Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 754

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mysteriet - Ej medlem längre2009-05-14 13:54
Antal inlägg: 132

Filter i Betapet.
Jag efterlyser ett filter, som gör att man kan undvika vissa typer av spelare.
Till exempel de som startar nya konton. Folk som har en rating på 1500, men bara spelet fem-sex matcher.

Och dessutom vore det skönt med en funktion där man kunde undvika dessa spelare, och andra efter behag, med en enkel knapptryckning.
Ungefär som på vissa spel på Xbox Live

Maskulinist2009-05-14 13:59
Antal inlägg: 536

Drömma går ju. Hur ska filtret rensa bort nystartade konton? Efter IP?

Hur funkar förresten det där LIVE-filtret? Kan man sila bort noobs och haxxors med det? Har aldrig upptäckt någon sådan funktion.

Mysteriet - Ej medlem längre2009-05-14 14:02

Det bör ju inte vara så svårt.
På NHL 09 går det till exempel att välja Avoid this player, så kommer man aldrig att spela mot honom eller henne igen.

Det där med antalet spelade matcher kanske blir svårt, men å andra sidan slipper man spela mot personen i fråga igen med Undvik-knappen.

kameltå2009-05-14 14:05
Antal inlägg: 33

jag spelar för att det är kul inte för att få högre ranking, kvittar för mig om det kommer in en som 700 eller en som har 3000.

Q-tile - Ej medlem längre2009-05-14 14:19
Antal inlägg: 1319

Om man är duktig från allra första början att man kommer upp i 1500 på ett fåtal matcher hjälper ju en rensning mot "nykonton" föga.
(Det finns kanske de som pluggar innan de börjar spela, låt vara att de sannolikt är i minoritet.)

Fast kärnfrågan kanske rör ett scenario likt "att spela med någon som är avsevärt bättre än sin rating" och då funkar det ju lika bra oavsett om det faktiskt är en helt färsk spelare eller inte.

Maskulinist2009-05-14 14:27
Antal inlägg: 536

Äh, man måste kunna ta lite pisk då och då. Och möter du någon du inte vill spela mot igen är det ju bara att göra en mental avoid-notering.

Q-tile - Ej medlem längre2009-05-14 14:34
Antal inlägg: 1319

Maskulinist: Jo, det var lite det jag menade, fast inte direkt sade, utan mest bara antydde hur omöjligt det kan vara att särskilja.

vulcan2009-05-14 14:39
Antal inlägg: 7666

Rent tekniskt går det naturligtvis att skapa såna filter givet olika egenskaper hos kontot, t ex kombinationen av antal spelade matcher och rating. Eller kanske helt enkelt kontots startdatum. Förstås också fullt möjligt att spara små noteringar om att man inte vill spela mot folk. Om det är bra är väl en annan fråga. Personligen tycker jag inte att man ska prioritera utvecklingstid på såna här "negativa" funktioner, utan lägga den på grejer som tillför ett positivt mervärde, ex.vis möjlighet att spela med "utmaning" (motspelaren väljer om ett ord ska godkännas eller inte)

Yids Army - Ej medlem längre2009-05-14 14:40
Antal inlägg: 38

Håller fullständigt med Hur många gånger har man inte svurit högt när dessa "pajaser" kliver in och förnedrar en stackars ovetande.

Anekdot - Ej medlem längre2009-05-14 14:40
Antal inlägg: 4

Det är ju inte alla med nystartade konton som tycker det är så himla kul själva att mötas på lite osportsliga grunder. Ett konto kan ju t ex vara nystartat p g a att det tidigare är borttaget och då m-å-s-t-e man ju spela på lite sneda grunder. Så vad som i så fall vore smartare vore om man - när man startade ett nytt konto - kunde välja startrating (t ex 1000 el 2000).

Visst, det kan missbrukas av spelare som vill ha högre rating, men verkligheten lär komma bryskt ikapp dem i så fall.

vulcan2009-05-14 14:51
Antal inlägg: 7666

Nu kan det ju faktiskt finnas goda anledningar till att duktiga spelare reggar nytt konto. Jag träffade t ex en gammal scrabblekompis i tisdags som inte har spelat på flera år pga barnafödande och diverse annat . Nu vill hon komma igång igen. Hon är förstås ringrostig, men tillhörde sverigeeliten när hon spelade och är många klasser bättre än en vanlig person som reggar nytt konto. Klart att det "kostar" i rating för många att möta en sån spelare, men samtidigt är ju en av skälen till att vi har ratingen att den ska spegla folks verkliga spelstyrka relativt andra spelare. En sån person är ohyggligt felratad vid grundregistreringen (hon håller säkert även nu en klass på 3000 eller mer) och då är det meningen att andra spelare ska "släppa till" av sin rating för att det ska jämnas ut.

Sen vill jag också påpeka att etiketter som "pajas" och liknande inte speglar sajtens syn. Det är inte förbjudet att avregistrera och/eller registrera nya konton av vilket skäl det än må vara.

oeronbarn - Ej medlem längre2009-05-14 15:47
Antal inlägg: 2288

det är en fin idé att kunna starta på t ex 2000 istället för att inte stjäla för mycket rate oförtjänt, men det skulle nog leda till en faslig ratinginflation eftersom det stora flertalet av alla som skapar nya konton antagligen skulle välja det alternativet även om de senare skulle dala som stenar. det skulle på så sätt komma in betydligt mycket mer ratingpoäng i systemet som tids nog skulle diffundera upp mot toppen.

oeronbarn - Ej medlem längre2009-05-14 15:47
Antal inlägg: 2288

sen om det spelar nån roll kan ju iofs diskuteras

Anekdot - Ej medlem längre2009-05-14 16:25
Antal inlägg: 4

fast öron, då får du ju betänka att vederbörande ryckt ut minst motsvarande mängd rating (dvs genom att ta bort ett konto med hög rating), så det blir nog ett nollsummespel ;)

Och sen blir ju plötsligt problematiken den omvända, ALLA vill lira mot nyöppnade konton med 2000 i rating xD

Hmm, nåja, egentligen tycker jag väl att det är strunt samma. Man rasar 60-70 på en match och känner sig lite lurad, men man "dallrar" snabbt in igen ungefär där man hör hemma. Efter sisådär 10000 matcher har jag börjat inse att jag inte är bättre, helt enkelt...

mrperfect2009-05-14 17:15
Antal inlägg: 11437

jag har kämpat som et tsvin för att komma över 2000, jag har aldrig haft mer än 1900 på grund av att plötsligt möter man någon som splar som en fantom.....och tappar 50 i rating.................de t är inte kul

ANDERStG2009-05-14 17:17
Antal inlägg: 7560

mrperfect: Om du låg på nivån som kan hålla sig konstant ovanför 2000 skulle du snabbt återvända dit.

trashone - Ej medlem längre2009-05-14 17:18
Antal inlägg: 18678

Ibland är man inte bättre än vad rank visar.

Göllefjön2009-05-14 17:32
Antal inlägg: 203

trashone, där sa du ett sanningens ord.

varför ta ut sin frustration över dålig ranking på andra? om man nu tycker att man förtjänar högre rank kan man väl spela mot de som ligger runt 2000, vinner man mot dem får man ju större påslag på ranken än om man vinner mot en med 1500. och vinner man inte kanske man inte förtjänar en hög ranking.

Radagast2009-05-14 18:24
Antal inlägg: 782

För att undvika att nya spelare med helt fel rating påverkar andras rating så skulle ratingförändringen för de som de spelar mot kunna vara beroende av antalet spelade matcher. Efter säg 100 matcher skulle hela förändringen gälla, innan dess en ökande andel.

Jag har iofs inte tyckt att det stört speciellt mycket att nya spelare har fel rating i början. -100 i ratingförändring ibland får man ta, det är karaktärsdanande... :)

Mysteriet - Ej medlem längre2009-05-14 22:08

Självklart kan jag ta en förlust. Det är inte det mitt inlägg handlade om.
Jag blir helt enkelt irriterad när jag förlorar över 100 i rating på grund av att motståndaren har startat nytt konto för att snabbt få upp sin rating.
Normalt slår jag en motståndare som har runt 1500 med 200 poäng.
Men om jag i stället spelar jämnt, eller till och med förlorar, mot personen så kan jag förlora 100 på grund av att han eller hon har spelat få matcher och har sämre rating.
Det känns rätt bittert.

Det är för mig helt likgiltigt om någon tycker att jag är löjlig för att "det bara är ett spel".
Det måste för övrigt vara tidernas sämsta och mest lättköpta motargument.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?