blir kraftigare just för att barnet försöker stå emot. Min son gjorde grimaser. Ungefär som man fått något i ögat o spärrar upp ögonen och öppnar munnen samtidigt. Det var ju inte så roligt när alla barnen stod i aulan framme på scen och skulle vara allvarliga. Och mitt i klungan stod mitt barn o grimaserade, *s Men kompisarna tog det bra. Visst skrattade dom ibland. Men det är ok att skratta om man inte gör det av elakhet;-) | |
ordfröken | 2009-05-06 10:15 | |
![]() | Ok tack igen sally. :) Vi försöker att ta det lite lugnt med det men hon tycker det är jobbigt själv.Och så får hon ont i magen när hon gör dessa ryck. | |
dragabol | 2009-05-06 10:17 | |
![]() | En av mina pojkar har Tourette men för att få diagnos krävs utredning. Det började i skolåldern och det som nu blir värre vid stress och oro. Det blev bättre för honom med självkännedom och han kan ibland lägga band på ticsen men ibland inte. Jag minns att när han var mindre kunde det kännas som att ha en orkester med sig, han har alltid haft ljud för sig ihop med en massa rörelser men nu även om det är så så har vi nog alla vant oss, min minsting låter också men vi gör inte så stor affär av det. Av fem pojkar har tre diagnos.. de har adhd också - inte ovanligt med flera neuropsykriatiska besvär ihop. Kolla information på Attention. Vill du veta mer så skriv PM. | |
ordfröken | 2009-05-06 10:22 | |
![]() | Tack dragabol!! Vill gärna veta mer så PM kommer. :) | |
sally93 - Ej medlem längre | 2009-05-06 10:23 | |
![]() | Ja, stackars lilla tjej! Och är det något man kan få ont i magen själv av så är det ju när man ser sina barn lida. Speciellt när man inte vet utgången. Hur det skall bli framöver. Pappan kanske också hade kraftigare tics som barn? Som minskade? Jag skulle nog tipsa om att gå till barnläkare med dottern för o kolla upp det lite? Det var några år sedan mina barn tonåringar. Dom är mellan 24 o 30 år nu. Kanske har hänt något på fronten? | |
ordfröken | 2009-05-06 10:26 | |
![]() | Man får verkligen ont i magen själv av detta! Hon är ju världens goaste o snällaste så det känns inget bra att det ska vara så här. Kanske bäst att kolla upp med en doktor o få höra vad de säger där. | |
ordfröken | 2009-05-06 10:28 | |
![]() | Just det ja glömde ju sally: Vet inte riktigt hur det var med pappan när han var liten faktiskt men ska kolla det ikväll om han kommer ihåg något om det. | |
sally93 - Ej medlem längre | 2009-05-06 10:28 | |
![]() | Det tycker jag. Och som sagt. Det allra troligaste är att det går över. Lycka till;-) | |
sally93 - Ej medlem längre | 2009-05-06 10:29 | |
![]() | Ja. Eller hans föräldrar kanske kommer ihåg, om dom finns kvar o kan berätta. | |
ordfröken | 2009-05-06 10:31 | |
![]() | Tänkte också på o kolla med svärföräldrarna. :) Tack för alla svar hittills!! | |