Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -BAUDI - Ej medlem längre | 2009-05-14 23:37 | |
![]() | mobiltelefoner till barn? hur tidigt i ålder tycker ni att man ska få mobiltelefon? någon med barn: Har ert barn mobiltelefon, hur gammal var han/hon när han/hon fick mobiltelefon? vad tycker ni? | |
| Lillot | 2009-05-14 23:51 | |
![]() | Det är väl något som man inom varje familj vet bäst. Vår dotter fick en av våra gamla mobiltelefoner när hon var sex år, inte för att hon på något vis behövde en telefon men vi hade vid ett svagt ögonblick lovat henne en egen kamera när vi skulle på semester. Vi insåg då att billigaste kameran var att ge henne den gamla telefonen. Hon har dock använt den vissa gånger då vi varit bortresta då hon skickat och tagit emot SMS från mormor och morfar t ex. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-05-15 00:02 | |
![]() | Allt handlar om mognad. Vilket är en bedömningsfråga. Det viktigaste är nog att barnet kan hantera kamerafunktionen. | |
| emmylicious | 2009-05-15 00:05 | |
![]() | Andra åsikter i ämnet (menar inte att denna tråd ska stängas för det) www.betapet.se/forum...e= 0#413846 | |
| annwid | 2009-05-15 00:15 | |
![]() | Jag skulle nog fundera mera på att man inte vet hur strålningen från mobilerna påverkar hjärnan. Barns hjärnor är ju inte färdigutvecklade och påverkas därför mera än vuxnas. Även om man inte vet om, eller hur det kan vara farligt så skadar det ju inte att ta det säkra före det osäkra och begränsa mobilanvändandet hos barn. Men sen finns det ju förstås fördelar som att man kan nå barnen och tvärt om om de är ute tex. | |
| herr mussla | 2009-05-15 00:25 | |
![]() | det borde införas nån slags licens. kan du inte uppföra dig hysat utan att verbalmasturbera i 100 dB om din tråkiga vardag på spårvagnen ska du inte ha mobiltelefon. eventuellt kan de få börja tidigt om man drar in telefonerna tillfälligt under tonåren. | |
| ppi | 2009-05-15 00:29 | |
![]() | Min dotter är tre. Hon har ingen mobil.. förutom den leksaksvariant hon slemmade ned för två år sen. När behöver ett barn en mobil? Aldrig i hans/hennes ögon sett, ur föräldrarnas perspektiv: När barnet rör sig i områden/situationer man vill kunna kontakta barnet och tvärtom. | |
| Uffetjur | 2009-05-15 01:04 | |
![]() | min dotter fick en mobil när hon fyllde sex, på så vis kan hon hålla kontakt med mig och hennes mor, dessutom lär hon sig stava och läsa när hon skickar sms | |
| trashonetwo | 2009-05-15 01:05 | |
![]() | Mina tre ungar kan bara drömma om sånt onödigt och dyrt trams. Grönsakssoppa och marsch i säng är det som gäller i det här hemmet. | |
| Uffetjur | 2009-05-15 01:05 | |
![]() | trodde de levde på vatten och bröd | |
| trashonetwo | 2009-05-15 01:06 | |
![]() | Vi kokar soppa på en spik. Enkla vanor, med andra ord. | |
| Uffetjur | 2009-05-15 01:08 | |
![]() | skit i spiken - huset kan ju falla ihop | |
| nystan1 | 2009-05-15 05:47 | |
![]() | Tycker inte man behöver ha mobil på "heltid" förrän man är ganska stor, men det kan väl vara bra att ha då barnet ska iväg nånstans själv, ifall det händer något. | |
| miss_ia | 2009-05-15 07:39 | |
![]() | Jag tycker att en mobil är nödvändig när barnen börjar vara ute själva, alltså runt 10 års ålder. De kanske går själva fram och tillbaka från skolan, til lcoh från träningar och vänner. DÅ! | |
| micro113 | 2009-05-15 08:48 | |
![]() | Mina fem barn fick sina mobiler när de började skolan på annan ort. De var då tretton år. Så länge de gick skola här på hemorten så tyckte jag och maken inte att de hade något behov av mobil. Med tanke på strålningen ville vi att de väntade tills det fanns ett vettigt skäl för dem att ha telefon. Jag var dessutom så snål så istället för att bara ge dem telefoner har de fått vänta och få dem i julklapp. | |
| cissi72 | 2009-05-15 09:24 | |
![]() | Håller helt med dig micro! Vi vuxna har själva skapat oss behovet av att ständigt kunna nås och nå våra barn. Så länge de går i skolan iallafall 1-6 har de alltid vuxna runt sig som hjälper dem att höra av sig om de behöver. Dessutom tycker jag man ska kunna säga till ett barn från 6- års ålder att de talar om vart det går så att man kan söka dem där. Eller för den delen ta ansvar för att komma hem en viss tid, utan att behöva ringas efter... Strålningsfrågan är ett annat bekymmer... Nåja, min högst personliga åsikt. | |
| dragabol | 2009-05-15 09:32 | |
![]() | minstingen är 12, han har en som ligger i delar på rummet - tror han. Han har ingen koll på prylar så för honom var det för tidigt. På klassresan nu har de flesta telefoner med för kontaktens skull men han lär få vänta tills han kan hålla reda på var den är och att den inte befinner sig som i ett pussel. Han får väl röra på benen o ta sig dit jag är o hålla kontakt på stenåldersvis - genom att tala öga mot öga. I övrigt har han inga tider - han kommer hem i vettig tid om det inte är brudar på gång - där är han nog lite tidig.... | |
| Bolerria | 2009-05-15 09:39 | |
![]() | Undrar hur folk gjorde förr i tiden innan mobilen fanns? Hade man samma kontrollbehov av att veta var ungarna var? Eller var ungarna så uppfostrade att de fakiskt höll tiderna man kommit överens om? Jag fick min första mobilen när jag var 16 och den använda inte jag utan morsan använde den att ringa till... | |
| grusplan | 2009-05-15 10:00 | |
![]() | Köp ingen dyr mobil , lär barnen att inte vifta öppet med den , mobiler är ju tyvärr stöldbegärliga,barnen kan bli skadade om dom inte vill lämna ifrån sig mobilen till ev. tjuv.Annars är det bra enligt min mening att barnen alltid kan nå oss vuxna o tvärtom ifall det skulle vara nåt viktigt. | |
| ordfröken | 2009-05-15 10:02 | |
![]() | Båda mina tjejer fick sina mobiler när de fyllde 8. Största tjejen fick den av en släkting som hade fått en ny mobil någonstans och han behövde den inte själv så därför blev det så.Vi hade nog tänkt att vänta tills hon var ca 10 år annars. Sedan med tjej nr två så var det inte så mycket att orda om eftersom storasyster fick de vid 8 års ålder...... Mina tjejer ringer i princip aldrig i dem (och i så fall med öronsnäcka i).Är i princip bara till sms och så spelar de ju musik i dem. Känns väldigt bra dock att det går att nå dom om man behöver! =) | |