Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 835

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Äppelkatten - Ej medlem längre2009-05-25 13:48
Antal inlägg: 1290

Hjälp med referenser!
Hej!

Jag skriver en fet hemtenta och behöver er kloka hjälp. Kan nämlingen inte hitta nåt vettigt svar på nätet, ej i studiehandledningen heller.

Fråga 1: Säg att jag ska referera till att XX har sagt nånting, säg att "Höns är fåglar" fast jag hittar det i YY:s examensuppsats. Säg också att YY:s uppsats är min enda källa dvs. jag har inte tillgång till XX:s bok (dvs. primärkällan). Hur refererar jag då i löpande text? Ej Oxford-systemet, dvs. ej fotnoter. Hittils har jag skrivit (XX 2008, se YY 2009, s. 15) och "enligt XX (2008, se YY 2009, s. 15) men är det rätt?

Fråga 2: Jag ska referera till YY:s uppsats som jag visserligen hittar i full text, men i .pdf-format på nån högskolas hemsida. Hur ska jag referera då, måste jag ange länken eller räcker det med att referera till uppsatsen som om jag hade hittat den i pappersform?

Blir tacksam för hjälp!

:)

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-25 14:02
Antal inlägg: 1289

"Du får inte referera till
ursprungskällan utan till den källa du har hämtat informationen från. Ge andrahandskällan
i referenslistan. I texten skall du ge ursprungskällan och referera till andrahandskällan: Om
till exempel Seidenbergs och McClellands arbete refereras till i Coltheart, Curtis, Atkins
och Haller (1993), skall Coltheart, Curtis, Atkins och Haller (1993) återfinnas i
referenslistan, men inte Seidenberg och McClelland. I texten skriver du: Seidenbergs och
McClellands studie (refererad till i Coltheart, Curtis, Atkins & Haller, 1993)…"

Detta följde jag, enligt APA med min C-uppsats.

khuzgan2009-05-25 14:04
Antal inlägg: 5

Angående fråga 1 skulle jag föreslå att du mailar din examinator och frågar hur just h*n vill ha det, det kan variera rejält mellan olika personer bara på samma institution.

På fråga 2 räcker det (med reservation för eventuella konstiga nycker från examinatorns sida) gott och väl att ange referens till uppsatsen. Nästan alla uppsatser publiceras numera i både pdf- och pappersformat och är vad gäller sidlayout identiska.

frvib2009-05-25 17:35
Antal inlägg: 431

1. Jag vet inte på vilken nivå hemtentan ligger, men på högre nivå är det oftast önskvärt att man läser och refererar till ursprungskällan. Om du ändå ska skriva på det sättet som du har tänkt rekommenderar jag något i stil med "I XX uppsats (diskuterad/omtalad/citer ad i YY 2009, s. 15)...". XX uppsats behöver alltså inte nämnas mer än så.

2. Om du ska vara riktigt noggrann bör du ange länken till .pdf-filen samt ange vilket datum du hämtade informationen därifrån. Ibland händer det att originaltext och den textversion som ligger ute på nätet skiljer sig åt.

svininfluens - Ej medlem längre2009-05-26 01:04
Antal inlägg: 710

Ofast är det väl inte så "fint" att referera till andras verk om dessa baseras på en ursprungskälla som man hellre skulle kunna använda sig av. Men om man använder författarens egna reflektioner och tankar kring ursprungskällan så är det på sin plats att tala om varifrån man fått dessa. När det gäller en hemtenta så får du nog referera till vad som helst så länge det inte är kurskamraternas hemtentor.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?