Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Qaima2009-05-22 14:23
Antal inlägg: 87

Personlighets- och/eller karriärstester
Hej!

Är det någon som har tips på tester som kan passa när man klurar på vad man vill ha för yrkesinriktning eller roll i sitt arbetsliv?

Mycket tacksam för hjälp!

Trevlig helg :)

trashone - Ej medlem längre2009-05-22 14:27
Antal inlägg: 18678

Ams hade iaf förr.

Qaima2009-05-22 14:52

oki tack!

tänkte också på personlighetstest/karriär stest.... vad passar jag som i gruppen, hur är jag, hur uppfattas jag m.m.

ingson2009-05-22 15:11
Antal inlägg: 4285

Finns det öht något belägg för att sådana tester har någon tillförlitlighet?

Qaima2009-05-22 15:21

Nej jag behöver bara öppningar för nya trådar att fundera kring... är lite förvirrad kring vilken roll jag vill ha inom mitt yrke... och utvsamtal nästa vecka så jag behöver klura lite...
Testerna är alltså inte för att ge mig en sanning utan för att ge nya tanketrådar :)

skrabban2009-05-22 15:26
Antal inlägg: 1031

Jag tror att arbetsförmedlingen har sådana tester. Man kan kolla vad man passar för.

ingson2009-05-22 15:35

Med risk för att kapa tråden och vara onödigt tjatig:
Vad beträffar utvsamtal finns det ingen forskning som visar att de har något värde på arbetsplatsen
Svar på en fråga jag ställde på ett seminarium:
"Hej på er båda och tack för er medverkan i vårt samtal/utbildning som vi hade för ett tag sedan inom XXXXXX.Jag fick en fråga som jag skulle försöka att få ett svar på. Frågan var om det finns någon vetenskaplig forskning som visar på utvecklingssamtalets värde för ett företags framgång(och chefernas och personalens välbefinnande,mitt tillägg). Jag vände mig till CAM Centrum för Affärsutveckling Mindre Företag inom XXXXXX universitet och fråga chefen där om vad för forskning som det fanns. Nu har jag fått svar och det finns ingen forskning eller vetenskaplig rapport. Däremot tyckte hon att det var ett bra uppslag att gå vidare med. Så det är mitt svar. Du gav förmodlingen uppslag till att det kommer vetenskaplig forskning i detta ämne. Hoppas att vi ges tillfälle att återigen få träffas."

Qaima2009-05-22 15:42

ingson

Förstår inte riktigt vad du menar...
Jag tycker att det är självklart att utvsamtalet har ett värde, både för arbetsgivaren och arbetstagaren.

Vad är ditt alternativ?

ingson2009-05-22 15:51

Hm,jag var nog lite otydlig.

Självklart ska men tala med varandra och framföra tankar, ris och ros.

Men att företag, stora eller små, med schemalagda tex ½-årsvisa utvecklingssamtal skulle vara mer framgångsrika eller trevligare finns det inget belägg för.

Men det hör som sagt inte till tråden.

Däremot; om du inte tillmäter ovannämnda tester något sanningsvärde, hur kan de då ge dig någon riktning att fundera i?

ingson2009-05-22 15:51

Självklart ska mAn

Qaima2009-05-22 16:02

Att tala med varandra verkar ju ingå i båda alternativen :) så jag förstår fortfarande inte skillnaden :)

Att det sen är uppstrukturerat och med uppföljning är ju bara bra för att hålla kursen och riktningen. Vi har schemalagt + vid behov.

Jag vill få frågeställningar att ta ställning till, identifiera ställningstagande där jag kanske trodde att jag var intresserad av ditt eller datt, eller trodde att jag var .... diplomatisk men kanske inte är det osv... :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?