Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 800

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Malla132009-05-16 14:01
Antal inlägg: 1810

Människor..Rovdjur?
Den senaste tiden har man kunnat läsa om vilda djur som tar sig allt närmare människors bostäder och upp på vägar. Senast idag kan man läsa på aftonbladet om en stor alligator som låg uppe på en väg och orsakade en stor trafikolycka där en man dog. Man läser om vargar som som äter upp folks djur, älgar som förvirrar sig inne i butiker mm.. Min tanke under låbg tid är att det inte är så konstigt att det blir så här, då vi människor skövlar allt för mycket skog och breder ut oss på alla ställen. Vi bygger hus och stugor allt längre in i skogen, eller plöjer ner stora skogar för att det ska bebyggas. Var någonstans ska dom stackars vilda djuren bli av. Vi människor som är dom värsta rovdjuren här på jorden har tydligen rätt att bestämma över allt här. Om det kommer in vargar som börjar äta upp våra får går vi ut och skjuter ihjäl dessa vargar. Dom har inte rätt att leva för att vi människor bestämmer över allt här och bygger våra hus och dyligt på deras mark, där dom normalt brukar få röra sig.

Vad är era tankar om detta. ?

0808062009-05-16 14:23
Antal inlägg: 16

tycker det är hemskt. stackars djur, när dom helt plötsligt är för många måste man skjuta dom enligt vissa. varför inte skjuta människor lika hjärna då? vi blir ju också fler och fler...

0808062009-05-16 14:23

vissa tycker ju att djuren ställer till med problem på bilvägar och så..

BiNo8 - Ej medlem längre2009-05-16 15:20
Antal inlägg: 3473

Ja..människan är ju egentligen det största rovdjuret tycker jag. Och vi tar och tar av jordens resurser utan att tänka på konsekvenserna.

När vi är i naturen är det VI som gästerna i deras "hem".

När det gäller att skjuta vargar som tar får tycker jag rent ut sagt att det är för jävligt, tänk om en människa var hungrig och i en inhängnad ligger det en stor rykande pizza,skulle inte en människa ta den då?

Får och andra djur tycker jag bonden eller vem som nu har dom kan ta in på nätterna.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-05-16 15:22
Antal inlägg: 3473

080806 det är väl vi människor som byggt vägar i deras skog

0808062009-05-16 15:34

jo jag menar det..

Malla132009-05-16 19:22

Bino8: ´Jag håller med dig helt och hållet..Vi är gäster i deras hem. Jag tycker liksom du att dte är väldigt konstigt att människan kan bestämma att vi får avrätta ett djur för att den går på för oss förbjuden mark och äter våra tamdjur. Hur kan en människa bestämma över vad det djuret får göra. Varför är det inte lika för människor. Vi är mer svårutrotade, men jag antar att det är därför det kommer epedimer i mellanåt för att kunna rensa bland människorna när inga andra varelser rensar bland oss. Vi är ganska mycket folk på denna planeten men det gör tydligen inte så mycket. Men om det finns för stora stammar av vargar så måste det minskas. Konstigt tycker jag.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-05-16 19:30
Antal inlägg: 1005

Ska vargen få äta skolbarn också Malla13? Hundar?

Malla132009-05-16 19:38

Plumspapper: Självklart inte...Men tycker du själv att det är rimligt att människor har rätten att döda djur, att bestämma över om andra djur får leva eller inte. Hur skulle det vara om någon bestämde över om vi fick finnas på platser eller inte..Skulle det inte passa någon annan så avrättas vi. Tycker du det är rimligt att vi människor medvetet skövlar ner skogar för att VI vill Bo och bygga... expandera. Här pratade vi inte enbart om att vargar fick leva under stränga förhållanden. Djur över lag ska VI bestämma över.

Robban_dårå - Ej medlem längre2009-05-16 19:39
Antal inlägg: 352

Kan man inte flytta ut vargarna i buschen?

Roquentin2009-05-16 19:44
Antal inlägg: 46

Ska vargen få äta skolbarn också?

Ja?

Linn79 - Ej medlem längre2009-05-16 19:48
Antal inlägg: 4279

Den här rädslan för varg är extremt uppförstorad. Såvitt jag vet har det bara hittats ett enda dokumenterat dödsfall till följd av vargangrepp de senaste 150 åren. Efter att ha träffat varg vågar jag påstå att de normalt är extremt skygga.

Sen är det såklart ett problem om en varg kommer in i ett bostadsområde, men man kan ju prova en förflyttning innan man skjuter.

Trafiken verkar inte folk så rädda för, trots att så många dör och invalidiseras varje år. Alkohol är också populärt trots skadliga biverkningar. Att hundar angriper människor inträffar inte så sällan, och det är inte bara s.k. "kamphundar" som biter/attackerar, men ändå är gemene man inte rädd för hund.

Det verkar som om det vi ser varje dag normaliseras och verkar mindre skrämmande (även om det är farligt), än sådant som vi sällan ser (som ytterst sällan är farligt)

Yids Army - Ej medlem längre2009-05-16 19:54
Antal inlägg: 38

Styckesindelning gör ont, är det så malla p 14? Linn79, ditt dravel är också bla bla bla, skitsnack till döva öron och idioter.

Linn79 - Ej medlem längre2009-05-16 19:56
Antal inlägg: 4279

Yids Army, är du en dövörad idiot? Jag beklagar :)

trashone - Ej medlem längre2009-05-16 20:00
Antal inlägg: 18678

"Vi är gäster i deras hem"

Ursäkta?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-05-16 20:06

Malla13: Du skrev att vi var gäster i vargens hem. Då borde den väl rimligtvis få matas med skolbarn också? Tamdjur hör väl inte mer till vargens naturliga liv än skolbarn?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-05-16 20:09

Det kanske är så Malla13, att du själv glufsar i dig får då och då? Du kanske inte tycker att deras lidande är intressant.

Malla132009-05-16 20:26

Plumspapper: Vet du en sak... att OM inte människor invaderade skogar med att bygga så hade kanske inte tex dina barn behövt vara rädda för att bli uppätna av en varg. Ditt resonomang är på dagisnivå i mitt tyckte. Jag anser att man bör bevara skog och mark för att djuren ska få plats att leva här..LIKA mycket som människor har det. Om vi nu ska gå ner på din nivå att diskutera... Tycker du att det är ok att någon skjuter ner någon i din familj för att ni inkräktar på ett annat område än vad ni får? INTE?? varför ska djuren bli dödade då för att människor har bestämt att det ska vara så?????

trashone - Ej medlem längre2009-05-16 20:29
Antal inlägg: 18678

Livsfarligt när man likställer sig med djur. Men men

Malla132009-05-16 20:30

Linn79: Jag har också hört att vargen inte är något påfluget djur som dödar människor utan dem är ganska skygga. Man kan undra hur folk resonerar igentligen. Dem skövlar ner skogar och bygger..Låter djuren få mindre och mindre plats att vara på sedan gnäller dem när vilddjuren börjar ta sig in i samhällena, trädgårdar, mm...var någostans ska dem annars leta efter mat. Människorna plockar bort deras bostad för vårt eget välbefinnande. Egoistiskt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?