Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 800 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-05-15 22:20 | |
![]() | seriös medicinst fråga Kan ett hjärta brista av sorg? Vad är följden? Infarkt, flimmer...? | |
| Jesper M | 2009-05-15 22:29 | |
![]() | allting kan gå itu, ett hjärta kan gå i tusen bitar. sjunger björn afzelius, och han är smart tycker jag. men jag tror inte att ett hjärta bokstavligen kan brista av sorg. däremot är jag övertygad om att människan kan dö av sorg. | |
| pennyjenny | 2009-05-15 22:34 | |
![]() | Hmm.. Bra fråga. Får jag resonera fritt skulle jag svara ja på frågan om hjärtat kan brista av sorg. Jag menar då att det skulle vara någon annan kroppslig reaktion pga sorgen, typ stress eller nått sånt "litet" från början, som kan leda till det ena som leder till det andra. | |
| apbur | 2009-05-15 22:59 | |
![]() | Hjärtat kan inte brista av sorg i den bemärkelsen. Långvarig stress påverkar givetvis hälsan. Varför frågar du? Om du lider av kroppsliga symtom till följd av sorg och stress kanske du borde kontakta sjukvården. Eller din vän som du talar om. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-05-15 23:24 | |
![]() | apbur, det gäller inte mig. Jag har varken sorg eller dåligt hjärta. Jag tänkte på en person, som förvandlades av frisk och stark människa till en vrak efter ett sprucket förhållande. Hon har liksom "gett upp" helt och tycks inte komma på benen alls. Hon är under vård pga fetma, hjärtinfarkt och -flimmer. Innan hon drabbades av hjärtesorg var hon smal, jättesnygg, frisk och stark. | |
| 1stclassriot | 2009-05-15 23:31 | |
![]() | jag läste någonstans att det fanns något syndrom som hade nåt latinskt namn som betydde just "brustet hjärta". ska leta upp en länk... | |
| 1stclassriot | 2009-05-15 23:32 | |
![]() | sv.wikipedia.org/wik...ke lsjukdom kolla längst ner | |
| apbur | 2009-05-15 23:41 | |
![]() | sophistry, tja, det låter ju som du har svaret där, hon har gått ner sig helt enkelt. En kris som hon aldrig kom ur och som försämrade hennes hälsa som i sin tur förmodligen gör att hon blir än mer deprimerad. Ond cirkel där det inte finns en lösning eller ett problem. | |
| Minta | 2009-05-16 00:23 | |
![]() | Man kan tydligen dö av brustet hjärta, men de flesta återhämtar sig. "Röntgen visar att kvinnornas vänstra hjärtkammare är deformerad och liknar en ballong med skaft. I Japan där sjukdomen först upptäcktes för några år sedan kallas den ”tako-tsubo” efter kärlet man förvarar bläckfisk i. Nästan alla kvinnor tillfrisknar efter en vecka men de har ofta förhöjda stresshormoner. – Sjukdomen föregås av en akut stressituation. Ofta är det en anhörig, en make eller ett barn som dött eller så har de varit med i en bilolycka. .... Kvinnor med brustna hjärtan återhämtar sig snabbare än en vanlig hjärtinfarktpatient och får inga bestående hjärtskador. Med hjärtsviktmedicin och vattendrivande sprutor är de flesta helt återställda inom en vecka. Sjukdomen är sällsynt och utgör omkring en halv procent av hjärtsjukdomarna. – Troligen drabbas mellan 30 och 40 kvinnor i Sverige varje år. Hur många som dött vet vi inte." Källa hjärtprofessor Karin Schenk-Gustafsson | |
| auk | 2009-05-16 01:27 | |
![]() | Några relevanta länkar från BBC News: news.bbc.co.uk/2/hi/...83 681.stm, "Broken heart boosts risk of dying" news.bbc.co.uk/2/hi/...32 167.stm, "Proof broken hearts can be fatal" news.bbc.co.uk/2/hi/...67 660.stm, "Medics 'can mend a broken heart'" | |
| auk | 2009-05-16 01:28 | |
![]() | Förlåt, gjorde ett misstag med länkarna i inlägget ovan. Jag gör om. news.bbc.co.uk/2/hi/...83 681.stm "Broken heart boosts risk of dying" news.bbc.co.uk/2/hi/...32 167.stm "Proof broken hearts can be fatal" news.bbc.co.uk/2/hi/...67 660.stm "Medics 'can mend a broken heart'" | |
| auk | 2009-05-16 01:29 | |
![]() | Fel igen. Ett försök till. news.bbc.co.uk/2/hi/...58 3681.stm "Broken heart boosts risk of dying" news.bbc.co.uk/2/hi/...13 2167.stm "Proof broken hearts can be fatal" news.bbc.co.uk/2/hi/...96 7660.stm "Medics 'can mend a broken heart'" | |
| apbur | 2009-05-16 11:47 | |
![]() | Jag skulle tippa på att det handlar om någon försvagning från början i hjärtat som visar sig vid akut stress. Det var intressant att det bara verkar drabba kvinnor. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-16 11:52 | |
![]() | seriös frågeställning? eh | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-05-16 18:45 | |
![]() | vad menar Gimp2 med sitt inlägg? | |
| Robban_dårå - Ej medlem längre | 2009-05-16 18:58 | |
![]() | Förmodligen menar hon att ämnet inte intresserar henne. Personligen tycker jag dock att frågeställningen är intressant. Och jag tror visst att man kan dö av brustet hjärta. Den psykosomatiska effekten bör man inte underskatta. | |
| LisaE0 - Ej medlem längre | 2009-05-16 20:17 | |
![]() | Ja, nog kan hjärtat brista av sorg, d.v.s att man p.g.a sorg kan drabbas av infarkt eller andra kroppsliga åkommor. Vi mänskor är kännande (och i förhoppningsvis även medkännande) varelser och känslan påverkar kroppen och vice versa.... Och det är just bland annat därför vi ska vara rädda om varandra..tänka till vad vi gör och vad vi säger... (<---- dagens lilla lördagspredikan, hehhe) | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-05-16 20:49 | |
![]() | LisaE0, Tack för din lördagspredikan. Tänk så mycket enklare, trevligare och friskare livet vore, alla var snälla mot varandra. | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-05-17 17:28 | |
![]() | ...OM alla var snälla varandra. | |
| LisaE0 - Ej medlem längre | 2009-05-17 21:23 | |
![]() | Ja, håller med dig vinterresa. | |