Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 800

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-05-17 10:15
Antal inlägg: 88

Idéhjälp till vetenskaplig text och undersökning
Någon som har något bra förslag på en vetenskaplig undersökning inom kriminologi?
Det är ingen jättestor undersökning utan mer att den ska vara tillräcklig som "första undersökning" och så.

Jag har själv en idé och har påbörjat arbetet men tycker att underlaget är för litet och så.

Zizzzi2009-05-17 11:19
Antal inlägg: 440

B-uppsats? :)
Vad hade du själv för idé? Borde ju finnas hur mkt som helst inom kriminologi eller?

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-05-17 11:27
Antal inlägg: 88

Min idé är att utifrån domar göra en granskning över ett visst fenomen (vill inte öppet skriva vilket för det vore försmädligt om någon annan gjorde en likadan) och angående det intervjua de dömda personerna, målsäganden, åklagare och några nyckelpersoner.

Eftersom det är just några specifika brott och specifika påföljder som jag inriktat mig på, och av praktiska skäl (tidsmässigt, kostnadsmässigt, kontollbart etc..För som sagt är inte det här något jättestort) också begränsat det geografiskt så är inte underlaget fler än drygt hundra gärningsmän. Offren är däremot fler.

Zizzzi2009-05-17 11:31
Antal inlägg: 440

Kanske inte tillräckligt stort urval för att få verklig tillförlitlighet, men det kan du ju nämna med förslag på vidare forskning? Tycker det verkar som om du har en hel del underlag till detta? Särskilt om det "bara" är en första undersökning. :)

Tipset vi har fått till vår första är att undvika att gapa över för mkt, så se till att det inte blir det heller. Skall du göra en kvantitativ eller kvalitativ undersökning?

LadyZara2009-05-17 14:25
Antal inlägg: 1057

Det låter som ett stort underlag för en "första undersökning". Är det en B-uppsats skulle jag välja att minska urvalet ännu mer. Väljer du ändå ett så stort underlag -gör en enkät.
Vill du intervjua borde du inrikta dig på en kvalitativ undersökning och utgå från mindre antal.
Fundera också på om du verkligen behöver personer ur alla de där grupperna eller om du kan inrikta din frågeställning mot en av dessa. Det viktigaste i en uppsats på grundnivå är att det finns en röd tråd i det hela och att du visar att du kan använda de verktyg du tilldelats i uppsatsskrivandet och analysen.

Lisaa2009-05-17 15:28
Antal inlägg: 205

Kolla direkt med handledaren också som ju vet vad som är lagom storlek för undersökningen, så att du har jättetydliga ramar från början. Då är nästan hälften gjort :-)
När jag gjorde mitt exjobb hade vi en bra handledare som hjälpte oss att ha en tydlig begränsning vilket var jättebra, annars kan man hålla på i en evighet.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?